سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:16 - یکشنبه 17 آبان 1394

گزارش؛

انحراف بیش از 50 درصدی بارش اصفهان از میانگین بلندمدت / جریان زاینده‌رود موقتی است

بررسی در مورد آمار بارش‌های حوزه آب ریز زاینده‌رود نشان می‌دهد این رودخانه برای جریان مداوم نیازمند تغییرات قابل توجه در حجم بارش‌ها است.

به گزارش اصفهان شرق؛ در حالی که با بازگشایی زاینده رود، اصفهان مجدداً رنگ حیات به خود گرفته مردم همچنان نگران بسته شدن مجدد این رودخانه و رخت بر بستن نشاط همیشگی از مرکز شهر هستند. اتفاقی که به گفته مدیر شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در صورت برقراری روند فعلی بارش‌ها حدوداً یک ماه دیگر ادامه خواهد یافت و آبی که به منظور سیراب کردن زمین‌های زراعی شرق اصفهان بازگشایی شده در اواسط آذرماه بسته خواهد شد.

اما با این حال به گفته میرمحمدصادقی جاری بودن آب زاینده رود تابع وضعیت بارندگی‌ها در ماه‌های آتی است و از همین رو فارس آمارهای موجود بارندگی استان را مورد بررسی قرار داده است.

انحراف 54 درصدی نسبت به میانگین بلند مدت بارشی

بررسی‌های فارس از آمارهای منتشر شده بارش اصفهان نشان می‌دهد با وجود مناسب بودن نزولات آسمانی در طی 3 ماه اخیر و جاری شدن چندباره سیل در حوزه آبی زاینده رود، همچنان تراز برخی دشت‌های استان منفی است.

بر اساس آمارهای هواشناسی استان، میزان بارش سال زراعی 94-95 (از ابتدای مهر ماه سال جاری) برابر با 5.7 میلی‌متر در شهر اصفهان ثبت شده که نسبت به میانگین بلندمدت خود 54% کاهش را نشان می‌دهد.این میزان انحراف در نجف‌آباد منفی 25% و در میمه مثبت 65% گزارش شده است.

عملکرد بارش‌های ایستگاه مرکزی اصفهان در طی سال 94 برابر با 55 میلی‌متر گزارش شده که در سال 93 تا اواسط آبان این میزان 46 میلی‌متر بوده اما همانگونه که پیش‌تر اشاره شد میزان بارش‌ها در قیاس با میانگین بلند مدت (125 میلی متر) همچنان به شدت منفی است. لذا از این آمارها به خوبی می‌توان پیش‌بینی کرد که تداوم جریان آب زاینده رود نیازمند تغییرات قابل توجه در حجم بارش‌های استان است.

میزان ذخایر سد در چه سطحی است؟

به گفته جهانگیر حبیبی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران  150 میلیون مترمکعب آب مخزن سد برای مصارف کشاورزی و کشت پاییزه شرق اصفهان جاری می‌شود.

وی تصریح کرد: میزان آب رها شده و مدت زمان جریان آب با نظر شورای استانی متشکل از نمایندگان کشاورزان، فرماندار و شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان پیشنهاد شده و پس از تصویب از طریق شرکت مدیریت منابع آب ایران به این استان ابلاغ شده است.

 معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب با بیان اینکه در حال حاضر حجم آب مخزن سد زاینده‌رود حدود 411 میلیون مترمکعب است، افزود: اعمال برنامه‌های مدیریت یکپارچه در حوضه آبریز و وضعیت خوب بارش‌ها نسبت به سال قبل باعث شد تا بتوانیم مخزن سد زاینده‌رود را تا پایان شهریور و ابتدای سال آبی در بهترین شرایط حفظ کنیم و همین امر موجب شد امروز شاهد رهاسازی موفقیت‌آمیز حجم قابل‌توجهی آب از این سد باشیم.

وی میزان بارش‌ها در حوضه گاوخونی را که رودخانه زاینده رود اصلی‌ترین رودخانه این حوضه است، تا امروز حدود 31 میلی‌متر اعلام کرد و افزود: میزان بارش‌ها در مجموع حوضه فلات مرکزی که زاینده رود نیز یکی از حوضه‌های آن است تا امروز حدود 15 میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل حدود 25 درصد افزایش داشته است.

در مجموع ارزیابی آمار بارش‌ها و ذخایر آب اصفهان از موقتی بودن جریان آب زاینده رود خبر می‌دهند که البته امیدواریم در طی ماه‌های آتی این روند تغییر کند.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.