سرویس: تولیدی » مقاله و یادداشت 11:42 - یکشنبه 17 آبان 1394

معروفات فراموش شده؛

« مرگ اندیشی » مهمترین ضرورت در گفتمان معنایی نظام اسلامی

بی شک منشأ پیروزی انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی ایران بر پایۀ ریشه های مذهبی و اعتقادی شکل گرفت؛ لذا حقیقت و واقعیت ناب آموزه های اسلامی به ویژه سبک زندگی اسلامی باید در جامعه بسط و گسترش یابد تا بتوان ادعا ی حرکت جامعۀ اسلامی در راستای اهداف ناب اسلام را مطرح نمود.

به گزارش اصفهان شرق/ مهدی نجفی، در عصر و زمانه ای به سر می­بریم که اشتغالات دنیایی و سرگرمی های زودگذر، سایۀ سنگینی بر فضای زندگی مردم افکنده است. با نگاهی به جامعۀ پیرامونی می توان سیل عظیم مهاجرت مردم از روستا به سمت شهرها را شاهد بود که این امر تبعات و پیامدهای مختلفی را موجب شده است، زیرا مهاجرت روز افزون به شهرها در نوع خود بیانگر دنیا گرایی و مادّی اندیشی مفرط در فضای سبک زندگی جامعۀ ایرانی است به نحوی که معاش محوری و دوندگی بی امان برای کسب رزق دنیایی و با هدف تأمین هزینه های متعدد و سرسام آور در زندگی از جمله مسائل و مصائبی است که اذهان و قلوب اقشار مختلف مردم را به شدت به خود مشغول ساخته است.

گرچه نمی توان انکار نمود که بسیاری از نابسامانی های موجود در عرصۀ اقتصادی و افزایش سیل مهاجرت مردم از روستا به شهر حاصل بی تدبیری متولّیان اقتصادی جامعه است لیکن مسأله کلیدی این است که مردم نیز از باب«الناس علی دین ملوکهم»، همۀ توان خود را به سمت محوریت معاش و کسب رزق دنیایی معطوف ساخته اند و غفلت کشنده از معادمحوری به ویژه مقولۀ ارزشمند یاد مرگ«مرگ اندیشی»، مسیر آرمانی جامعه اسلامی را دچار برخی تغییرات و مخاطرات نموده است.

بی شک منشأ پیروزی انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی ایران بر پایۀ ریشه های مذهبی و اعتقادی شکل گرفت؛ لذا حقیقت و واقعیت ناب آموزه های اسلامی به ویژه سبک زندگی اسلامی باید در جامعه بسط و گسترش یابد تا بتوان ادعا ی حرکت جامعۀ اسلامی در راستای اهداف ناب اسلام را مطرح نمود، حال با این تفاسیر باید گفت وضعیت نابسامان اجتماعی و فرهنگی در وضعیت کنونی جامعه که شامل رواج پدیدۀ شوم دروغ برای حصول کسب ثروت حرام با محوریت جمع آوری اموال شبهه ناک و حرام منحصر شده است، هم چنین مصرف گرایی روز افزون در جامعه با محوریت وام گرایی با درصد های سود بالا در نوع خود موجبات نارضایتی عمومی را در جامعه منجر شده است که همۀ این موارد و دیگر مسائلی از این دست حاکی از غفلت برخی مسئولان و مردم از مقولۀ مرگ اندیشی است.

متأسفانه ترویج سبک زندگی غربی و بسط و گسترش مدرنیسم در جامعۀ اسلامی به نوبۀ خود موجبات فقیر شدن فرهنگ جامعه از آموزه های اسلام اصیل را در پی داشته است که مرگ اندیشی از جمله مهمترین شاخصه های سبک زندگی اسلامی است که سیر قهقهرایی غفلت از این نعمت الهی، زندگی برخی از اقشار مردم و مسئولان در جامعۀ اسلامی را به شدت تهدید می کند.

در تشریح این مسأله باید به این نکته اساسی توجه نمود که امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب شکوهمند اسلامی در مقولۀ مرگ اندیشی ملت ایران اینگونه فرمودند: «این ملت پیش می رود برای اینکه خوف از مرگ ندارد، الهی است[1]..ما که بعد از موت را حیات بالاتر از این حیات می دانیم از مرگ چه باکی داریم.»[2] در جنگ تحمیلی نیز آن حماسۀ عاشورایی توسط فرزندان حضرت روح الله با مقولۀ مرگ اندیشی و شهادت طلبی به وقوع پیوست؛ لیکن دنیاگرایی در رفتار برخی مسئولان نظام که شروع این آسیب را باید از دولت کارگزاران دانست و پدیدۀ شوم اختلاس های مالی در نوع خود موجبات بسط و گسترش زیاده خواهی­ها را در بین برخی از مسئولان و متنفذان در مناصب قدرت را تشدید نمود و آثار نامطلوبی در افزایش مادی­گرایی روز افزون در جامعه به ارمغان آورد، به نحوی که عطش مال اندوزی نامشروع برخی از مسئولان به عنوان یکی از داستان­های همیشگی میان مردم بازگو می­گردد که کماکان نیز این وضعیت در قالب درد دل های سیاسی مردم با یکدیکر پابرجا است، که وقوع این آفت خطرناک برای نظام اسلامی را باید در حیطۀ ضعف اعتقادی و برگرفته از غفلت از مرگ اندیشی دانست.

هم چنین ترجیح منافع جناحی و حزبی و بی اعتنایی به مقوله ای به نام منافع ملی(حق الناس) آنچنان با فقدان مرگ اندیشی گره خورده است به نحوی که سبک زندگی غافلانه از آخرت و معاد اندیشی چارچوب های فکری و عملی برخی از مسئولان را با مخاطرات گوناگون مواجه ساخته است.

در اثبات این مدعا نیز تنها کافی است به موج عظیم ترویج سبک زندگی غربی در مطبوعات و رسانه ها و شبکه های اجتماعی و از همه مهمتر به بسیاری از سیاستگذاری­ های دولتمردان در مولّفه­ های گوناگون اشاره نمود تا عمق فاجعه مادّی اندیشی در جامعه به ویژه در میان برخی مسئولان نظام اسلامی برای همگان آشکار گردد.
با این تفاسیر باید گفت لزوم بازگشت به محوریت فطرت با بهره­ گیری از نعمت مرگ اندیشی و معادمحوری امری ضروری است؛ زیرا مولّفۀ مذکور به عنوان بهترین راهکار درمواجهۀ مطلوب و خنثی سازی مادی گرایی غربی در وضعیت کنونی جامعه اسلامی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، زیرا در صورت غفلت از یاد مرگ به عنوان یکی از مهمترین فریضۀ مورد تأکید ائمۀ اطهار (ع) آیندۀ معنایی و هویتی نظام اسلامی با چالش ها و تبعات گوناگون مواجه خواهدشد.

[1] صحیفۀ نور ،ج12،صص67-71.12/2/1359.

[2] صحیفۀ نور ،ج11،ص39،27/9/1358.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.