سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:20 - شنبه 16 آبان 1394

پناهیان؛

آموختن ادب به فرزندان در سنین 7 تا 14 سالگی اثربخش است

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان با بیان اینکه ادب لازمه جاری شدن دین و معنویت در جامعه است، گفت: فرزندان باید از سنین 7 تا 14 سالگی به رفتار تربیتی با محوریت «ادب» مجهز شوند.

به گزارش اصفهان شرق؛ همایشی تحت عنوان خانه و مدرسه توسط مؤسسه فرهنگی و آموزشی شهید محراب آیت‌الله مدنی در سالن فردوسی شهر همدان و با حضور جمع کثیری از والدین دانش‌آموزان در حال تحصیل در مدارس زیر پوشش این مؤسسه برگزار شد.

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان به عنوان سخنران ویژه این همایش با اشاره به اهداف تربیتی فرزندان در محیط خانه و مدرسه اظهار داشت: اهداف مختلفی در ذهن خانواده در زمینه تربیت فرزندان وجود دارد اما برای تحقق همه این اهداف باید خانه و مدرسه دست در دست هم اقدام کنند.

به اعتقاد این استاد حوزه و دانشگاه، فرزندان در سنین پایین به راحتی به سمت علم و تدین جذب می‌شوند اما با دراز مدت و با ورود به دوره تحصیلی دبیرستان به یکباره دچار افت تحصیلی و افت انگیزه در امور مذهبی می‌شوند که عامل این مقطع زمانی مورد غفلت خانواده‌ها است.

وی تأکید کرد: برای اینکه فرزندان یک رویه دائمی را برای درس خواندن و دیانت در دوران پس از بلوغ نیز طی کنند و به اوج رفتارهای معنوی گرایش پیدا کنند باید رفتار تربیتی با محوریت «ادب» در فرزندان نهادینه شود.

حجت‌السلام پناهیان افزود: در صورتی که از سنین 7 سالگی همزمان با آغاز دوره تحصیلی دبستان تا 14 سالگی هدف رفتاری ادب در خانه و مدرسه تعقیب شود، آینده فرزندان تضمین می‌شود.

وی گفت: درس خواندن و دین‌داری در دوره 7 تا 14 سالگی در زندگی فرزندان اصلا در اولویت قرار ندارد و نباید در این دوران از مفهوم ادب غفلت کرد و در پادگان ادب خانه و مدرسه، فرزندان باید در محیطی آکنده از عاطفه و معنویت مورد تربیت رفتاری قرار گیرند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ضرورت برگزاری جشن ادب برای دانش‌آموزان بیان کرد: ریشه اعتیاد، طلاق، بی‌حوصلگی در درس خواندن، عدم تمرکز، بی‌دینی و بی‎نمازی، هوای نفس است در حالی که با آموختن ادب و قدرت خودداری در فرزندان تمام این عناصر رفتاری در مسیر صحیح سوق داده می‌شود.

وی با بیان اینکه پایه پذیرش دین، ادب است، عنوان کرد: آموختن ادب به فرزندان در سنین 7 تا 14 سالگی اثربخش است و کار تربیتی سنگین بعد از دوران بلوغ دیگر نیاز نیست.

به گفته حجت‌الاسلام پناهیان، آموزش و پرورش کشور راه اصلی را رها کرده است در حالی که ساختار آموزش و پرورش باید براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در محور ادب تشکیل شود.

وی با بیان اینکه دشمنان به دنبال از بین بردن پایه‌های ادب و فرهنگ در جامعه ما هستند، اظهار داشت: والدین به ویژه مادران بیشترین تأثیر تربیتی بر روی فرزندان را دارند و حیا به عنوان عنصر فرهنگ مقدمه بر دین‌داری است.

حجت‌الاسلام پناهیان لازمه جاری شدن دین و معنویت در جامعه را آموختن ادب به فرزندان دانست و افزود: اقامه نماز از عناصر مؤدب کردن انسان در پیشگاه خداوند است و در این راستا ادب یعنی طبق برنامه و دستور، منظم رفتار کردن است.

وی تأکید کرد: ادب را باید به عنوان محور فرهنگ در جامعه رشد دهیم و خانه و مدرسه برای تقویت این عنصر محوری کمک کنند تا رشد علمی و معنوی را شاهد باشیم.

مدیر‌عامل مؤسسه شهید محراب آیت‌الله مدنی نیز اظهار داشت: جامعه امروز ما فرزندان متفاوتی نسبت به گذشته دارد و برای اینکه توانمندی این فرزندان آینده‌ساز در جامعه تسری یابد باید تربیت علوی سرلوحه والدین قرار گیرد.

سید‌محمد‌کاظم حجازی افزود: برای اینکه جوانان آینده‌ساز انقلاب و نظام از محیط خانواده فاصله نگیرند باید خانواده‌ها برای تربیت رفتاری فرزندان در سنین پایین به ابزارهای تربیتی هدفمندی مجهز شوند.

وی بیان کرد: در حوزه آینده‌نگری نسبت به فرزندان، باید متناسب با اقتضای اندیشه و خرد آنها برنامه‌ریزی کرد تا فرزندان را در مسیر جهاد علمی و فرهنگی توانمند کنیم.

منبع:مشرق
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.