سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 07:06 - شنبه 16 آبان 1394

اظهارات ضد و نقیض در مورد رنگ‌ کردن میوه‌ها/آیا واکس و رنگ میوه سلامت مردم را تهدید می‌کند

برخی از کارشناسان، عرضه میوه‌های رنگ آمیزی و واکس شده در بازار ایران را به ضرر سلامت مردم می‌دانند؛ این در حالی است که رییس اتحادیه میوه دیدگاه متفاوتی در این خصوص دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ سال ها است که در بازار میوه و تره بار، میوه های رنگ شده عرضه می شوند. برخی از کارشناسان افزودن رنگ به میوه ها و یا تزیین آن ها با واکس برای جلب مشتری را بیشتر تقلب برای کسب سود از سوی سودجویان می دانند و بر لزوم نظارت دستگاه های مرتبط بر این پدیده تاکید دارند.

علی کائیدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار «رازق» با انتقاد از توزیع میوه های رنگ شده در بازار، اظهار کرد: افزودن رنگ به میوه ها و یا تزیین آن ها با واکس برای جلب مشتری بیشتر تقلب برای کسب سود است که باید دستگاه های نظارتی با این موضوع برخورد کنند.

وی با بیان اینکه افزودن هر نوع رنگی به میوه ها و مرکبات سلامت مردم را تهدید خواهد کرد، گفت:  برخی سودجویان به تازگی برای تسریع در عرضه محصولات به بازار میوه ها را در شرایطی خاص به شکل ظاهرا رسیده درآورده و به فروش می رسانند که این منطقی نیست.

تولیدکنندگان باید به محصولات خود اجازه رشد کافی قبل از عرضه به بازار را بدهند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به واردات برخی میوه های آلوده و بی کیفیت به کشور اشاره کرد و افزود: با توجه به قانونی شدن طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت باید نظارت دقیق تری از سوی وزارت جهاد کشاورزی بر سلامت محصولات وارداتی صورت بگیرد.

کائیدی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان میوه‌ها و محصولات کشاورزی باید به محصولات خود اجازه رشد کافی قبل از عرضه به بازار را بدهند، تصریح کرد: رنگ آوری در لیموشیرین، پرتقال و نارنگی در شرایط غیرطبیعی صورت می گیرد که به طورحتم تهدیدی بر سلامت جامعه است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی باید به صراحت اعلام کند که استفاده از هر نوع رنگ و مواد خاص برای رسیده و با کیفیت نشان دادن میوه ها ممنوع است.

میوه‌های رنگ آمیزی به لحاظ بهداشتی ضرری ندارند

حسین مهاجران رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان نیز در گفت و گو با خبرنگار «رازق» در یک دیدگاه متفاوت، اظهار کرد: همانند موز، بسیاری از مرکبات را نیز برای افزایش ماندگاری آنها، پوست  با گاز اتیلن رنگ آمیزی میکنند و به دلیل اینکه تنها پوست آن رنگ آمیزی می شود و به گوشته میوه نمی رسد بنابراین ضرری ندارد.

وی ادامه داد: بعضی از افراد سودجو با این روش میوه های نارس را از باغداران می خرند و با افزودن گاز اتیلن و رنگ آمیزی میوه آن را به بازار عرضه می کنند و سود کلانی هم برای آنها دارد اما اینکه به سلامت ضرر دارد چندان قابل قبول نیست.

رنگ آمیزی میوه موجب سواستفاده عده ای شده است

رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان با بیان اینکه این روش سال های سال است که در تمامی کشورها بر روی میوه هایی مانند موز و مرکبات انجام می شود، ادامه داد:  در کشور ما نیز نیز از حدود 5 تا 6 سال پیش رواج پیدا کرده است اما در ایران این روش موجب سوءاستفاده برخی افراد شده که میوه ها را در همان اول کال و نارس بودن آن برداشت و رنگ آمیزی کنند.

مهاجران با بیان اینکه رنگ آمیزی با واکس کردن تفاوت دارد، گفت: واکس کردن مرکبات موجب بسته شدن روزنه های پوست می شود تا هوا وارد آن نشود لذا تا حدودی از خراب شدن میوه جلوگیری می کند، هرچند حدود 60 درصد مردم متوجه شده اند که استفاده از میوه های طبیعی بسیار مفیدتر از میوه های رنگ آمیزی و واکس شده است.

منبع:راه دانا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.