سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:20 - پنجشنبه 14 آبان 1394

احتمال فیلترشدن تلگرام به خاطر مشکلات اخلاقی

هفته‌ای که گذشت در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور با اتفاقات متعددی از جمله رونمایی از جست‌وجوگر پارسی جو و اعطای پروانه FCP یا ارتباطات تلفن ثابت به هفت شرکت همراه بود.

به گزارش اصفهان شرق؛ در اولین روز از هفته ای که گذشت نسخه پنجم که طراحی و ساخت آن به دانشگاه یزد مربوط می شود با حضور وزیر ارتباطات و دبیر شورای عالی فضای مجازی رونمایی شد تا شاید بدین ترتیب استفاده از جستجوگرهای بومی تا حدی جایگزین نمونه های خارجی مانند گوگل شود.

 

وزیر ارتباطات در قالب این مراسم تاکید کرد: امروز هیچ ادعایی نداریم که موتورهای ما کارکرد بین المللی داشته باشند، اما اصرار داریم خط و زبان فارسی موتور جست‌وجوی بومی ما مرجع باشد و با داشتن آن بتوانیم با دیگران تعامل کنیم. ما فکر می‌کنیم اگر موتور داخلی و بومی داشته باشیم حریم خصوصی افراد در کشور به شکل بهتری حفظ می‌شود و به پژوهش و تولید داخلی هم بیشتر بها داده‌ایم.

 

نصرالله جهانگرد – معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات – هم در این مراسم متذکر شد: دو سال پیش فقط 10 درصد موتورهای جست‌وجو داخلی بود اما اکنون میزان استفاده به 64 درصد رسیده و اکنون ایران در منطقه دارای مقام اول بومی سازی موتور جست‌وجوست. پس از ایران ترکیه با 56 درصد و مصر با حدود 47 درصد در مقام‌های دوم و سوم قرار دارند.

 

زارع، مجری طرح پویش‌گر پارسی‌جو نیز در این خصوص اظهار کرد: اکنون پس از هشت سال تلاش شبانه روزی این نسخه رونمایی می‌شود و بیش از یک میلیارد صفحه را پوشش داده است. این در حالی است که اولین نسخه این موتور جست‌وجو که در سال 1389 رونمایی شد فقط یک میلیون صفحه را پوشش می‌داد.

 

تلگرام رعایت نکند فیلتر می شود

 

اما در حاشیه این مراسم که با فاصله ای چند روزه از برگزاری جلسه کمیته فیلترینگ در خصوص تصمیم گیری برای فیلترینگ تلگرام برگزار شده بود، وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران حاضر شده و خاطرنشان کرد: اگر تلگرام دسترسی به صفحات غیراخلاقی را مسدود نکند چاره ای جز فیلتر این نرم افزار باقی نمی ماند.

 

گوشی های هوشمند قانونمند می شوند

 

روز یکشنبه نیزرییس سازمان پدافند غیرعامل در قالب همایشی میهمان وزارت ارتباطات شده و در این وزارتخانه به مناسبت سالگرد تاسیس سازمان پدافند غیر عامل به برگزاری نشستی خبری پرداخت.

 

سردار جلالی در این نشست با تاکید بر اینکه استفاده از گوشی‌های هوشمند برای مراکز حکومتی و اشخاص مسوول منطقی به شمار نمی‌رود، گفت: دستورالعملی در حوزه استفاده از گوشی‌های هوشمند آماده شده که در قالب آن این موضوعات توضیح داده می‌شود.

 

رییس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: اکنون سیستم بک‌آپ این گوشی‌ها در کشور نیست و ما نمی‌دانیم این اطلاعات در کجا و به چه شکل مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر همین اساس این موضوع یکی از تکالیف امنیتی به شمار می‌رود چرا که شیوه فعلی می‌تواند اطلاعات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور و مردم را در اختیار بیگانگان قرار دهد.

 

تکذیب حضور مدیر اپراتور آمریکایی در شبکه ملی اطلاعات

 

محمود واعظی هم در حاشیه این مراسم در پاسخ به سوالی، حضور مدیر اپراتور آمریکایی AT&T به عنوان مشاور پروژه شبکه ملی اطلاعات را تکذیب کرد.

 

وی در توضیح بیشتر این مطلب گفت: این‌چنین بحثی صحت ندارد هر چند که کارهای شبکه ملی اطلاعات با مشاوره 12 تا 15 نفر خارجی پیش می‌رود.

 

نبش قبر ممنوع

 

اما در نشست سردار جلالی سوالی هم در خصوص سرنوشت پرژه vpn بومی مطرح شد که پاسخگویی به این سوال به مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت محول شده و وی از فعالیت VPN بومی در کشور خبر داد.

 

محمود خسروی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر سرنوشت طرح VPN بومی و صحبت‌هایی که پیش از این در خصوص شکست خوردن این طرح مطرح شده بود، اظهار کرد: این موضوع به حدود دو سال و نیم قبل برمی‌گردد اما نمی‌دانم چرا موضوعی که مربوط به دو سال و نیم پیش است را نبش قبر کردید؟

 

وی ادامه داد:‌ در آن دوره مصوبه‌ای وجود داشت که بر اساس آن VPNها بسته شود و ما در شرکت ارتباطات زیرساخت یک VPN سرور ایجاد کنیم. ما نیز این سرور را ایجاد کردیم و اکنون هم در حال سرویس‌دهی در این بخش هستیم.

 

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت همچنین عنوان کرد: در آن زمان برخی بانک‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز اقتصادی و امنیتی و … استفاده بالایی از VPNها داشتند اما استفاده از VPN به شکل صحیح نسبت به استفاده‌های نادرست آن نسبت یک به صد داشت.

 

خسروی ادامه داد: اما به هر حال قرار بر آن شد که VPN بومی برای استفاده‌های مفید سازمان‌های مختلف ارائه شود که البته همچنان برخی سفارتخانه‌ها در استفاده از VPN بومی دچار تردید هستند و ترجیح می‌دهند از VPNهایی غیر از آنچه از سوی شرکت‌ ارتباطات زیرساخت ارائه شده استفاده کنند .

 

ورود شرکت های جدید به عرصه ارتباطات

 

اما در مجموع شاید بتوان مهم ترین اتفاق هفته اخیر را بحث ارائه به پروانه هفت شرکت FCP دانست.

 

بر این اساس هفت شرکت مجوز ارائه خدمات پهن باند دریافت کردند.وزیر ارتباطات در این مراسم اظهار کرد: برای تجمیع پروانه‌های ارتباطی بیش از 1000 شرکت فعال در این بخش قانع شده‌اند که این کار به نفع آنهاست و برهمین اساس شرکت‌های مختلف تلاش کرده‌اند در کنار یکدیگر به ارائه‌ی خدمات بپردازند.

 

معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نیز در حاشیه این مراسم در جمع رسانه ها به ارائه توضیحاتی به منتقدان حجم خوری اینترنت پرداخت و گفت: سامانه‌هایی برای بررسی میزان مصرف کاربران اینترنت در حوزه‌های ADSL و اینترنت موبایل در حال راه‌اندازی است که از طریق این سامانه‌ها مشترکان می‌توانند میزان دقیق مصرف خود را بررسی کنند.

 

علی اصغر عمیدیان همچنین اظهار کرد: در حال حاضر نرم‌افزاری طراحی شده که با قرار گرفتن آن بر روی سایت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات امکانی ایجاد می‌شود که مشترکان ADSL بتوانند بر روی میزان مصرف خود کنترل داشته باشند.

 

وی دامه داد: مشترکان می‌توانند با شماره‌گیری #100* از اطلاعات اینترنت همراه سیم‌کارت همراه اول خود مطلع شوند که برای دریافت اطلاعات از اپراتور دوم یا ایرانسل هم کد #555* در نظر گرفته شده است. همچنین مشترکان رایتل می‌توانند با شماره‌گیری #144* اطلاعات مربوط به بسته‌های اینترنتی خود را به دست آورند.

اکثریت کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه موافق فیلتر تلگرامند

 

عضو ناظر مجلس در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه نیز طی این مدت در ارتباط با فیلترینگ تلگرام گفت: در جلسه هفته گذشته این کارگروه اکثریت اعضای حاضر در جلسه موافق فیلترینگ تلگرام بودند.

 

محمدعلی اسفنانی با تاکید به اینکه موضوع فیلترینگ تلگرام همچنان در دستور کار این کارگروه قرار دارد گفت: البته تصمیم‌گیری و رأی‌گیری نهایی به دلیل عدم حد نصاب این کارگروه به جلسات بعدی موکول شده است.

 

وی تصریح کرد: من به عنوان یکی از اعضای این کارگروه موافق فیلترینگ تلگرام نیستم،‌ اما اینکه بگوییم یک شبکه اجتماعی حدود 15 میلیون مخاطب در کشور داشته باشد اما حاضر به همکاری و تعامل با کشوری که در آن فعال است نشود منطقی و درست نیست و این حق یک کشور است که حریم امنیتی خود را حفظ کند.

منبع:راه دانا

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.