سرویس: غیر تولیدی » دریافتی 02:25 - پنجشنبه 28 آذر 1392

مدیر مطالعات و پژوهش معاونت برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان:

در تمامی حوزه های شهرداری، پروژه های پژوهشی وجود دارد

مدیر مطالعات و پژوهش معاونت برنامه ریزی، پژوهشی و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان اظهار داشت: با توجه به تنوع فعالیت و وظایف شهرداری، پژوهش های شهرداری نیز موضوعات گسترده ای شامل عمران شهری، معماری و شهرسازی، ترافیک ، فرهنگی اجتماعی و خدمات شهری دارد.

images

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری اصفهان شرق به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای روابط عمومی شهرداری اصفهان، سعید ابراهیمی ضمن تبریک هفته پژوهش با بیان این مطلب گفت: در بحث پیشرفت و اجرا، پژوهش نقش بسیار مهمی دارد و باید در سازمان ها این موضوع نهادینه شود، قبل از این که بخواهند کاری را انجام دهند راجع به آن تفکر و تامل کنند؛ جوانب کار را بسنجند و این کار تنها با مطالعات و پژوهش امکان پذیر است.

وی با اشاره به اینکه در تمامی عرصه های شهرداری فعالیت و پروژه پژوهشی داریم، افزود: با توجه به تنوع فعالیت و وظایف شهرداری، پژوهش های شهرداری نیز موضوعات گسترده ای شامل عمران شهری، معماری و شهرسازی، ترافیک ، فرهنگی اجتماعی و خدمات شهری دارد.

وی با بیان اینکه مابین پروژه مطالعاتی و مطالعات پروژه تفاوت وجود دارد، افزود: معاونت برنامه ریزی به پروژه مطالعاتی ورود پیدا می کند و همچنین کمک کننده مطالعاتی دیگر بخش ها نیز است.

مدیر مطالعات و پژوهش معاونت برنامه ریزی، پژوهشی و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان در خصوص پروژه های نیازسنجی تصریح کرد: در ۳ ماهه پایانی سال از تمامی حوزه های شهرداری نیازسنجی انجام می شود و پس از مشخص شدن برنامه کاری در سطوح مختلف، پایش انجام می گردد و عناوین و پروژه ها خروجی می یابد.

ابراهیمی با اشاره به برخی از پروژه های مطالعاتی خاطرنشان کرد: سند مناسب سازی فضاهای شهری، طرح جامع نورپردازی، مطالعات پروژه های فرهنگی اجتماعی در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه پروژه های معاونت برنامه ریزی، پژوهش های کاربردی است ، اظهار داشت: با توجه به وظایف شهرداری در حوزه های مختلف، پژوهش های نظری در دستور کار ما قرار ندارد و بیشتر پژوهش کاربردی مد نظر ما است اما این باعث نمی شود که از استانداردهای علمی استفاده نکنیم.

مدیر مطالعات و پژوهش معاونت برنامه ریزی، پژوهشی و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان ادامه داد: ما تمامی سعی خود را می کنیم تا پژوهش ها به صورت جامع و کامل باشد از این رو از بهترین و قوی ترین مشاوران استفاده می کنیم تا پروژه های پژوهشی با رعایت استاندارهای علمی و فنی انجام شود.

ابراهیمی اضافه کرد: زمانی که مطالعات در حوزه پژوهش طراحی شد از سوی بهترین مشاور تحلیل و نتیجه گیری می شود و طرح به مرحله اجرا در می آید البته پس از اجرای طرح نیز رضایت سنجی و نظرسنجی انجام می شود، سپس مباحث تحلیل و آسیب شناسی می گردد.

مدیر مطالعات و پژوهش معاونت برنامه ریزی، پژوهشی و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه مطالعات در دو بخش فنی و اجتماعی انجام می شود، گفت: فاز دوم مطالعات جامع حمل و نقل کلانشهر در دستور کار است، این طرح ۱۱ زیر پروژه کلان دارد که از سوی دانشگاه صنعتی با همکاری دانشگاه اصفهان به عنوان مشاور طرح در دست تهیه است.

ابراهیمی با بیان اینکه در کلان کار تمامی پروژه ها باید با پژوهش انجام شود، افزود: اما گاهی در پروژه های آنی و فوری که به درخواست مردم انجام می شود، انجام مطالعات پیش بینی نشده است؛ به طور مثال در نصب سرعت گیر که به درخواست مردم اجرا می شود فرصتی برای پژوهش نخواهد بود.

وی به پروژه های پژوهشی فرهنگی اشاره و تصریح کرد: پروژه سبک زندگی، پروژه کیفیت زندگی در قالب سنجش شاخص های زندگی در بخش ویژگی های ایرانی -اسلامی شهر اصفهان در دستور کار قرار دارد که ازسوی اساتید و همکاران حوزوی نظارت می شود.

مدیر مطالعات و پژوهش معاونت برنامه ریزی، پژوهشی و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر پروژه پژوهشی توجه به الگوی ایرانی-اسلامی که از مسائل زیربنایی بسیار مهم است نیز در دستور کار معاونت برنامه ریزی است که از تجربیات و تخصص های حوزوی استفاده می کنیم.

ابراهیمی اظهارداشت: مراجعین ما افراد خاص و پژوهشگران اعم از نهادهای پژوهشی و متخصصان و پژوهشگران علاقه مند، دانشجویان هستند که به تناسب در اجرا و بررسی نیازها از آنها استفاده می کنیم.

وی در خصوص پروژه های نظرسنجی ادامه داد: نظرسنجی به صورت عام ، تخصصی و موضوعی در حوزه های مختلف انجام می شود.

مدیر مطالعات و پژوهش معاونت برنامه ریزی، پژوهشی و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان اضافه کرد: در ابتدای فعالیت معاونت برنامه ریزی ۳ نیازسنجی را با جزئیات انجام دادیم و انواع نیازها را در حوزه های مختلف بررسی کردیم،

وی از تشکیل هسته های شبکه پژوهشگران شهری خبر داد و افزود: سعی ما بر این است که تالار گفتگو تشکیل دهیم و موضوع را در جامعه تخصصی بررسی کنیم.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه تمام تلاش شهرداری بر این است تا پروژه های مناسب و با کیفیت در شهر اجرایی کند، گفت: تلاش ما بر این است تا به مطالعات پیش از اجرا بها بدهیم که در این مسیر از کارشناسان قوی استفاده شده است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.