سرویس: سیاسی » بین الملل 09:12 - دوشنبه 11 آبان 1394

ترس رسانه‌های فارسی زبان غربی از تعیین تکلیف رهبر انقلاب درباره مذاکره مجدد با آمریکا+ تصاویر

سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار وزیر امور خارجه و سفرا و کارداران جمهوری اسلامی بازتاب گسترده ای در بین رسانه های فارس زبان غربی بهمراه داشت.

به گزارش اصفهان شرق؛ حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار وزیر امور خارجه و سفرا و کارداران جمهوری اسلامی راه حلهای منطقی و مستحکم ایران درباره مسائل مهم منطقه از جمله سوریه، یمن و بحرین را تشریح کردند.

سخنان صبح دیروز رهبر معظم انقلاب بازتاب گسترده ای در بین رسانه های فارس زبان غربی بهمراه داشت.

سایت دیگربان در خبری با عنوان “تعیین تکلیف خامنه‌ای برای وزارت خارجه روحانی” نوشت: {آیت الله}خامنه‌ای گفته مذاکره ایران با آمریکا درباره مسائل منطقه «معنا» ندارد و «سیاست خارجی کشور با رفت و آمد دولت‌ها با سلایق سیاسی گوناگون تغییر نمی‌کند.»

w

این سایت در ادامه خبر خود نوشت: آقای خامنه‌ای در جمع مدیران وزارت امور خارجه این مطالب را بیان کرده و افزوده «دولت‌ها {در جمهوری اسلامی} فقط در تاکتیک‌ها و ابتکارات اجراییِ راهبردهای سیاست خارجی تأثیرگذار و دخیلند.»

دیگربان با ادعای اینکه سیاست خارجی دولت حسن روحانی در دو سال گذشته به شدت مورد انتقاد حامیان علی خامنه‌ای قرار گرفته، نوشت: خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود از اینکه در اجرای «سیاست خارجی انقلابی» در عمل «برخی غفلت‌ها، کم کار‌ی‌ها و ناهوشمندی‌ها» وجود داشته نیز اظهار تاسف کرده است.

دوئیچه وله آلمان نیز با پوشش سخنان مهم امروز رهبر معظم انقلاب در جمع کارکنان وزارت خارجه کشور نوشت: علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ضمن تاکید بر “انقلابی بودن” و تداوم سیاست خارجی ایران در منطقه، مذاکره با آمریکا درباره مسائل منطقه‌ای را بی‌معنی خواند و گفت سیاست جمهوری اسلامی ۱۸۰ درجه با سیاست ‌آمریکا تفاوت دارد.

e

این سایت به نقل از رهبر معظم انقلاب نوشت: «آمریکایی‌ها دنبال تحمیل منافع خود هستند نه حل مسائل، آنها می‌خواهند ۶۰، ۷۰ درصد خواسته‌هایشان را در مذاکره تحمیل کنند و بقیه اهدافشان را هم بطور غیرقانونی، عملاً اجرا و تحمیل کنند پس مذاکره چه معنایی دارد؟»

دوئیچه وله نوشت: رهبر جمهوری اسلامی، آمریکا را مسبب ناآرامی‌ها در منطقه خواند و گفت: «عامل اصلی ناامنی‌ها، حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی [اسرائیل] و گروه‌های تروریستی است و این سیاست‌ها با سیاست‌های جمهوری اسلامی صد و هشتاد درجه متفاوت است.»

این سایت آلمانی افزود: خامنه‌ای این سخنان را پس از برگزاری کنفرانس بین‌المللی وین درباره بحران سوریه بیان می‌کرد. او گفت که بر خلاف باور برخی افراد، آمریکا “بخش عمده مشکلات منطقه است نه بخشی از راه حل مشکلات”. اجلاس یک روزه و هشت ساعته وین که روز جمعه (۳۰ اکتبر) آغاز شد بدون نتیجه‌گیری در مورد سرنوشت اسد پایان یافت و قرار شد بحث‌ها دو هفته دیگر ادامه یابد.

دوئیچه در بخش دیگری از خبر خود نوشت: خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانش با نمایندگان سیاست خارجی ایران گفت که غربی‌ها “در آرزوی تغییر” سیاست خارجی جمهوری اسلامی هستند، و اخیرا با “تحلیل خوش‌خیالانه” درباره “تغییر اجباری یا خودخواسته” سیاست خارجی ایران در منطقه دست به تبلیغات زده‌اند.

این سایت فارسی زبان غربی با ادعای اینکه “صدور انقلاب” به عنوان دکترین جمهوری اسلامی ایران همواره مایه ایجاد ترس در میان همسایگان این کشور و بروز تنش در منطقه بوده است، نوشت: رهبر ایران ضمن اشاره به اینکه اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی در قانون اساسی آن درج شده و برگرفته از “اسلام و آرمان‌های انقلاب” است، نتایج اجرای این سیاست را از سویی “افزایش اقتدار و تاثیرگذاری، ارتقای جایگاه کشور و عزت و اعتبار ایرانیان در میان ملت‌ها” دانست. او همچنین اجرای “سیاست خارجی انقلابی” را عاملی برای جلوگیری از رویارویی ایران با “مشکلات و ضربات عجیب” در داخل خواند.

r

رادیو فرانسه نیز به پوشش خبر سخنان رهبر انقلاب در جمع کارکنان وزارت خارجه ایران پرداخت و نوشت: در حالی که قرار است قدرت‌های جهانی و منطقه تا چند روز دیگر گفتگوها درباره بحران سوریه را ازسر بگیرند، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی این گفت‌وگوها را بی‌معنی توصیف کرد و گفت این که کشورهای دیگر دور هم جمع شوند و راجع به یک نظام حکومتی و رئیس آن حکومت تصمیم بگیرند، “بدعتی خطرناک” است.

این رسانه غربی نوشت: رهبر ایران در این نشست گفت: “راه حل مسئله سوریه، انتخابات است و برای اینکار باید با قطع کمکهای نظامی و مالی به معارضین، ابتدا جنگ و ناآرامی پایان پذیرد تا مردم سوریه در محیطی امن و آرام، هرکس را می خواهند انتخاب کنند.” این موضع‌گیری رهبر جمهوری اسلامی در حالی است که شب گذشته، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه ایران، بااشاره به حضور ایران در نشست وین، درباره آینده سیاسی بشار اسد گفت که ایران در این زمینه “هیچ معامله ای” نکرده است. دو روز پیش، مذاکرات بین‌المللی در وین، برای یافتن راه حل سیاسی بحران سوریه بدون نتیجۀ قطعی خاتمه یافت.

t

رادیو فردا هم به سخنان رهبر معظم انقلاب واکنش نشان داد و نوشت: تأکید دوباره آیت‌الله خامنه‌ای بر عدم مذاکره با آمریکا در مورد مسائل منطقه‌ای و «بی‌معنی» دانستن برگزاری نشست بین‌المللی در مورد آینده سوریه چند روز پس از آن بیان می‌شود که هیئتی ایرانی در نشست حل بحران سوریه که روز جمعه با حضور وزیر خارجه آمریکا و وزرای خارجه چند کشور دیگر در وین برگزار شد حضور یافت.

رادیو فردا افزود: مشارکت ایران در این نشست به دعوت آمریکا صورت پذیرفت و اریک شولتز، سخنگوی کاخ سفید، نیز به تازگی تأکید کرد که آمریکا آماده است برای حل بحران سوریه با هر کشوری از جمله روسیه و ایران همکاری کند. حضور ایران در این مذاکرات در حالی صورت گرفت که علی خامنه‌ای روز ۱۵ مهر نیز بار دیگر در مورد مذاکره با آمریکا در مورد مسائل منطقه‌ای هشدار داده‌بود.

رادیو صدای آمریکا نیز در واکنش به این سخنان نوشت: آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران مذاکره با آمریکا در مورد مسائل خاورمیانه را رد کرد و گفت با تغییر دولت ها در ایران “سیاست خارجی” این کشور تغییر نمی کند و فقط “تاکتیک ها و ابتکارات اجرایی راهبردهای سیاست خارجی” است که تغییر می کند.

y

صدای آمریکا نوشت: او آمریکا را “بخش عمده” مشکلات منطقه خواند و درباره سوریه گفت “معنی ندارد کشورهای دیگر دور هم جمع شوند و راجع به یک نظام حکومتی و رئیس آن حکومت تصمیم بگیرند، این بدعتی خطرناک است که هیچ حکومتی در جهان اجرای آن را درباره خود نمی پذیرد.” موضع گیری روز یکشنبه آیت الله خامنه ای درباره مذاکره با آمریکا در خصوص مسائل خاورمیانه و مسائل سوریه در حالی صورت می گیرد که چند روز قبل ایران دعوت آمریکا برای شرکت در مذاکرات صلح سوریه را پذیرفت و برای اولین بار با اعزام جواد ظریف، فرصت یافت در این گفتگوها شرکت کند.

این رسانه غربی در ادامه این خبر نوشت: رهبر ایران در مورد مسائل فلسطینی ها و اسرائیل نیز خواستار انتخاباتی شد که “فلسطینی ها” فقط در آن شرکت کنند و تصمیم گیرنده نهایی باشند.پیشتر، سخنان رهبر جمهوری اسلامی از جمله درباره مسائل بحرین، عربستان و یمن تنش در روابط ایران با همسایگان عرب خود در جنوب خلیج فارس را افزایش داده بود؛ با این حال آیت الله خامنه ای روز یکشنبه روابط با “همسایگان، کشورهای اسلامی و کشورهای آفریقایی” را از الزامات سیاست خارجی ایران خواند.

در دولت محمود احمدی نژاد ایران هیات های مختلفی را به کشورهای آمریکای لاتین و آفریقایی اعزام کرد اما از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی و پس از توافق اتمی، بسیاری از دیپلمات های و فعالان اقتصادی کشورهای عمده اروپایی به ایران سفر کرده اند. سفر این هیات ها با استقبال فعالان اقتصادی در داخل و منتقدان تندرو دولت روحانی مواجه شده است.

u

العربیه ارگان رسانه ای آل سعود نیز به این دیدار واکنش نشان داد و نوشت: خامنه ای که برای محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و دیپلماتهای ایرانی سخنرانی می کرد از قدرتهای غربی برای آنچه که به گفته او مسلح کردن مخالفان بشار اسد در سوریه است انتقاد کرد. رسانه های ایران از قول خامنه ای گزارش دادند که راه حل بحران سوریه انتخابات است و برای انجام این مهم کمکهای نظامی و مالی به مخالفان سوری باید متوقف شود.

اتاق خبر سایت من و تو نیز نوشت: آقای خامنه‌ای گفت «راه‌حل مساله سوریه، انتخابات است» و برای این‌کار باید کمک‌های نظامی و مالی به نیروهای اپوزیسیون سوریه قطع شود، «جنگ و ناآرامی پایان پذیرد تا مردم سوریه در محیطی امن و |رام، هر کس را می‌خواهند انتخاب کنند».

i

رهبر جمهوری اسلامی  در مورد عراق گفت: «تقسیم این کشور به مناطق عرب شیعه، عرب سنی و کرد کاملا مخالف منافع مردم، عملی‌نشدنی، بی‌معنا و غیرقابل قبول است» و تاکید کرد که «وحدت سرزمینی، تمامیت ارضی عراق و مرجع بودن آرای مردم» اصول ایران در این همسایه غربی خود است.

رادیو زمانه هم همچون دیگر رسانه های فارسی زبان غربی به سخنان امروز رهبر معظم انقلاب واکنش نشان داد و نوشت: رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی‌های اخیر خود پس از توافق هسته‌ای با کشورهای گروه ۵+۱ همواره بر ادامه سیاست‌های خارجی ایران، به‌ویژه در منطقه خاورمیانه پافشاری کرده است. تأکیدهای چندباره خامنه‌ای بر این موضوع از آن روست که برخی از کشورهای غربی در پی توافق هسته‌ای ابراز امیدواری کرده‌اند که ایران بتواند در سیاست خارجی خود تغییرات مثبتی ایجاد کند.

این سایت نوشت: خامنه‌ای با اشاره به همین موضوع تحلیل غربی‌ها را «خوش‌خیالانه» خواند و سیاست خارجی جمهوری اسلامی در منطقه را سد محکم در برابر «یکه‌تازی‌های قدرت‌های سلطه‌گر»، به‌ویژه آمریکا، دانست و گفت: «آن‌ها، همیشه در آرزوی تغییر این سیاست‌ها هستند.»

o

رادیو زمانه در ادامه با اشاراتی به نشست وین نوشت: علی خامنه‌ای در حالی مسئولان سیاست خارجی را از مذاکره با آمریکا درباره مسائل منطقه‌ای پرهیز می‌دهد که وزیر خارجه ایران به‌همراه یک هیأت بلندپایه‌ از سوی جمهوری اسلامی روز جمعه ۳۰ اکتبر / ۸ آبان در نشست حل بحران سوریه در وین، در کنار وزیر خارجه آمریکا و ۱۵ کشور دیگر نشست و با آن‌ها درباره اوضاع سوریه به گفت‌وگو نشست. در این اجلاس یکی از موضوعات مورد اختلاف آینده بشار اسد، رهبر سوریه است. نشست حل بحران سوریه همچنان ادامه دارد.

در پایان این گزارش رادیو زمانه آمده است: به‌گفته او «اهداف آمریکا در منطقه ۱۸۰ درجه با اهداف ایران متفاوت است و مذاکره با آمریکا درباره مسائل منطقه معنا ندارد.» علی خامنه‌ای ۱۵ مهرماه نیز در جمع فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی سپاه پاسداران گفته بود مذاکره با آمریکا ممنوع و مضر و به قصد باز کردن راه برای تحمیل سیاست‌های این کشور است. او پس از توافق هسته‌ای بارها تأکید کرده است که مذاکرات با آمریکا تنها در چارچوب مسائل هسته‌ای بوده و ایران به هیچ وجه حاضر نیست در زمینه‌های دیگر با آمریکا مذاکره کند.

بی بی سی فارسی نیز نوشت: آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران گفته است که سیاست خارجی این کشور، انقلابی و “بر منافع بلند مدت و اصول و ارزش‌ها استوار است و با رفت و آمد دولت‌ها با سلایق سیاسی گوناگون، تغییر نمی‌کند”.

q

این رسانه در ادامه نوشت: رهبر ایران همچنین هشدار داد که “تاکتیک های سیاست خارجی باید در خدمت مبانی راهبردی باشد، نه اینکه به اسم تاکتیک، بر ضد اصول عمل شود”.گروهی از منتقدان دولت حسن روحانی، او و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه را به نشان دادن انعطاف بیش از اندازه در مقابل قدرت های غربی، به ویژه آمریکا و تلاش برای بهبود رابطه با این کشور متهم می کنند.

بنگاه خبرپراکنی انگلستان نوشت: رهبر ایران از دولت عربستان سعودی که رهبری ائتلاف علیه شورشیان حوثی و همپیمانان آنها در یمن را به عهده دارد به شدت انتقاد کرده و گفت است که آنها در یمن به درخواست “رئیس جمهور مستعفی و فراری” دخالت نظامی کرده اند، اما در سوریه حاضر نیستند به درخواست “رئیس جمهور قانونی”، از حمایت مخالفان مسلح دست بردارند.

منبع:راه دانا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.