سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه علیا 10:33 - پنجشنبه 28 آذر 1392

در منطقه جرقويه عليا

نگين سفيد در دل كوير جرقویه

معدن نمك جرقويه عليا در دل كوير جرقويه واقع در باتلاق گاو خوني در انتهاي تلماسه هاي اطراف روستاي خارا در جنوب شرقي اصفهان در مدار 32 درجه شمالي و 52 درجه طولي جنوبي قرار گرفته است.

DSC05573

مهندس محسن صادقي مسئول فروش در اين معدن در گفتگو با خبرنگار اصفهان شرق در جرقويه عليا در مورد اين معدن با ارزش مطالبي را تشريح كرد .

شرحی در مورد معدن

معدن نمك جرقويه عليا در باتلاق گاو خوني در جنوب شرقي اصفهان در مدار 32 درجه شمالي و 52 درجه طولي جنوبي قرار گرفته است و از روستاي خارا به طرف تلملسه ها كه پيش رويم حدود 20 كيلومتر به معدن نمك خواهيم رسيد و اين معدن تحت نظر وزارت صنعت و معدن بوده و شركت خصوصي نمك وحدت مشغول كار مي باشد .
گودترين نقطه استان اصفهان انتهاي رودخانه زاينده رود كه آبريز رودخانه حساب مي شود به اين معدن منتهي مي گردد .

مساحت معدن

مهندس صادقي گفت : مساحت معدن 1600 كيلومتر مربع و ذخیره نمک این معدن حدود 150 ميلیون تن نمک می باشد.

برداشت نمك

ماهانه حدود 7000 تن نمك از اين معدن استخراج مي شود.
مصارف  استفاده از معدن نمک

مصرف صنعتي، خوراكي بعد از يد دهي  و ذوب يخ و برف در منطق كوهستاني در اداره راه از مصارف نمک معدن می باشد.

نمك اين منطقه از مرغوبترين نمك هاي كشور محسوب مي شود و اين عامل باعث شده كه از سراسر كشور براي حمل اين نمك به منطقه دور افتاده جرقويه سفر كنند و از زمان هاي گذشته كه مردم با بيل دستي نمك ها را جابجا مي كردند اين معدن زبانزد مردم كشور بوده و هست .

13  نفرهم اكنون در معدن به صورت شبانه روزي مشغول به کار می باشند که با بروز خشکسالی تعدادی بیکار شدند.

تاثیر خشكسالي در استخراج و تشكيل نمك

به علت خشكسالي و خشكيدن زاينده رود و كاهش نزولات جوي برداشت نمك از درياچه ها با زحمات زيادتري انجام مي شود و مقدار استخراج نمك  به نصف كاهش يافته است.
تاثيرات ديگر خشکسالی بر محيط زيست کویر

در سالهای  قبل به علت وجود آب در درياچه ها پرندگان مهاجر از قبيل فلامينگو، غاز و اردك در زمستان از سيبري به اين منطقه مهاجرت مي كردند و اقدام به تخمگذاري مي نمودند و تعداد آنها زياد مي شد ولي متاسفانه در ساليان اخير بعلت خشكسالي و بسته شدن زاينده رودمهاجرت پرندگان به منطقه كاهش يافته است و اكولوژي منطقه را بهم زده است .

صادقي در ادامه گفت : خشكسالي يك مشكل ديگري نيز بوجود آورده است و اينكه لايه اي از گردو خاك و ماسه روي درياچه تشكيل شده و اين لايه باعث كثيف شدن نمك ها مي شود .

 

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “نگين سفيد در دل كوير جرقویه”

  1. مدیر گفت:

    سلام خوبه

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.