سرویس: اجتماعی » گردشگری 08:17 - یکشنبه 10 آبان 1394

روزشماری تکراری برای بازگشت آب؛

زنده رود فقط ۲۸ روز رنگ آب را می بیند/ ۱۵ آبان اصفهان زنده می شود

بعد از گذشت نزدیک به یک سال کم کم صدای پای آب در اصفهان شنیده می شود و شهر جریان دوباره شاهرگ حیاتی نصف جهان جانی تازه می گیرد.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز, اصفهان در فراغ یار دیرین خود حال و روز خوشی ندارد و دیگر لحظه شماری برای سیرآب شدن لب های ترک خورده زاینده رود آغاز شده تا تنها ۲۸ روز اصفهان رنگ آب را ببیند.

*آب ۱۷ آبان به زمین های کشاورزی شرق می رسد
رییس انجن حمایت از کشاورزان اصفهان با بیان اینکه از ۱۵ آبان آب به زاینده رود می رسد گفت: آب باید تا ۱۷ آبان به زمین های کشاورزی شرق اصفهان برسد تا کشاورزان بتوانند کشت پاییزه داشته باشند.

حسین محمد رضایی با تاکید بر اینکه این آب برای استفاده کشاورزان شرق در نظر گرفته شده و امیدواریم کشاورزان بتوانند امسال زمین های خود را کشت کنند افزود: سال گذشته کشاورزان شرق تنها توانستند ۴۰ درصد زمین های خود را زیر کشت ببرند و بسیاری از کشاورزان به دلیل بسته شدن آب ضرر کردند وامیدواریم امسال این اتفاق نیفتد.

وی اظهار داشت: پارسال محصول حدود هشت هزار هکتار از اراضی زیر کشت با وجود توزیع خوب آب از بین رفت به همین دلیل لازم است امسال با برنامه ریزی و حساب شده در این زمینه کار کرد.

وی ادامه داد: مطابق تصمیم کمیته پنج نفره برای کشاورزان شرق اصفهان، قرار است از ۱۵ آبان ماه، آب به مدت ۲۸ روز در زاینده رود جاری شود.
به گفته وی،کمیته پنج نفره آب و کشاورزی شهرستان اصفهان شامل نمایندگان فرمانداری، سازمان آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، نظام صنفی کشاورزی به همراه سازمان هواشناسی است.

0258741 (2)

*ذخیره سد زاینده رود ۳۹۰ میلیون متر مکعب
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: کمیته پنج نفره شهرستان اصفهان مطابق سال گذشته برگزار و در خصوص چگونگی تحویل آب به کشاورزان شرق اصفهان تصمیم گیری شد.

علی بصیرپورافزود: مطابق تصمیم کمیته پنج نفره شهرستان اصفهان قرار است ۳۲ متر مکعب آب در ثانیه برای کشت پاییزه کشارزان شرق اصفهان توزیع شود.
وی با اشاره به اینکه میزان آب توزیعی برای کشاورزان شرق اصفهان تقریبا همانند سال گذشته است، تاکید کرد: درحال حاضر ذخیره سد زاینده رود نزدیک ۳۹۰ میلیون متر مکعب است.

وی همچنین با بیان اینکه روز شنبه نیز کمیته اصلی پنج نفره آب به صورت استانی برگزار خواهد شد، گفت: در جلسه روز شنبه برای کشاورزان غرب استان نیز حجم مشخصی از آب در نظر گرفته خواهد شد.

*زاینده رود ۲۸ رود در دل نصف جهان جاری است
فرماندار اصفهان با اشاره به اینکه آب رودخانه زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان از ۱۵ آبان امسال در شهرستان اصفهان به مدت ۲۸ روز جاری می شود گفت: آب رودخانه زاینده رود به گونه ای رها می شود که تا روز ۱۵ آبان به سد آبشار در شرق اصفهان برسد و بتوان کار توزیع آن میان اراضی کشاورزی را شروع کرد.

فضل اله کفیل خاطر نشان کرد: میزان دبی آب تحویلی در محل سد آبشار در هر روز ۳۲ متر مکعب است با این وجود لازم است نظام صنفی کشاورزی اصفهان درباره مدت زمان و میزان رهاسازی آب بررسی مجدد کند که تا حد امکان در این زمینه صرفه جویی شود.

وی با اشاره به برخی مشکل هایی که سال گذشته درباره توزیع آب در شرق اصفهان وجود داشت تاکید کرد: لازم است کشاورزان، حاکمیت توزیع را رعایت کنند و شرکت میراب در این زمینه قوی ظاهر شود.

وی با بیان اینکه نظام صنفی کشاورزی اصفهان، حمایت قاطعانه خود را از مدیریت توزیع میراب اعلام کرده است افزود: شرکت میراب باید مدیریت شفاف داشته باشد و همچنین معاونت بهره برداری سازمان آب منطقه ای اصفهان، وضعیت کانال های آبرسانی را ساماندهی کند.

190

وی با اشاره به اینکه بیشتر بذرهای مورد نیاز کشاورزان شرق اصفهان میان آنها توزیع شده است اظهار کرد: درباره میزان توزیع آب میان کشاورزان نیز باید سازمان آب منطقه ای اصفهان رویه سال گذشته و ۱۰ سال پیش را در نظر بگیرد.

فرماندار اصفهان با بیان اینکه پارسال حدود ۳۰ هزار هکتار در شرق اصفهان به مدت ۲۶ روز با حجم ۳۵ متر مکعب به زیر کشت پاییزه رفت گفت: حدود یک ششم از این سطح کشت به دلایل مختلفی از گردونه خارج شد و لازم است امسال در این زمینه برنامه ریزی شود تا صرفه جویی داشته باشیم.

*نظافت زاینده رود آغاز شد
مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان اعلام کرد: نیروهای خدماتی در طول روز پاکسازی و نظافت رودخانه زاینده رود را انجام می دهند اما این روزها با نزدیک شدن به بازگشایی زتینده رود ۵۰ نفر نظافت رودخانه را بر عهده دارند.

حمیدرضا صبور با بیان این مطلب گفت: به منظور پاکسازی رودخانه زاینده رود از هر نوع آلودگی و زباله انجام ۳ اقدام در دستور کار سازمان قرار دارد.
وی با بیان اینکه نظافت رودخانه در زمان های جاری بودن آب و خشکی انجام می شود، افزود: پاکسازی رودخانه از هرنوع زباله، علف زنی و جلبک زنی در زمانی که آب در رودخانه جاری است، نیز انجام می شود.

مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان تصریح کرد: سومین اقدام لایه روبی رودخانه و برطرف نمودن نقاط حادثه خیزی که در زمان جاری بودن باعث ایجادگرداب می شود، است.

وی با بیان اینکه در صورت بالا بودن پسماند در مسیر رودخانه نیروهای خدماتی افزایش می یابند، افزود: نیروهای این سازمان در آماده باش کامل می باشند تا پس از پر آب شدن این رود در صورت به همراه آوردن زباله از سمت بالادست به سرعت آن ها را جمع آوری کنند و این اقدام در زمان جاری ماندن زاینده رود نیز ادامه پیدا می کند.
صبور تاکید کرد: نظافت زاینده رود در خشکی و پرآبی جزو اولویت های اول بوده و تعطیل بردار نیست.

وی درپایان گفت: از کلیه شهروندان و مسافران اصفهان انتظار داریم توجه بیشتری نسبت به رعایت نظافت رودخانه زاینده رود داشته باشند و از ریختن هرگونه زباله حتی کوچک به داخل این رودخانه خودداری کنند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.