سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 07:10 - یکشنبه 10 آبان 1394

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان؛

400 میلیون مترمکعب آب برای کشت پائیزه کشاورزان اصفهانی اختصاص می‌یابد

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی استان اصفهان گفت: برای کشت پائیزه کشاورزان اصفهانی در طول سال 600 میلیون مترمکعب آب در بستر زاینده‌رود جاری می‌شود و تعداد نوبت‌های جاری شدن آب هنوز مشخص نیست.

به گزارش اصفهان شرق؛ اسفندیار امینی با اشاره به جاری‌شدن آب برای کشت پائیز کشاورزان اظهار داشت: برای سال جاری قرار شده که 600 میلیون مترمکعب برای کشت پائیزه کشاورزان اصفهانی( غرب و شرق)  داده شود.

وی با اشاره به اینکه در نخستین مرحله جاری شدن نزدیک به 25 درصد این حجم به کشاورزان داده و ادامه حجم در طول سال جاری می‌شود افزود: اینکه امسال چند بار آب برای کشاورزان جاری می‌شود بستگی به میزان بارش‌ها دارد اما بر اساس جلساتی که برگزار شد مطرح‌شده که بستر رودخانه خشک نشود.

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی استان اصفهان بیان کرد: امسال یک اتفاق خوب برای محیط‌زیست رقم می‌خورد و آن این است که 85 میلیون مترمکعب آب برای محیط‌زیست اختصاص داده‌ شده که برای محیط‌زیست می‌تواند امیدبخش باشد.

وی گفت: در آبی که قرار است برای کشاورزان بدهند، چند ایراد وجود دارد که امیدواریم برای آن چاره‌اندیشی شود، ایراد نخست این است که از حقابه محیط‌زیست و کشاورزان برای بداشت استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال استفاده می‌شود که این خلاف قانون و مصوبات شورای عالی آب است.

امینی تصریح کرد: بر‌اساس مصوبات 9 ماده‌ای زاینده‌رود آب به در رودخانه و تونل نخست منهای 30 مترمکعب برای شرب، برای حقابه دار و محیط‌زیست است که مانند سال گذشته محاسبه نشده است.

وی خاطرنشان کرد: ایراد دوم این است که آبی که قرار است برای کشاورزان اختصاص دهند مقدار آن بر اساس محل مصرف محاسبه شود اما امسال همانند سال گذشته حجم آب را از رهاسازی سد عمل کردند و این سبب می‌شود 40 درصد آب جذب زمین شود.

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی استان اصفهان گفت: ایراد سوم این است که برداشت‌های بالادست سد زیاد است و در برنامه گنجانده نشده است که در جلسه شورای هماهنگی زاینده‌رود باید مطرح شود.

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.