سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:04 - شنبه 09 آبان 1394

“موکب مسجد مقدس جمکران” میعادگاه عاشقان حسینی در کربلا

“موکب مسجد مقدس جمکران” در ایام پیاده‌روی باشکوه و پرشور اربعین پذیرای عاشقان حسینی است.

به گزارش اصفهان شرق؛ “می‌روند به سمت قبله‌گاه، جایی که جاذبه دارد” جمله‌ای که بدو ورود به مسجد مقدس جمکران با آهنگی محزون توجه را به خود جلب می‌کند. از درب باب المعصومه که وارد می‌شوی، روبرو طاق نصرتی است که سمت راست و چپش دو غرفه “کتاب جمکران” و مشرف‌به صحن جامع مسجد مقدس جمکران است.

جلوتر که بیایی چادری سیاه بر قامت داربست‌های آهنی کشیده و با خطی درشت روی آن نوشته‌شده “موکب ستاد اربعین مسجد مقدس جمکران”. در این فضای کوچک چندمتری میزی است که خادمی میان‌سال برای مراجعه‌کنندگان چای داغ می‌ریزد تا هوای سرد و نم‌نم باران در وجود عزاداران رخنه نکند.

راه‌اندازی موکب جمع‌آوری کمک‌های مردم به ستاد اربعین

تلویزیونی در کنار میز ایستگاه صلواتی صحنه پیاده‌روی اربعین سال‌های گذشته را به تصویر می‌کشد. در میان این کلیپ تیزری شماره‌حساب 2555555501 “بانک ملت به نام مسجد مقدس جمکران” برای کمک به ایستگاه “موکب مسجد مقدس جمکران” اعلام می‌کند و در ادامه نوای دل‌نشین میثم مطیعی مداح جوان… “ز داغ دل تو حزین است… به یاد تو چله‌نشینم… همه آرام و قرار این دل… زیارت در اربعین است…”

مهدی پسر جوان 24-25 ساله‌ای کنار خادم چای ریز ایستاده، با اخلاص مردم را برای پذیرایی به موکب دعوت می‌کند؛ با شوق می‌گوید: این موکب از شب چهارشنبه راه‌اندازی شده و تا اوایل صفر کمک‌های مردمی را جمع می‌کند و بعد هم به یاری خدا و نگاه سیدالشهدا برای خدمت به زائران حسینی در مسیر پیاده‌روی در موکب مسجد مقدس جمکران مشغول به کار می‌شویم.

زوج جوانی درحالی‌که از شدت باران دوان‌دوان به سمت موکب می‌آیند، چایی گرمی می‌خورند و با خادم گرم صحبت می‌شوند و از نحوه ثبت‌نام و اعزام می‌پرسند. خادم درحالی‌که حواسش به دیگر مراجعه‌کنندگان بود، گفت: باید قبلاً به‌عنوان خادم افتخاری در مسجد تشکیل پرونده داده باشید، البته امسال چون اولین سال است که موکب با این وسعت فعالیت برنامه‌ریزی کرده فقط خادم آقا در آن ایام اعزام می‌شود.

موکب‌ها مکان‌هایی در ابعاد مختلف هستند که در ایام منتسب به سیدالشهدا (ع) است برپا می‌شوند. از دیرباز عرب‌های عراقی در قالب این موکب‌ها به زائران با تمام اخلاص و تواضع خدمت می‌کنند. اصلاً عراقی‌ها اعتقاد خاصی به زائران امام حسین (ع) در این ایام دارند. از سال گذشته موکب مسجد مقدس جمکران نیز برای این مراسم اقدام به برنامه‌ریزی و ارائه خدمات پرداخته است.

موکب‌ها دودسته هستند موکب‌هایی که  در قالب سالن‌های بزرگ و کوچک ایجادشده با چادر و کانکس که برای ارائه خدمات استراحتی برای زائران اباعبدالله تعبیه می‌شوند و دسته دیگر این موکب‌ها جهت ارائه خدمات فرهنگی به زائران هستند که افراد به‌طور موقت نوشیدنی یا میان وعده‌ای دریافت می‌کنند و در این مدت از برنامه‌های فرهنگی مدنظر بهره می‌برند.

خدمتگزاری خادمان مهدوی به زائران حسینی

حجت‌الاسلام سید مهدی هاشمی زاده مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل مسجد مقدس جمکران در خصوص فعالیت‌ها و برنامه‌های این مکان مقدس درزمینهٔ برپایی موکب ویژه ایام اربعین حسینی اظهار داشت: بعدازاینکه حضور مسجد مقدس در موکب قطعی شد بحث تأمین مالی مدنظر قرار گرفت، در همین راستا یک دقت نظر و احتیاط پیشنهاد شد که از نذورات مردم به مسجد برای موکب‌ها استفاده نشود بلکه برنامه‌ای برای جمع‌آوری نذورات مردمی مختص اربعین و موکب مسجد مقدس جمکران در مسیر کربلا در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اهداف مسجد درراه اندازی موکب جمع‌آوری کمک‌های مردمی به موکب ستاد اربعین مسجد مقدس جمکران عنوان کرد: اطلاع‌رسانی و تبلیغ و نیز جذب کمک‌های مردمی برای این رخداد مهم نخستین هدف بود، البته ما انتظار نداریم که از صندوق‌هایی که در حیاط مسجد برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی منظور شده مبالغ خاصی جمع شود چراکه هزینه‌های جاری یک موکب به‌طورکلی بسیار بیشتر از این میزان است، اما سال گذشته در آخرین لحظات خیرین و تعدادی افراد برای کمک به موکب اعلام همکاری کردند که بسیار دیر بود از همین رو امسال با این اقدام برای جذب این کمک‌ها و نیز اطلاع‌رسانی بیشتر اقدام به این کارکردیم.

انعکاس لحظه‌به‌لحظه تصاویر موکب مسجد جمکران در اربعین

حجت‌الاسلام هاشمی زاده تصریح کرد: این موکب تا چند روز مانده به اربعین در مسجد فعال است اما مابقی فعالیت‌ها پس از اعزام موکب و خادمان در مسیر کربلا انعکاس تصاویر و رخدادهای موکب از طریق این غرفه در مسجد است.

مدیرکل روابط عمومی مسجد مقدس جمکران به نحوه  اعزام خادمان به موکب ستاد اربعین در مسیر کربلا اشاره کرد و افزود: با توجه به ساختار و فضای موکب‌های اربعین که در آن ایام به‌صورت 24 ساعته فعالیت خواهند داشت از همین رو در برنامه‌ریزی‌های خود دودسته خادم را برای فعالیت در این ایام در نظر گرفته‌ایم، دسته از خادمین به‌صورت ثابت در تمام طول استقرار موکب در مسیر نجف به کربلا فعالیت دارند، دسته دیگر خادمانی هستند که به‌صورت نوبتی مشغول فعالیت می‌شوند.

به گفته وی، تمامی خادمینی که در این ایام در کربلا مشغول فعالیت خواهند شد فعالیت افتخاری دارند اما خادمین نوبتی به مدت 1 یا 2 روز در موکب فعالیت خواهند داشت.

حفظ ساختار سنتی موکب به سبک عراقی‌ها

حجت‌الاسلام هاشمی زاده بابیان اینکه امسال تنها خادم آقا برای اعزام به موکب مسجد مقدس جمکران در مسیر نجف به کربلا اعزام می‌شود، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های ما این است که ساختار سنتی و عراقی موکب‌ها در ایام اربعین حفظ شود.

مدیرکل روابط عمومی مسجد مقدس جمکران اظهار داشت: افزایش کیفیت کار و کاهش کمیت خادمان اعزامی نکته مهمی است که برای بحث اعزام خادمان مدنظر قرار دارد، این خادمان باید بتوانند در سه نوبت‌بندی مشخص‌شده در طول 24 ساعت به امر خدمت مشغول شوند.

وی خدمات موکب مسجد مقدس جمکران را در ایام پیاده‌روی اربعین به دودسته خدمات زائر و خدمات فرهنگی تقسیم‌بندی کرد و گفت: پذیرایی در قالب نوشیدنی‌های مقوی، میان وعده، بسته‌های فرهنگی مناسب از مهم‌ترین رویکردهای ما در این موکب است درواقع ما در این ایام در موکب مسجد برنامه استراحتی برای زائران را نخواهیم داشت.

ره عشق است و ندارم باکی…

این روزها منتظران مهدوی وقتی وارد مسجد مقدس جمکران می‌شود عطر خوش فرزند یاس نبوی را از این محیط استشمام می‌کنند. حالا، این روزها بوی خوش انتظار مهدوی به انتظار زیارت حسینی گره‌خورده است و مشتاقان امام زمان (عج) آرزو می‌کنند”ای‌کاش آقا برات کربلا بدهد…”

عاشقان حسینی چایی موکب را که می‌خورند و هوایی کربلا می‌شوند.  بلورهای اشک از گوشه چشمشان جاری می‌شود و آرزو می‌کنند کاش اربعین امسال ماهم همپای زائران کربلای حسینی مسیر 82 کیلومتری نجف تا کربلا را بپیمایند. با نوای مداح نوا می‌گیرند و زمزمه می‌کنند…
“کنار قدم‌های جابر، سوی نینوا رهسپاریم…ستون‌های این جاده را ما، به شوق حرم می‌شماریم…”

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.