سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 06:00 - پنجشنبه 07 آبان 1394

معاون جهاد کشاورزی اصفهان مطرح کرد

اراضی کشاورزی اصفهان در انتظار جاری شدن زاینده‌رود

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان وی با اشاره به بازگشایی آب رودخانه زاینده‌رود گفت : برای کشت پاییزه امسال پیش‌بینی می‌شود حدود 40هزار هکتار از اراضی کشاورزی با استفاده از آب رودخانه در سطح استان اصفهان زیر کشت برود.

به گزارش اصفهان شرق؛ اصغر محسن زاده کرمانی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به سیاست‌های استان در بخش کشاورزی اظهار داشت: با توجه به وضعیت کمبود منابع آبی، آبیاری میکرو و کشت‌های نشائی در سطح استان توسعه‌یافته و همچنین وضعیت تغذیه گیاهان جهت افزایش عملکرد در واحد سطح بهبود یافته و کشاورزان پیشرو شناسایی شدند و تشکل‌های تخصصی را تشکیل دادند.

وی افزود: مکانیزاسیون از طریق بازسازی و نوسازی ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی و ورود ماشین‌آلات کشاورزی جدید با فنّاوری جدی توسعه‌یافته و توانستیم سطح زیر کشت سبزی و صیفی را در فضای باز کاهش دهیم و این محصولات را در محیط‌های کنترل‌شده تولید کنیم. هم‌چنین محصولاتی که مصرف آب کمتری را داشتند جایگزین محصولات با مصرف زیاد کردیم.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به توسعه خاک‌ورزی حفاظتی تصریح کرد: هدف از توسعه خاک‌ورزی حفاظتی کاهش هزینه‌های تولید، کاهش شدت عملیات خاک‌ورزی و حفظ مواد آلی خاک،افزایش مواد آلی خاک با نگهداری، بقایای گیاهی، رعایت تناوب زراعی و پایداری در تولید و تولید اقتصادی است.

محسن زاده کرمانی با اشاره به بازگشایی آب در پاییز سال جاری گفت: برای کشت پاییزه امسال پیش‌بینی می‌شود حدود 40هزار هکتار از اراضی کشاورزی با استفاده از آب رودخانه در سطح استان اصفهان زیر کشت برود و در سال زراعی جدید در سطح استان اصفهان قرار است 62 هزار هکتار گندم آبی و 17 هزار هکتار گندم دیم زیر سطح کشت برود و همچنین قرار است در سال جاری 51 هزار هکتار جو آبی و 8 هزار و 500 هکتار جو دیم زیر کشت برود که پیش‌بینی می‌شود امسال 214 هزار تن جو در استان تولید شود.

وی با تمهیدات انجام‌شده برای کشت پاییزه خاطرنشان کرد: تأمین 40 درصد نیاز بذری استان از بذور گواهی‌شده تحت نظارت موسسه ثبت و گواهی بذر از 12 رقم گندم جهت کشت در مناطق سرد ، گرم و معتدل استان که در اختیار مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها جهت توزیع قرار داده‌شده است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی افزود: تأمین حداقل 20 در صد نیاز بذر جو استان از بذور گواهی‌شده جو از 5 رقم جمعاً 7 هزار و 800 تن بذور گواهی‌شده گندم و جو در قالب 17 رقم امسال برای کشت پاییزه در اختیار کشاورزان استان قرارگرفته است.

محسن زاده کرمانی بابیان اینکه تأمین کود شیمیایی موردنیاز کشت پاییزه استان به میزان کافی درزمینهٔ کود پتاسِ با کمبود مواجه هستیم گفت: تأمین سرمایه در گردش موردنیاز کشاورزان به میزان 44 میلیارد تومان جهت گندم و جو، به ازای کاشت هر هکتار گندم و جو 2 میلیون تومان با کارمزد 21 درصد که با معرفی مدیریت‌های جهاد کشاورزی به بانک کشاورزی قابل دریافت است.

وی بیان کرد: پهنه اراضی کشت گندم در شهرستان‌ها  و واگذاری نظارت هر 250هکتار کشت آن به یک نفر کارشناس و اقدامات ترویجی و تهیه و ارسال دستورالعمل‌های تغذیه مزارع گندم و جو به شهرستان‌ها و دستورالعمل ضدعفونی و بوجاری بذور خودمصرفی به شهرستان‌ها است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: تشکیل مجمع گندم کاران پیشرو استان جهت بررسی مسائل و مشکلات گندم کاران و ارائه برای پیگیری حل آن‌ها است و برای اولین بار در مزارعی که در آن سیستم آبیاری بارانی گندم و جو وجود دارد و آن را به آبیاری تیپ تبدیل نمایند 85 درصد هزینه آن توسط دولت پرداخت خواهد شد زیرا راندمان مصرف آب از 70 درصد به بالای 90درصد خواهد رسید.

محسن زاده کرمانی گفت: با صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای توسعه سطح بیمه محصولات کشاورزی هماهنگ شده است.

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.