سرویس: اجتماعی » حوادث 08:07 - چهارشنبه 06 آبان 1394

رسانه ها فاجعه تلخ منا را فراموش نکنند؛

تکلیف 36 مفقود ایرانی در منا چه شد؟

فاجعه تلخ منا نیز گویا طبق عادت رسانه ها به سرنوشت دیگر وقایع و رخدادهای مهم تاریخ پیوست و تنها به صفحات آرشیو رسانه ها اضافه شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ با گذشت حدود یک ماه از فاجعه بسیار تلخ منا و با توجه به ابعاد گسترده این فاجعه که در آن بیش از 6000 هزار نفر از حجاج جان خود را از دست دادند اما همچنان رسانه ها به عادت دیرینه خود پایبند بودند و این موضوع را گویا به فراموشی و تنها به حافظه تاریخی خود سپردند.

بحرانی که با مدیریت جمعیت به راحتی قابل کنترل بود به سرعت ابعادی فاجعه بار و تراژیک و در عین حال باور ناپذیر به خود گرفت و فاجعه بار‌تر و تلخ‌تر از خود این فاجعه، برخورد حجاج و ماموران مستقر در منا برای کنترل امنیت بود.

با دقت به اینکه حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تأکید کردند که این حادثه به هیچ وجه نباید فراموش شود،لذا وظیفه رسانه ها این است که رسیدگی به ابعاد گسترده این فاجعه را ادامه داده و همچنان به بررسی آن بپردازند.

لازم به ذکر است که مهندس سعید اوحدی در خصوص آخرین وضعیت مفقودان ایرانی فاجعه منا گفت: در ادامه مذاکراتی که با پزشکی قانونی و وزارت حج عربستان داشتیم که یکی از محورهای اصلی این مذاکرات موضوع تعیین وضعیت مفقودین ایرانی فاجعه منا بود که در این گفتگو ها مشخص شد 12 پیکر دیگر از جان باختگان ایرانی نیز در مکه مکرمه دفن شده است.

وی افزود: پیش از این هویت فردی و شخصی این 12 عزیز جان باخته توسط گروه های تفحص ما کاملا محرز شده بود ولی متاسفانه بدلیل جابجایی مکرر اجساد در سردخانه های عربستان در آن زمانی که اجساد سردخانه های شهرهای مختلف را جمع آوری کرده بودند علی رغم پیگیری های متعددی که صورت گرفت این اجساد به ما تحویل داده نشد و امروز نهایتا با استعلامی که از واحد انفورماتیک پزشکی قانونی سعودی ها صورت گرفت، مشخص شد که پیکرهای این عزیزان در قسمت مخصوصی در محل قبورالشهدای مکه مکرمه دفن شده و البته بر اساس اطلاعات موجود که مشاهده شد ، طرف سعودی نیز تأکید کرد که به محض دریافت اثر انگشت این عزیزان محل دقیق دفن پیکرهای این جان باختگان هم قابل شناسایی خواهد بود.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: با احتساب 17 نفری که قبلا اعلام شده بود که 12 نفر آنان دارای هویت ملی و شخصی و 5 نفرشان هویت ملی آنها مشخص است، در مجموع 29 ایرانی در محل قبور الشهدای مکه مکرمه دفن شده اند.

اوحدی اعلام کرد: تا این لحظه از وضعیت 36 نفر از مفقودین ایرانی فاجعه منا اطلاعی در دست نداریم که در این خصوص پیگیری های جدی از طرف سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض و کنسولگری ایران در جده و سازمان حج و زیارت در حال انجام است تا وضعیت این عزیزان روشن شود و اطلاع رسانی لازم به مردم عزیز صورت گیرد.

در شرایطی که تا این لحظه از وضعیت 36 نفر از مفقودین ایرانی فاجعه منا اطلاعی در دست نداریم پس جا دارد تا فعالیت های رسانه ها نیز در این زمینه متوقف نشده و جوری وانمود نشود که این موضوع به فراموشی سپرده شده است چرا که جهانیان و به خصوص دولت آل سعود باید بداند که این فاجعه هیچگاه از ذهن ایرانی ها پاک نمی شود و به دست فراموشی نیز سپرده نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.