سرویس: اخبار شهرستان » براآن جنوبی 21:33 - دوشنبه 04 آبان 1394

استاد اخلاق و سخنران کانون رهروان امام (ره):

آبرو و شخصیت مسلمان در اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین راشد یزدی اظهار کرد: در روایات تأکید ویژه‌ای به آبرو، مال و خون مسلمانان شده و ارزش بالایی برای آن‌ها در نظر گرفته‌شده است.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از نوانا، در دومین روز از دهه دوم محرم در حضور مردم عزادار بیت المهدی روستای جار حجت‌الاسلام راشد یزدی بیان داشت: تمام تَعیُّنات و تشخصات یک مسلمان ازجمله آبرو، مال و خون بر مسلمان دیگر محترم و در اسلام از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: پیامبر اسلام در روز عرفه حجهالوداع فرمودند: همه مسلمانان نزدیک ایشان جمع شوند و عده‌ای را گماردند تا حرف‌های ایشان را با صدای بلند به تمام حاضرین برسانند. سپس خطبه‌ای به شرح ذیل خواندند:

نبی مکرم اسلام (ص) فرمودند: به نام خدای ستایش‌شده و یاوری دهنده، یا ایّها الناس (ای بشر)، همه شما خدایی یکتا دارید و همه از حضرت آدم و حوّا به این دنیا آمدید، هیچ امتیازی احدی جز به تقوا، علم و عمل صالح بر دیگری ندارد.

همچنین پیامبر فرمودند: ای مردم! باید خون، مال و آبرویتان مثل امروز که روز عرفه و ماه، ماه ذی‌الحجه و شهر، شهر مکه است بر شما محترم باشد و تعرض به یکی از آن‌ها متعرض به خود شماست.

استاد اخلاق بابیان معنای لغوی غیبت که یعنی لطمه به شخصیت کسی زدن ادامه داد: خداوند در قرآن کریم پشت سر کسی حرف زدن را به سه دسته تقسیم و حرام کرده است؛ دسته اول کسانی که عیب درونی و ناپیدا شخصی را بیان می‌کنند (آیه ۱۲ سوره مبارکه حجرات).

وی در ادامه گفت: گروه دوم، کسانی که تهمت می‌زنند یعنی عیبی را که درون شخصی نیست را به او نسبت می‌دهند فعلی حرام است و سومین دسته کسانی که سخنی را در مورد کسی می‌شنوند و آن را نقل می‌کنند.

حجت‌الاسلام راشد یزدی در باب اهمیت شخصیت اظهار کرد: در فن تعلیم و تربیت اسلام گفته‌شده اهانت به بچه‌ها هم ممنوع است. اگر به احساسات فرزندان توجه نشود آن‌ها دچار خودکم‌بینی می‌شوند.

علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد / بلا ندیده دعا را باید شروع کرد

وی در بیان مشکلات امروزی جامعه در حوزه اخلاق، یکی از دلایل اصلی را عدم توجه صحیح به احساسات دختران و پسران در خانواده‌ها اعلام کرد و ادامه داد اگر خانواده‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد و روحانیت مبلّغ نسبت به توجه و آگاه‌سازی فرزندان اقدامات مناسب انجام دهند دیگر شاهد این‌همه مشکل اجتماعی در حوزه پسران و دختران نخواهیم بود.

سخنران مطرح کشوری در پایان با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) که فرمودند: اگر در بین جامعه‌ای حسد وجود نداشته باشد، نسبت به هم کینه‌ورزی نکنند، بیهوده مزاحم زندگی دیگران نشوند، همدیگر را در مجالس سبک نکنند و غیبت انجام ندهند آن جامعه به رستگاری می‌رسد، مردم حاضر در مراسم را توصیه به رعایت آن ها کرد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.