سرویس: اجتماعی » گردشگری 11:11 - سه شنبه 05 آبان 1394

رییس سازمان حج و زیارت استان اصفهان:

پیاده روی اربعین بدون ویزا و گذرنامه ممنوع/ امکانات رفاهی برای زواری که از طریق رسمی سفر می کنند

سال گذشته ازدحام زائران آشفتگی بسیاری را برای در مرزها ایجاد کرد و زائران بدون گذرنامه وارد خاک عراق شدند که موجب نگرانی مسوولان برای به خطر افتادن امنیت زوار شد و همین مسئله موجب شد تا امسال از زائران درخواست شود بدون گذرنامه برای پیاده روی اربعین اقدام نکنند.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز, خبر ها و آمار رسمی نشان می دهد سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار مسافر از مرزهای ایران برای زیارت به کربلا رفته اند و این عدد و رقم جدای از اخبار و آمار غیر رسمی و مسافرانی است که باعث شد مرزها برای برای مدتی نه چندان کوتاه به حالت بحران درآید اما امسال مدیران از زائران درخواست کرده اند برای حضور در پیاده روی اربعین حسینی حتما گذرنامه تهیه کنند.

رییس سازمان حج و زیارت استان اصفهان در رابطه با سفر به عتبات عالیات در اربعین حسینی و برنامه ریزی برای این زمان توضیح داد: ثبت نام برای سفر اربعین در سال جاری از طریق سامانه سماح و از تاریخ ۱۵ شهریور ماه آغاز شد و متقاضیان برای سفر از این طریق اعلام آمادگی کرده اند.

وی تصریح کرد: متقاضیان حضور در مراسم اربعین امسال می‌توانند اطلاعات خود را که شامل کدملی، شماره گذرنامه و شماره تلفن همراه است در گروه‌های حداکثر ۱۰ نفره، ثبت کنند با این ثبت‌نام سازمان حج و زیارت از طریق پیامک با زائران ارتباط مستمر خواهد داشت و آن‌ها را در جریان آخرین اطلاعات مربوط به هزینه‌ها و دسته‌بندی گروه‌ها قرار می‌دهد.

غلامعلی زاهدی با تاکید بر اینکه سازمان حج و زیارت اعلام کرده که برای سفر کربلا در اربعین امسال همه زُوار باید گذرنامه داشته باشند خاطر نشان کرد: سال گذشته این اتفاق نیفتاد و افراد بدون گذرنامه هم وارد خاک کربلا شدند هرچند با سختی این سفر همراه بود ولی در سال جاری با تصمیم های گرفته شده اعلام شد که متقاضیان سفر به عتبات عالیات برای اربعین لازم است حتما ثبت نام داشته باشند.

وی اضافه کرد: همه افرادی که از طریق ثبت نام راهی این سفر می شوند مسوولیتشان با سازمان حج و زیارت است و از امکانات در نظر گرفته شده می توانند استفاده کنند.

زاهدی از امکانات در نظر گرفته شده برای سفر اربعین به کربلای معلی گفت: قطعا برای زواری که از طریق رسمی اقدام به سفر کنند کلیه امکانات رفاهی و بهداشتی در نظر گرفته می شود.

اوحدی رییس سازمان حج و زیارت کشور هم با بیان اینکه سال گذشته ۱۸ گیت گذرنامه وجود داشت که در اوج ازدحام اربعین به ۳۰ گیت رسید اما با این وجودتعداد بسیاری بدون گذرنامه وارد خاک عراق شدند گفت: برای اربعین امسال ۹۶ گیت گذرنامه راه‌اندازی شده است.
وی ادامه داد: امسال داشتن گذرنامه برای زائران عتبات عالیات جزو الزامات است و تلاش سازمان حج و بعثه‌ی مقام معظم رهبری، رفع و جبران کاستی‌های گذشته است تا طبق فرمایش مقام معظم رهبری شاهد یک شبه اعجاز دیگری در اربعین امسال باشیم.

داشتن ویزا برای زیارت اربعین حسینی ضروری است
وزیر کشور عراق هم  در بیانیه ای  بر ضرورت اخذ ویزا برای تمام زائران ایرانی و زائران از سایر کشورها و پرداخت وجوه قانونی تعیین شده تاکید کرد.
محمد سالم الغبان با تاکید بر ضرورت همکاری ایران و عراق در برگزاری مراسم اربعین، گفت: در تلاش است تعداد کنسولگری ها یا نمایندگی های عراق در شهرهای ایران را از ۴ به ۱۵ شهر افزایش دهد تا در صدور ویزا سرعت بخشیده شود.

الغبان تاکید کرد: که مرزهای عراق تا اربعین حسینی آماده استقبال و پذیرایی از زئران امام حسین(ع) خواهند شد و دولت عراق به همین منظور گذرگاه های مرزی بیشتری میان ایران و عراق را بر روی زائران خواهد گشود تا ورود زائران به داخل عراق تسهیل شود.

وی سیاست دولت عراق در اربعین امسال را برگزاری این مناسبت مهم و بزرگ در نظم و امنیت عنوان کرد و گفت: از همین رو کلیه زائران حسینی باید طبق ضوابط و تشریفات قانونی وارد این کشور شوند و زائران از ایران و سایر کشورها، برای ورود به عراق باید ویزا دریافت کنند.

ناظران، برای اربعین امسال حضور ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفر را پیش بینی کرده اند که پذیرایی و خدمت رسانی به این تعداد زائر ، بویژه در حوزه های حمل و نقل و اسکان، افزون بر ظرفیت های دولت عراق است.
از همین رو دولت عراق مردم این کشور را برای مشارکت در مراسم اربعین همانند سال های قبل فراخوانده است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.