سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:16 - دوشنبه 04 آبان 1394

تک خوانی زن در اپرایی به نام ارزشها؛

اپرای عاشورا حلقه هنجارشکنی ها را تکمیل کرد

با وجود حواشی و همه اعتراضات اجرای هنجارشکنانه اپرای عاشورا ادامه یافت، و مسئولان وزارت ارشاد تنها تلاش کردند تا در مصاحبه‌های ضد و نقیض خود، تک‌خوانی این خواننده را در تمرین اپرا یک مسئله عادی نشان دهند تا حلقه هنجارشکنی هایی از این دست تکمیل شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز, در ابتدای ماه محرم و در زمانی‌که مردم مسلمان و متدین کشورمان خود را برای عزاداری‌های تاسوعا و عاشورا اباعبدالله‌الحسین آماده می‌کردند یک خبر مانند شوک وارد فضای اخبار حوزه فرهنگی کشور شد؛ آن‌هم برگزاری اپرای عاشورا با تک خوانی زن بود.

هرچند مدتهاست دیگر هنجارشکنی‌های دولت تدبیر و امید دیگر برای بسیاری از اهالی فرهنگ و دلسوزان هنر کشور چیز عجیبی نیست، اما این حرکت در آستانه شهادت مظلومانه امام حسین؛ امامی که خود و خانواده‌اش را فدای امر به معروف و نهی از منکر کرد، جایی بسی تامل دارد.

خوانندگی زنان از جمله اموری است که دولت یازدهم کم وبیش کمر همت به آن بسته و به بهانه‌های مختلف سعی دارد آن را به یک فرهنگ در جامعه تبدیل کند. این شیطنت وقتی معنای بیشتری می‌یابد که سخنان اخیر مجید انصاری از لیدرهای فکری جریان نفوذ فرهنگی در ایران را بخوانم. وی در سخنانی عجیب پس از ماجرای اپرای خواننده زن که با حمایت شدید دولتی انجام گرفت خواستار آزادی حجاب توسط مجلس شد.

چنانچه به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی فرشته روح‌افزا گفته است: در جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس برای تدوین قوانین حجاب و عفاف که حدود دو ماه قبل برگزار شد و بنده نیز حضور داشتم آقای حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون امور مجلس رئیس جمهور گفت: شما مجلس مدل کشور ترکیه و لبنان را پیاده‌سازی کنید مقوله حجاب را رها کنید هرکه دوست دارد حجاب داشته باشد.

با این احوال عده‌ای که گمان می‌کردند مورد اخیر از جمله اتفاقاتی است که در لابه‌لای فعالیت‌های وسیع فرهنگی کشور از دست دولت در رفته (که البته به دلیل مشکلات مالی این فعالیت‌ها چندان هم وسیع نیست) و دولت از رصد این قبح‌شکنی بی‌اطلاع بوده است حالا دیگر متوجه ضد و نقیض بودن علل وقوع برخی امور شده‌اند و این تناقض زمانی مشخص می‌گردد که علی جنتی وزیر ارشاد در شبی که به تماشای اپرای عاشورا رفته بود در جمع خبرنگاران صراحتا گفت برای این اپرا حاشیه‌سازی نشود و ادامه داد: من با دیدن اپرای عاشورا سفری ذهنی به تاریخ داشتم و زمانی که گفتند حضرت امیرالمومنین در محراب کشته شده اما برخی گفتند مگر علی نماز می‌خواند! وقتی امشب این کار را دیدم به آن‌چه که در طول این چند روز روی خروجی سایت‌های خبری و برخی از وبلاگ‌ها مطالعه کردم، فکر کردم و متوجه شدم واقعا چه ظلم و جفایی نسبت به این کار می‌شود.

حتی در سومین شب از اجرای «اپرای عاشورا» با انتقاد از حاشیه‌های پیش آمده، این اپرا را یکی از آثار قابل اعتنا درباره واقعه جانگداز عاشورا توصیف کرد. این سخنان قابل تامل است و همچنان بعد از گذشت چند روز حاشیه‌های اجرای هنجارشکنانه اپرای عاشورا هنوز ادامه دارد، با وجود این‌که مسئولان وزارت ارشاد تلاش کرده‌اند تا در مصاحبه‌های ضد و نقیض خود ضمن رد آوازخوانی خواننده زن در اپرای عاشورا، تک‌خوانی این خواننده را در تمرین اپرا یک مسئله عادی نشان دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری، نسبت به برگزاری این اپرا اعتراض شدیداللحنی داشت. منتظری گفت:« عاشورای امام حسین احتیاج به اپرای عاشورایی این چنینی ندارد و مجلسی که امام صادق برای عزای جدش توصیه کرده است، این مجلس نیست که در آن زن و مرد نامحرم بنشینند، آواز بخوانند و کف و دف بزنند.»

متاسفانه قبل‌تر از این هم شاهد تک‌خوانی زنان بودیم که البته با تایید وزارت ارشاد به قوت خود ادامه پیدا کرد و یا فیلم رستاخیز که با وجود ضعف‌های آشکار و مشکلات جزء برگزیدگان سی‌و دومین جشنواره فیلم فجر شد و یا موارد دیگر که وقتی رصد می‌کنیم سرنخ آن را به وزارت ارشاد مرتبط می‌بینیم.

باید گفت رخ دادن این هنجارشکنی‌ها در کنار هم و به صورت زنجیره وار جای تاسف و البته تامل دارد؛ به‌نظر می‌رسد دولت تدبیر و امید که دوسال است تمام امور فرهنگی و اقتصادی و سیاسی کشور را در گرو رضایت ایالات متحده گره زده است و درهیچ عرصه‌ای فعالیتی از خود نشان نداده با این فرایند سعی دارد در انتخابات آتی به‌هر شکل ممکن رای جمع کند.

اما شاید این خوش بینانه‌ترین نگاه به اتفاقات جاری و البته ماسبق باشد که می‌توان از اتفاقات اخیر استنتاج کرد و امیدواریم دولت هرچه زودتر به این بی‌سروسامانی اوضاع فرهنگی توجه کند و آن را بهبود ببخشد. هرچند با امیدواری تنها نمی‌توان انتظار رفع موارد خلاف ارزش‌های اسلامی را داشت.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.