اصفهان شرق

جنگ انرژی تا جنگ ارز، حمله امریکا به سوی روبل روسیه

کدخبر: 79946
1394/08/04 در ساعت 12:08

به گزارش اصفهان شرق، جنگی با طیف گسترده میان مسکو و واشنگتن درگرفته است. علم، تکنولوژی، بازارهای تجاری، اطلاعات، فناوری ارتباطات،شبکه های اجتماعی،ارتباطات بین المللی، تحریم، مردم ،دولت ها، ایده های سیاسی و ده ها مورد دیگر از طیف های متفاوت جنگ میان امریکا و روسیه است. جدال هوایی این دو کشور در کشور سوم مانند اوکراین و سوریه، بیانیه ها و اظهارنظرهای سیاسی دولتمردان و اثرات بر روی اقتصاد دنیا از عوارض روزمره این درگیری است.

علاوه بر این، موضوعی که این روزها بیشتر مطرح میشود براه افتادن جنگ سرد دیگری میان این دو کشور است، حتی برخی معتقدند جنگ سرد هیچ گاه میان دو کشور پایان نیافته و این تنش ها ادامه جنگ سرد است. از دیدگاه مقامات روسیه، امریکا هیچگاه جنگ و رقابت با انها را کنار نخواهند گذاشت. با وجود اینکه شوروی پس از فروپاشی به 15 کشور مستقل تبدیل شد، کشور روسیه جایگاه شوروی را برای امریکا پیدا کرد.

سیاست ها نفتی نیز یکی از دلایل اصلی این جنگ چند طیفی است.نه تنها فاکتور انرژی در این بحث مطرح است بلکه بازارهای تجاری و ارز ملی نیز تحت تاثیر این موضوع قرار دارد. کاهش قیمت انرژی، اقتصاد جهانی که به شدت وابسته به نفت است را تحت تاثیر قرار داده و در این میان کاهش قیمت روبل روسیه باعث شده تا این کشور نیز نقش تعیین کننده ای در انرژی ایفا کند.این تلاش ها از سوی غرب برای کاهش درامد روسیه بوسیله دخالت در بازار، کاهش قیمت و تحریم های اقتصادی انجام میشود.روسیه از سوی امریکاو متحدانش در اروپا و اسیا تحت تحریم های اقتصادی قرار گرفته است.

جنگ ارز و تورم

قیمت روبل روسیه از دسامبر سال 2014 در نتیجه تحریم ها و فشارهای اقتصادی وارد به روسیه و کاهش قیمت جهانی انرژی رو به کاهش گذاشت. مجری تلویزیونی روسیه در هنگام مصاحبه با پوتین درباره این موضوع از این عبارت استفاده کرد: وضعیت کنونی در کشور، که در حال حاضر در یک بحران عمیق فرو رفته است، از سوی کارکنان و مقامات بانک مرکزی روسیه حتی در بدترین کابوس ها هم انتظار نمیرفت.پوتین نیز حتی این موضوع را در کنفرانس مطبوعاتی تایید کرد.و این مسئله را بیشتر تحت تاثیر کاهش قیمت انرژی دانست.

برخی گمان میکنند که روند تغییرات بازارهای بین المللی بصورت خودبخودی چنین تاثیراتی را بر اقتصاد روسیه داشته است در حالی که حقیقت امر چیز دیگری است.تغییرات بازار جهانی کاملا با دخالت امریکا و ابزارهایش تغییر میکند. سیاست امریکا بر ایجاد بی ثباتی و تحریب سیاست های اقتصادی روسیه است. بهمین دلیل پوتین در پاسخ به خبرنگار تلویزیون روسیه عنوان کرد که تغییرات بازار تحت تاثیر و تحریک عناصر خارجی است.

Obama-and-PNAC-MDN-SCF
مقامات خارجی و سیاسی امریکایی بارها در اهداف خود عنوان کرده اند که برنامه امریکا بر علیه روسیه تنها قطع ارتباط تجاری و اقتصادی این کشور با امریکا و اتحادیه اروپا نیست بلکه هدف اصلی امریکا ایجاد بی ثباتی در اقتصاد و ارز روسیه و بوبجود امدن تورم اقتصادی در این کشور است. بنابراین امریکا از ماه می سال 2014 تاکنون ارز و اقتصاد روسیه را هدف قرار داده است.
ظاهرا امریکا در تلاش است تا روسیه را وادار به استفاده از منابع و ذخایر این کشور برای مقابله با تورم و مشکلات اقتصادی کند.البته کرملین نیز باهوش تر از انست که اسیر این برنامه مهندسی شده و اقدام به استفاده از ذخیره 419 میلیارد دلاری خود کند. پوتین نیز درباره ارائه راه حل های دولت بارها اشاره کرد که بانک مرکزی به هیچ عنوان از ذخایر طلا و ارزی برای مقابله با مشکلات اقتصادی نخواهد کرد و فقط برخی تدابیر برای ارائه وام به دولت فراهم خواهد شد.

کرملین بخوبی از نیت و هدف واشنگتن باخبر است.امریکا در حال بکار گیری بازی قدیمی علیه روسیه است.دخالت در قیمت انرژی، کاهش قیمت ارز، تحت فشار قرار دادن امریکا در کشور دوست سابق روسیه یعنی اوکراین دقیقا مراحلی است که سال ها پیش در زمان جنگ سرد در سال 1991 بار دیگر ار سوی امریکا به اجرا درامده بود.گرفتار کردن روسیه در اوکراین دقیقا مشابه اتفاقی بود که شوروی در افغانستان به ان گرفتار شد، امریکا در منطقه خاورمیانه نیز در همان زمان تلاش کرد تا براه اندازی جنگ ایران و عراق، قدرت های این دو کشور را نیز تضعیف کند.

بجای تلاش برای متوقف کردن کاهش قیمت روبل، کرملین در تلاش است تا بصورت استراتژیک بخ سرمایه گزاری برای نیروی انسانی خود بپردازد. سرمایه مالی ذخیره روسیه برای افزایش قدرت اقتصادی و اجتماعی این کشور استفاده خواهد شد.علیرغم وجود دشواری های اقتصادی در روسیه، تلاش معلمان در مدارس، پزشکان در بیمارستان ها و سایر قشرهای روسیه در فعالیت های خود میتواند به بازیابی قدرت اقتصادی در این کشور کمک کند.

منبع خبر:

http://www.globalresearch.ca/from-energy-war-to-currency-war-americas-attack-on-the-russian-ruble/5421554