سرویس: تولیدی » خبر پوششی 12:15 - یکشنبه 03 آبان 1394

استاندار اصفهان:

رکود اقتصادی در اصفهان بیش از نقاط دیگر کشور است/ معادن، محور توسعه در شرق استان اصفهان

رسول زرگرپور گفت: به دلیل نرسیدن منابع به استان هایی که برچسب برخورداری خورده اند، بسیاری از تاسیسات و منابع شاخص آنها مستهلک شده است.

به گزارش  اصفهان شرق، استاندار اصفهان صبح امروز در جمع اصحاب رسانه با توجه به تجربیات عزاداری سال های قبل در ارتباط با هیات مذهبی و دغدغه های امنیتی به دلیل شرایط حاکم در منطقه، گفت: برنامه ریزی های دقیقی را با کمک ارگان های ذیربط در خصوص نظم و هماهنگی در عزاداری ها به منظور هر چه بهتر برگزار کردن مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) در محرم انجام دادیم.

رسول زرگرپور با اشاره به تنوع بالای برنامه های عزاداری در اصفهان اظهار کرد: در دهه اول محرم شاهد حضور باشکوه عزاداران تا دو برابر سال گذشته بودیم به گونه ای که برخی از مراکز سطح شهر پذیرای 7تا 8 هزار نفر زیر خیمه امام حسین(ع) بودند و می توان گفت، تنوع زیاد در نوع عزاداری ها تاثیر بسزایی در استقبال مردم از حضور در عزاداری ها دارد.

وی افزود: در شهر اصفهان عملیات غیر عرف و نامناسب در دهه اول محرم نداشته و هیات از امنیت خوبی برخوردار بود و به طور کلی بی حادثه ترین دهه را در اصفهان پشت سرگذاشتیم.

*مسائل اقتصادی، هدف دیگری که در سفر وزیر کشور به اصفهان مد نظر بود

استاندار در بخش دیگر صحبت خود، به حضور وزیر کشور در افتتاح متروی اصفهان اشاره و تصریح کرد: مسلما در کنار دعوت مسئولان به استان اصفهان مسائل مهم دیگری را مد نظر قرار می دهیم به گونه ای که وضعیت اقتصادی استان در سفر وزیر کشور به اصفهان برای رساندن به اقای رئیس جمهور، به سمع و نظر وی رسید.

وی با بیان اینکه مسائل اقتصادی در اصفهان به مراتب بیش از سایر نقاط کشور است، گفت: 10 درصد از واحد های بزرگ صنعتی در اصفهان وجود دارد و 15 درصد تولید ناخالص ملی صنعت را در استان شاهد هستیم و به این جهت لازم بود تصویر روشنی از مسائل اقتصادی استان در قالب گزارش ده صفحه ای شامل ظرفیت های اقتصادی، چالش ها و راهکارها در خصوص دریافت راه حل، برای وزیر کشور ترسیم کنیم.

زرگر با اشاره به نرخ  تورم و بیکاری استان اصفهان بالاتر از سطح متوسط کشور افزود: طی این دو سال وضعیت مناسب تری را در بخشی از امور اقتصادی شاهد بودیم ولی این نکته را مد نظر قرار دهیم که اصفهان با تورم 1/5 درصد و بیکاری 2 درصد بالاتر از متوسط کشور روبه روست و نیاز است مسئولان تمهیدات اساسی را در این رابطه بیندیشند به گونه ای که شاهد نرخ رکود بیشتر از سطح کشور در استان نباشیم.

*شاهد عدم توازن بین استانی در کشور هستیم

وی با توجه به عدم توازن بین استان های کشور گفت: 30 سال است تعدادی از استان ها محروم هستند و بخش عمده ای از منابع به سمت آنها می رود ولی هنوز از محرومیت خارج نشده اند و جالب تر اینکه به دلیل نرسیدن منابع به استان هایی که برچسب برخورداری خورده اند، بسیاری از تاسیسات و منابع شاخص آنها مستهلک شده است.

زرگر پور تمرکز استانداری را بر ایجاد تمرکز بین شهرستان های استان عنوان کرد و ادامه داد: طی بازدید کاری از 6 شهرستان و بررسی مشکلات و چالش های اساسی شهرستان مربوطه، امید آن داریم تا به توازن منطقه ای داخل استان که هدف اصلی بازدیدهای مذکور است، برسیم.

وی با ذکر برخی از مشکلات در بازدید شهرستانی و تاکید بر ایجاد توازن منطقه ای گفت: با بررسی مسائل شهرستان ها، با برخی مشکلات غیر قابل تصور مواجه شدیم که می توان به کم ترین سرانه فضای آموزشی در شاهین شهر و نبود بیمارستان برای خور و بیابانک اشاره کرد و می طلبد هر چه سریعتر سیاست ایجاد توازن بین مناطق برقرار شود.

استاندار اصفهان با تاکید بر کاهش میزان اختلاف بین شهرستانی در استان اصفهان گفت: خدمات زیربنایی و تاسیسات باید در همه شهرستان‌ها به طور یکسان ارائه شود و این نمونه ای از پیگیری در خصوص سیاست توازن منطقه ای دولت است.

*معادن کشف نشده زیادی در شرق استان اصفهان موجود است

وی مبحث چهارم این نشست خبری را به محدودیت های سرمایه ای در شرق استان اصفهان اختصاص داد و گفت: شرق استان اصفهان به دلیل محدودیت های منابع آب، عدم سرمایه گذاری واقعی، محدودیت منابع صنعتی و سرمایه گذاری با مشکلات عمده ای روبه روست و در مقابل دو محور اساسی توسعه و بهره وری معادن بسیار قوی از فلزات و توسعه گردشگری در دستور کار قرار دارد.

رسول زرگرپور با توجه به مشکلات ناشی از مهاجرت مردم به کلان شهرها گفت: در طول سالهای گذشته با رشد مهاجرت جمعیتی در شرق استان اصفهان مواجه بودیم و در این خصوص باید فکر اساسی انجام شود.

وی از شروع به کار کارخانه تولید پتاس در خور خبر داد و اظهار کرد: حدود 8 سال به دلیل چند درصد پیشرفت کار، واحد پتاس خور با حدود 100 میلیارد تومان سرمایه گذاری متوقف شده بود که با پیگیری های انجام شده با برآورد سالی 90 میلیارد تومان شروع به کار کرد ولیکن باید به فکر احداث 2 کارخانه دیگر با تولید منیزیم در سال به منظور بازدهی بیشتر باشیم.

استاندار با اشاره به اینکه هدف ما ایجاد شغل در منطقه و ایجاد منیزیم است، اذعان کرد: هفته قبل مصوبه ایجاد دو واحد فرآوری در واحد پتاس با اعتباری بیش از 500 میلیارد ریال تصویب شد که در یک واحد «منیزیم» و در واحد دیگر «کلرور منیزیم» تولید خواهد و توسط سازمان ایمیدرو کامل خواهد شد.

وی با اشاره به اخذ مجور اکتشاف 50 هزار کیلومتر مربع از مناطق شرق استان اصفهان به منظور کشف فلزات گران قیمت گفت: هدف اصلی در این رابطه اکتشاف فلزات گران‌ قیمت از قبیل طلا، نقره، کروم و روبیدیوم است که قرارداد آن با یک شرکت مهندسی بسته و نتیجه آن کشف چندین معدن پرارزش فلزات گران‌بها خواهد بود.

زرگرپور توسعه معدن نخلک و معدن طلای موته  را در رفع مشکلات اقتصادی و ایجاد اشتغال برای آن مناطق بسیار موثر دانست.

وی با بیان این مطلب که اصفهان رتبه چهارم کشور در استخراج معادن را داراست، خاطرنشان کرد: اصفهان با بیش از 750 معدن و 9 هزار کارگر معدن، نخستین رتبه را  از لحاظ تعداد معدن در کشور داشته ولی از لحاظ استخراج معدن چهارمین استان کشور است و در این بین تعداد زیادی معادن سنگ با روش غیر استاندارد به بهره برداری می رسد و امیدواریم با اجرای اقدامات اساسی در این بخش اشتغال خوبی ایجاد شود.

*مردم تحمل ساخت مترو تا 40 سال آینده را ندارند

استاندار اصفهان تصریح کرد: با شیوه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری که تاکنون برای ساخت مترو داشته‌ایم، این ابر پروژه تا 40 سال دیگر ادامه خواهد یافت و این در صورتی است که مردم تحمل تکمیل متروی اصفهان تا 40 سال آینده را ندارند و باید مسیر ریل مترو را عوض کنیم و  می طلبد برای ادامه اجرای مترو طرحی آماده شود تا بتوان از تجربیاتی که در مترو در جهان و همچنین در تهران بوده، استفاده کرد.

*پدافند غیر عامل مورد غفلت قرار گرفته است

وی با اشاره هفته پدافند غیرعامل از 4 تا 10 آبان ماه افزود: یکی از موضوعات مورد تأکید مقام معظم رهبری پرداختن به موضوع پدافند غیرعامل است که اخیراً یک ارتقای تشکیلاتی برای این مهم ابلاغ فرمودند اما هنوز یک طرح جامع پدافند غیرعامل در استان اصفهان نداریم.

زرگرپور در پایان با توجه به وجود واحد های انرژی هسته ای در استان متذکر شد: لزوم طرح پدافند غیرعامل برای در این بخش وجود دارد تا انسجام و چارچوب یابد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.