سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه سفلی 16:30 - جمعه 01 آبان 1394

امام جمعه موقت شهر نصرآباد؛

درس گرفتن از علمدار کربلا در مواجهه با وعده و وعیدهای دشمن الزامی است

حجت الاسلام رضا حاجیان با اشاره به لزوم درس گرفتن از علمدار کربلا در مواجهه با وعده و وعیدهای دشمن گفت: یاران رهبر کسانی هستند که دشمن از آنها حساب می برد. اگر دشمن ما را دعوت کرد که امکانات بدهد و ما را از رهبر و کشور جدا کند چه باید جواب دهیم؟…

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق از نصرآباد؛ حضرت حجت الاسلام و المسلمین رضا حاجیان، امام جمعه موقت شهر نصرآباد، در خطبه اول نماز جمعه اول آبان ماه 1394، ضمن توصیه نمازگزاران و عزاداران حسینی به رعایت تقوای الهی؛ و بیان این نکته که در آیات و روایات متعدد، با عناوین مختلف، به پرهیزگاری و رعایت تقوای الهی  سفارش شده است؛ آیه 103 سوره آل عمران را قرائت، و در رابطه با فرازی از این آیه شریفه که می فرماید: « یایها الذین امنوا اتقوا الله حق تقاته: ای اهل ایمان رعایت تقوا بنمایید به تمام معنا » گفت: در این آیه خداوند متعال با تاکید زیاد امر نموده که در همه امور زندگی رعایبت تقوا را داشته باشیم.

وی در این رابطه افزود:  مفسرین می فرمایند منظور از ” حق تقاته”  این است که در تمام ابعاد زندگی؛ از جمله  امور شخصی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، حتی در برنامه های مذهبی رعایت تقوا لازم است.گوش انسان، چشم انسان، زبان انسان ، کسب و در آمد انسان، رفتار خانوادگی انسان، رفتار اجتماعی، رفتار سیاسی، حتی رفتار با دشمنان  هم باید  تقوا را رعایت نمود. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید که دشمنی با قومی باعث نشود که شما از مرز عدالت و تقوا و انصاف خارج شوید. اگر بناست انسان در رفتار با دشمن تقوا را رعایت کند، دیگر حساب رعایت تقوا با مومنین، با شیعیان و با دوستان خدا واضح و مشخص است.

 نامبرده سپس با اشاره به قرارداشتن در ایام ماه محرم گفت: نکته متناسب با ایام سوگواری و رعایت تقوا این که حتی در مراسم عزاداری برای سرور و سالار شهیدان باید تقوا رعایت شود.  متاسفانه در سال های اخیر گاهی در بعضی جاها مراسم عزاداری هم آلوده به گناه است. کارهایی خلاف نظر علما و مراجع بزرگوار و حتی خلاف نظر مقام معظم رهبری که دید جهانی دارند،  انجام می گیرد. گویندگان، ذاکرین، مداح ها و دست اندرکاران  هیئات مذهبی باید مواظب باشند، شیطان همه جا حاضر می شود، حتی ممکن است در هیات های عزاداری هم رسوخ پیدا بکند. ریا و عجب در کار بیاید. عبادت عزاداری باید برای رضای خدا و فارغ از هر چیز دیگر باشد. مبادا شکوه عزاداری و برنامه های خود و هیات را به رخ دیگران بکشیم. بلکه بایستی به پاس این توفیق شکرگزار خدا باشیم.

 این استاد حوزه علمیه با تاکید بر ضرورت مستند و معتبر بودن مطالبی که درباره واقعه عاشورا گفته می شود، افزود: در عزاداری ها باید روضه معتبر بر اساس مقاتل معتبر خوانده شود و حقایق همان گونه که اتفاق افتاده بیان شود. نه این که با دروغ  بستن و خیال پردازی بخواهیم اشک مردم را در آوریم. لازم نیست دروغ بگوییم  تا مردم گریه کنند؛ اگر حقایق کربلا همان گونه که بوده ذکر شود مردم گریه می کنند.

خطیب مذکور با بیان این که  الحمدلله در مناطق ما جلسات عزاداری  باشکوه و پر شور برگزار می شود و  بسیار کم و نادر ممکن است چنین مطالبی گفته شود؛ گفت: با عنایت به توصیه هایی که  مقام معظم رهبری خطاب به وعاظ و مداحان  دارند و اطلاعاتی که واصل می شود مشخص است که  در برخی مراسم های عزاداری آهنگ می زنند؛ یا خودشان را تحقیر می کنند و الفاظ و کلماتی به کار می برند که در شان یک عزدار حسینی نیست, هیچ مطابق تقوا نیست که یک عزادار حسینی خودش را سگ آن حضرت حساب بکند و صدای چنین حیوانی را در آورد. اینها خارج شدن از مرز تقوا در برنامه های عزاداری هست.

وی در ادامه با طرح این سوال که”  آیا در دین اسلام تعطیلی داریم یا نه؟ گفت: تعطیلی به معنای بیکاری نداریم. بله استراحت داریم برای این که انسان توان کار پیدا کند. اما کار و کسب را تعطیل کردن داریم. در دومورد؛ یک مورد واجب است کار و کسب را تعطیل بکنیم. و یک مورد استحباب شدید دارد.

نامبرده درباره وجوب تعطیلی کسب و کار گفت:  روز جمعه در وقت ندای نماز جمعه تعطیلی کسب و کار واجب است و  مشغول بودن به کسب و کار حرام ؛ بویژه افرادی که مقلد مراجعی هستند که نماز جمعه را واجب عینی می دانند. دستور صریح خداوند در آیه 9 سوره جمعه است که وقتی ندای نماز جمعه  بلند شد کسب و کار را رها کنید. اینجا تعطیلی واجب داریم. البته نه تمام روز بلکه از وقتی که موقع نماز جمعه می شود تا پایان نماز جمعه و الا عصر جمعه کار و کسب جایز است، و خداوند در ادامه همان آیه فرموده که پس از نماز جمعه در زمین پخش شوید و به دنبال فضل الهی بروید.

این استاد دانشگاه درباره تعطیلی مستحبی گفت:  اما تعطیلی دوم که مستحب است تعطیلی روز عاشورا  با هدف ترک کار خفیف و پرداختن به کار مهمتر است. شیعیان  در روز عاشورا به تمام معنا کار و کسب را تعطیل می کنند  تا به اقامه عزا بپردازند. شیعه باید در این روز محزون باشد  و حالت کسی را داشته باشد که عزیزترین کس خود را از دست داده . کسب و کار در این روز برکتی ندارد مگر کارهای ضروری.

امام جمعه موقت نصرآباد در ابتدای خطبه دوم نیز نمازگزاران را به رعات تقوا و پرهیزکاری سفارش نمود و با تسلیت فرارسیدن روز تاسوعا و عاشورای حسینی ؛ به تبیین و تشریح شخصیت والای حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام پرداخت و گفت: در روز قیامت شهدا، که بر اساس روایات بهترین درجات را در بهشت دارند، به حال و جایگاه حضرت قمر بنی هاشم غبطه می خورند.

وی در رابطه با علت مقام و منزلت والای این بزرگوار گفت: در ابتدای زیارت نامه حضرت اباالفضل العباس می خوانیم « السلام  علیک ایها العبد الصالح المطیع لله و لرسوله و لامیر المومنین و الحسن و الحسین علیهم السلام» علت جایگاه رفیع علمدار کربلا رسیدن به مقام بنده صالح و شایسته خدا در سایه اطاعت از خداوند و رسول و امام زمان خویش است. حضرت یوسف با آن همه منزلت و گذر از مراحل سخت زندگی به فرموده قرآن کریم  از خدای متعال درخواست می کند که او را به بندگان صالح خویش ملحق نماید. این است جایگاه عبد صالح خدا که در سایه اطاعت پذیری به دست می آید و آقا قمر بنی هاشم در مواضع مختلف این را نشان داد. از جمله در جریان ماجرای دفن امام حسن و جسارت دشمن به پیکر مطهر آتن امام همام، وقتی دست به شمشیر برد، به محض این که امام حسین علیه السلام فرمود که برادرمان خواسته که در تشییع جنازه اش خون ریزی نشود، شمشیر در غلاف فرو برد و در روز عاشورا علیرغم توان رزمی بالا و رشادت و شجاعت برای حضور در صحنه نبرد، خواسته امام زمان خویش برای آوردن مشک آبی برای کودکان را پذیرفت.

حاجیان با اشاره به لزوم درس گرفتن از علمدار کربلا در مواجهه با وعده و وعیدهای دشمن  تصریح کرد: اگر می خواهیم یاد بگیریم که یاران رهبر چطور باید باشند، باید از قمر بنی هاشم یاد بگیریم. یاران رهبر کسانی هستند که دشمن از آنها حساب می برد. اگر دشمن ما را دعوت کرد که امکانات بدهد و ما را از رهبر و کشور جدا کند چه باید جواب دهیم؟ امروزه دشمنان ما در سایت ها و شبکه های مجازی افراد شاخص، استعداها، دانشمندان و صنعت گران، برجستگان و سیاسیون ما را شناسایی می کنند، و برایشان پیغام می دهند که بیایید آن طرف همه مسائل رفاهی برای شما فراهم است. فقط به نظام اسلامی خدمت نکنید. اینها باید از قمر بنی هاشم یاد بگیرند و جواب رد به آنها بدهند.

وی در تشریح این بخش از سخنان خود افزود:حضرت عباس در جواب کسی که برایش امان نامه آورده بود گفت: لعنت بر تو و بر امان نامه ای که برای من آورده ای. من در امان باشم و فرزند زهرا اطهر امنیت نداشته باشد و به شهادت برسد و نهایت وفاداری خود را نشان داد؛ اگر بناست در خطبه دوم نماز جمعه مسایل سیاسی بیان شود چه مسایلی مهمتر از اقدامات آقا قمر بنی هاشم . چقدر زیبا در برابر دشمن عمل کرد. دشمن کاروان امام حسین علیه السلام را  تحریم کرده و آب را که حیاتی ترین چیز است بر آنها بسته، تا در اثر تشنگی دست از استقامت و امام خویش بردارند. اما آقا قمر بنی هاشم با رشادت خود را به آب فرات رساند. تسشنه بود، نوشیدن آب هم حلال بود؛ ولی به دشمن پیام داد که  شما می خواستید من با بسته شدن آب دست از حسین بردارم. دسترسی به آب هم پیدا کردم ولی داغ آب خوردن را به دل شما می گذارم.حسینم تشنه باشد و من آب بخورم. قسم به خدا من آب نمی خورم در حالی که مولای من حسین لب تشنه باشد. و سقای لب تشنگان تشنه از شریعه فرات خارج شد. آرزویش رساندن آب به خیمه ها بود و با لب تشنه به شهادت رسید و نهایت اطاعت پذیری و وفاداری خود را به امام زمان خویش اثبات کرد و ما هم باید در عمل رهرو آن حضرت باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.