سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه علیا 11:50 - پنجشنبه 30 مهر 1394

معاون امور روستایی استانداری اصفهان:

نبود اشتغال عامل اصلی مهاجرت روستاییان شرق اصفهان/ تسهیلات میلیاردی برای ایجاد اشتغال ایجاد می شود

جهانبخش بیکاری را عمده ترین معضل منطقه شرق دانست و گفت: تسهیلات ویژه ای میلیاردی با کمترین بهره بانکی برای تشکیل شرکت های تعاونی روستایی جهت اشتغالزایی در نظر گفته شده است.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا، صبح امروز جلسه کارگروه اشتغال منطقه جرقویه علیا با حضور معاون امور روستاها و شوراهای استانداری و مسئولان محلی در بخشداری منطقه برگزار شد.

معاون مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری با اشاره به مشکلات اقتصادی در روستاهای استان گفت: جمعیت روستاها بعلت نبود اشتغال در حال کاهش است به گونه ای که جمعیت روستایی استان به 16 درصد تنزل یافته است که عمده ترین دلیل آن نبود اشتغال و خشکسالی های سال های اخیر بوده است.

جهانبخش اظهار کرد: نگاه غلط فرهنگی به روستاها و فراهم کردن زمینه ترس برای صاحبان سرمایه جهت سرمایه گذاری در روستاها و به دنبال آن نبود کسب و کار و تعطیل شدن فعالیت های صنایع دستی روستایی از دیگر دلایل مهاجرت روستاییان به شهرها است.

وی به اعطای تسهیلات مشارکتی به شرکت های تعاونی روستایی اشاره و افزود: رونق شرکت های تعاونی روستایی جهت ایجاد اشتغال و رونق بخشیدن به روستاها از جمله راهکارهای دولت برای جلوگیری از این مهاجرت است.

DSC05214

معاون امور روستاییان و شوراهای استانداری در ادامه شرایط و میزان تسهیلات اعطایی به طرح هایی که از سوی شرکت های تعاونی در روستاها و شهر های زیر 20 هزار نفر جمعیت تصویب شود را این گونه بیان کرد:

*ده میلیارد ریال تسهیلات 3 درصد برای شرکت های تعاونی دارای 50 نفر عضو

* بیست میلیارد ریال تسهیلات 3 درصد برای شرکت های تعاونی دارای  100 نفر عضو

*سی میلیارد ریال تسهیلات 3 درصد برای شرکت های تعاونی دارای 150 نفر عضو

*اعطای تسهیلات بدون سقف برای شرکت های تعاونی که بیش از  200 نفر عضو دارند

جهانبخش در ادامه تاکید کرد: برای تشکیل شرکت های تعاونی باید 35 درصد این تسهیلات، به عنوان «آورده اولیه» از سوی سرمایه گذار تامین شود.

وی به منظور تشویق سرمایه گذاران در این نوع طرح ها افزود: هر شرکتی به بتواند اعضای بیشتری را به عضویت خود در اورد میزان آورده اولیه وی به همان نسبت کمتر خواهد شد.

معاون امور روستایئان و شوراهای استانداری به باز پرداخت این نوع تسهیلات اشاره کرد و افزود: برای بازپرداخت این نوع تسهیلات 6 سال شامل یکسال دوره اجرایی پروژه، یک سال فرجه و چهار سال هم مدت باز پرداخت در نظر گرفته شده است. همچنین به ازای 25 درصد صادرات محصول تولیدی، 3 ماه به مدت بازپرداخت وام ها افزوده می شود و  در صورت به نتیجه رسیدن طرح ها پیش از موعد مقرر، به زمان بازپرداخت وام ها افزوده خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: این طرح از اواخر اردیبهشت ماه سال جاری ابلاغ شده و تا کنون بیش از 180 طرح به کارگروه مربوطه در استانداری اعلام شده است که از این تعداد، 22 طرح مشارکتی ( شرکت های تعاونی بیش از 50 عضو) به تصویب رسیده است.

معاون امور روستاییان و شوراهای استانداری در پایان تاکید کرد: اعضای شوراهای اسلامی، دهیاران و مسئولین نهادها و ارگانهای منطقه  با اطلاع رسانی و توجیه مردم اقدام به تاسیس و راه اندازی شرکت های تعاونی کنند تا مسئله اشتغال در این منطقه مرتفع شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.