سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:02 - چهارشنبه 29 مهر 1394

معافیت تقلبی ؛ سرابی برای نرفتن به سربازی

سربازی برای بسیاری از پسرها تاحدی ناخوشایند است که راههای غلط زیادی را برای معاف شدن از دوران آش خوری امتحان می کنند.

به گزارش اصفهان شرق؛ اگر از پدربزرگ ها درباره سربازی آن هم در سال های خیلی دور بپرسیم میگن آن زمان ها این طوری بوده که همه باید می رفتند پادگان تا یک نفر مسئول بیاد و بعد از یه کم چپ و راست کردن معافی ها را مشخص کند .
اما مدت زیادی نگذشت که پیشرفت علم پزشکی به سربازی و معافیت ها هم راه پیدا کرد تا آنجایی که امروز پسرهایی که تا اسم سربازی میاد برق از کلشون می پره حالا باید هفت خان رستم را هم بگذراند. هرچند که در گذشته های نه چندان دور بزرگترها معتقد بودند سربازی پسر را مرد می کند اما همین مرد شدن برای عده ای همیشه کابوس بوده و آن ها را بر این داشته تا هزار راه نرفته را با قدرت بروند و تجربه کنند، و  چه بسا در خیلی از مواقع هم دچار خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری شوند.
با اینکه دوران مقدس سربازی همچون دوران دانشجویی، می تواند به عنوان یکی از خاطره انگیزترین لحظات زندگی هر مرد جواني باشد؛اما ممکن است کسانی هم باشند که به هر دليل به دنبال معافيت سربازی هستند.
سید محمدرضا سید احمدیان دکترای روانشناسی معاون امداد بهداشت درمان ناجا درخصوص گذراندن دوران سربازی و قداست آن می گوید: خدمت سربازی توفیقی برای پسرها است که بتوانند مدتی از عمرشان را برای ادای دین ودفاع از مملکت صرف کنند و با دیدن آموزش های رزمی و نظامی خود را برای مقابله به تعرضات احتمالی به کشور  آماده کنند.
اما با این وجود خیلی ها هم در همین گوشه و کنار افرادی را می شناسند که برای فرار از این دوران خاطره انگیز خود را حتی برای همیشه بیمار کردند و اما در کمال ناباوری معاف هم نشدند.
ماجراهای پیچیده معافیت از سربازی
 از بین تمام معافیت ها،معافیت های پزشکی هم ماجرایی دارد و بسیار پیچیده تر از معافیت های دیگر است.حالا واقعا کدام بیماری ها شما را از خیر یا شر دوران آش خوری خلاص می کند؟برای پیدا کردن پاسخ این پرسش به سراغ پزشکان ناجا رفتیم.
نوایی سرپرست مرکز معاینات بهداری کل ناجا می گوید: هر بیماری باعث معافیت نمی شود چراکه بیماری ها بسته به آسیب روحی و جسمی که به بدن فرد می رسانند باعث معافیت می شوند .
وی ادامه داد : در واقع وقتی فردی می خواهد به سربازی برود باید به پزشک مراجعه کند تا آنجا به این نتیجه برسند که فرد معاف می شود یا نه.
علاوه براین یک سری خود اظهاری ها از سوی فرد مشمول صورت می گیرد، سابقه پزشکی خود را می گوید همه این ها در کنار هم باید در نظر گرفته و بررسی شود.
نوایی معتقد است: موقعی می گوییم کسی معاف از خدمت است که یا ضرر برای خود فرد داشته باشه یا خدمتش برای سازمان موردنظر مفید نباشد.مثلا ممکن است فردی با وجود بیماری روحی روانی علاقمند به گذراندن این دوران باشد ولی ما در معاینات ابتدایی مانع از خدمت این فرد می شویم چون دادن اسلحه به دست این فرد هم برای خودش میتواند خطر داشته باشد و هم برای سایرین.
چند نوع معافیت داریم؟
سید محمدرضا سید احمدیان دکترای روانشناسی معاون امداد بهداشت درمان ناجا در مورد بیماری هایی که افراد را از سربازی معاف می کند این گونه توضیح داد: بیماری ها به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شوند که نوع شدید یا متوسط به بالای آن ها بیماری های مشمول معافیت را می آورد.اما به طور کلی گروهی از افرادی هستند که با رفتن به خدمت سربازی بیماریشان تشدید می شود ، این افراد معاف می شوند.
گروه بعد کسانی هستند که فقط از رزم معاف می شوند یعنی به سربازی می آیند خدمت هم کنند اما در این دوران کارهای رزمی کمتر انجام می دهند.
معاون امداد بهداشت درمان ناجا عنوان کرد: سایت سازمان نظام وظیفه عمومی از جمله منابع معتبر اطلاع رسانی از بیماری هایی است که معافیت می آورند.البته کتاب های مختلفی هم راجع به قانون آیین نامه معافیت از سربازی موجود است.
کدام بیماری ها شما را معاف می کند؟
سید محمدرضا سید احمدیان دکترای روانشناسی معاون امداد بهداشت درمان ناجا در این مورد گفت: بیماری ها بر اساس سیستم ها و ارگان های مختلف بدن مانند دستگاه بینایی، استخوان، اعصاب و روان، گوش و حلق و بینی، قلب و عروقی، سیستم تنفسی، روماتولوژی، غدد و … تقسیم بندی می شوند.یعنی همانطور که در بدن دستگاه های مختلف داریم بیماری های مربوط به هر دستگاه به صورت جداگانه در منابع معتبر ذکر شده است و در واقع این بیماری ها دربرگیرنده 16 سیستم بدن است .
به طور مثال بیماری های غدد مثل دیابت و تیروئید، بیماری های شاخه مغز و اعصاب مانند تومور ها،ناراحتی های قلبی عروقی مانند اختلالات دریچه ای،پیش روی اختلالات بینایی و گوش و حلق و بینی بیش از حد مشخص،مشکلات ارتوپدی مثل پای پرانتزی بیش از حد مشخص، انواع اختلات استخوانی و شکستگی هایی که بد جوش خورده اند، صافی کف پا از نوع غیر انعطاف پذیر و بسیاری از یبماری های دیگر.
به این عوامل دل خوش نکنید
اما یک نکته جالب در خصوص معافیت وجود دارد.شاید پدر و مادر هایی که همیشه اصرار به تحصیل فرزندان خود داشته اند هیچ گاه به این فکر نمی کردند که فرزندشان اگر تحصیل کرده نبود احتیاجی به رفتن به سربازی هم پیدا نمی شد.
این پزشک معتمد سازمان نظام وظیفه با اشاره به اینکه گاهی بیماری ها تنها سبب معافیت بعضی ها می شود اظهار کرد: با توجه به مدرک تحصیلی فرد ممکن است، یک بیماری واحد در فردی باعث معافیت شود اما در فرد دیگر معافیت نیاورد.
به طور مثال ممکن است بیماری در فردی با مدرک دیپلم باعث معافیت فرد شود اما همان بیماری در شخص دیگری یا مدرک کارشناسی نه، زیرا پسران تحصیل کرده خدمت خود را پشت میز می گذراند و در شرایط فیزیکی سختی به سر نخواهد برد.
هیچ هم دستی بین سربازان و پزشکان وجود ندارد
سید احمدیان ضمن اشاره به اینکه آماری از میزان معاف شده ها در دست ندارد و تنها سامان نظام وظیفه از آن اطلاع دارد، بیان کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر در بین پزشکان معتمد تخلفی نبوده است . اگر هم دیده شده ممکن است فردی کارهای غیر عرفی انجام داده است تا پزشک را گمراه کند و به همین دلیل پزشک به اشتباه گواهی غلط داده است اما سرانجام در بیمارستان های ذکر شده تشخیص صحیح صورت گرفته است.
معاون امداد بهداشت و درمان ناجا در توضیح روند معافیت یک فرد بیان کرد: ابتدا افراد باید به دفاتر پلیس +10 رفته و دفتر آماده به خدمت را دریافت کنند.سپس با مراجعه به پزشکان معتمد تعیین شده توسط سازمان نظام وظیفه ناجا تحت معاینات اولیه قرار گیرند.در ادامه این پزشکان به بیمارستان های معتمد و و طرف قرداد سازمان ناجا معرفی می شوند،اگر در این بیمارستان ها مشخص شود که فرد بیماری خاصی دارد می تواند از معافیت یا تسهیلات معافیت از رزم استفاده کنند.
وی همچنین در توصیه ای به مشمولین سربازی می گوید: من توصیه می کنم که مشمولین در طی شدن روند همکاری های بیشتری داشته باشند تا احقاق حق بهتری صورت گیرد و حقشان ضایع نشود.
البته افرادی هم هستند كه از سلامت كامل برخوردار نيستند اما بيماری آنها در حد معافيت نبوده است. اين افراد هم می توانند به مراکز مراجعه كرده و چنانچه بيماری آنها تاييد شود، به عنوان معاف از رزم شناخته شده و در كارهاي خدمات رزمی يا پشتيبانی خدمات رزمی به كارگرفته مي شوند. افرادي نيز به دليل بيماري به هيچ عنوان قادر به خدمت نيستند كه اين افراد هم در صورت تاييد بيماري، مطابق قانون از معافيت دايم برخوردار مي شوند كه بيماري آنها را قانون مشخص كرده است.
منبع:باشگاه خبرنگاران

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.