سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 12:20 - دوشنبه 27 مهر 1394

در جمع دغدغه مندان حوضه آبریز گاوخونی مطرح شد؛

بحران تالاب گاوخونی کمتر از مساله دریاچه ارومیه نیست/ بالادستی ها در بحران خشکسالی جیره بندی نکردند

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در خصوص اهمیت تالاب گاوخونی با ذکر توضیحاتی از این حوضه گفت: شرق اصفهان مهمترین کانون فرسایش بادی است و اگر فکری به حال تالاب گاوخونی نشود، ریزگردهای ان همه جا را فرا میگیرد.

به گزارش اصفهان شرق، امروز( دوشنبه) کارگاه آغازین طرح تدوین برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب بین المللی گاوخونی در تالار امیرکبیر دانشگاه آزاد اصفهان با حضور کشاورزان، دستگاه های متولی، اساتید دانشگاه و تشکل های مردم نهاد برگزار شد.

نجفی
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه خوراسگان با بیان طرح مذکور گفت: تدوین برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب گاوخونی همدلی و همکاری همه افراد را می طلبد که احیای تالاب را به عنوان دغدغه ای می بینند.

پیام نجفی با اشاره به فعالیت های زیست محیطی و کشاورزی دانشگاه آزاد خوراسگان و تحقیقات انجام گرفته در این حوضه اظهار کرد: در مرکز تحقیقات اب دانشگاه، مطالعات خوبی در زمینه استفاده از فاضلاب انجام گرفته و پایان نامه هایی در موضوع استفاده پساب های صنعتی توسط این بخش نوشته شده است.
وی با توجه به بحران تالاب گاوخونی و مشکلات پیش روی آن افزود: همه دستگاه ها برای ارائه برنامه جامع در راستای احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی تلاش کنند زیرا بحران موجود در تالاب گاوخونی کم تر از بحران دریاچه ارومیه نیست و می طلبد که اطلاع رسانی مطلوبی در سطح کشور انجام شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در خصوص اهمیت تالاب گاوخونی با ذکر توضیحاتی از این حوضه گفت: شرق اصفهان مهمترین کانون فرسایش بادی است و اگر فکری به حال تالاب گاوخونی نشود، ریزگردهای ان همه جا را فرا میگیرد.

IMG_3401

احمد جلالیان با توجه به بافت متغیر و متنوع تالاب گاوخونی اظهار کرد: بافت تالاب در شمال و شرق با بافت
سنگین رسی و لومی، در غرب با بافت سبک شنی و جنوب بافت لومی تشکیل شده است و می توان بافت غالب در این حوضه را بافت لومی شنی ذکر کرد.

وی افزود: طبق مطالعات انجام شده تالاب از نظر فلزات سنگین، الوده به برخی از این فلزات است و مسلما در زیرگردها هم این مقادیر بالاست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ازاد اصفهان تاکید کرد: اگر فعالیت ریزگردها شروع شود، مسلما وضعیت اصفهان، به مراتب بدتر از اهواز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه گاوخونی در وضعیتی بد به سر میبرد، خاطرنشان کرد: باید کارگروهی که در رابطه با دریاچه ارومیه تشکیل شد، برای تالاب تشکیل شود و قبل از شکل گیری چشمه های ریزگردها برای احیای تالاب قدم برداریم.

IMG_3431

مدیراجرایی طرح مذکور با اشاره به اینکه بیش از یک دهه است که خدمات تالاب گاوخونی مورد تهدید قرار گرفته است، متذکر شد: کاهش اراضی کشاورزی شرق اصفهان که یکی از انبارهای غله منطقه بوده است، کاهش آمار گردشگران و کاهش قیمت زمین از جمله صدها پیامد در خشکسالی تالاب است.

محمد شمس با بیان برخی راه حل ها در رفع مشکلات این زیست بوم طبیعی افزود: مدیریت نوین یا رویکرد زیست بومی در جهت حفاظت از محیط زیست، شناختن بهره برداری معقول اقتصادی و درنظر گرفتن نقش انسان به عنوان زیر شاخه های مدیریت زیست بومی رویکرد حفاظتی پیشرفته معرفی می شود.

وی با اشاره به اهداف کارگاه ها بیان کرد: تصمیم گیران و جوامع محلی در صورت آگاه شدن از ارزش ها و کارگاه های تالاب ها توسط مدیریت پایدار، از این سرمایه ها حمایت میکنند.

شمس تاکید کرد: با کاهش آب، میزان کاهش غله کشاورزان شرق اصفهان، افزایش مهاجرت و همچنین افزایش بیماری ها در بین مردم را شاهد هستیم و همه باید در این راستا اقدام کنیم.

IMG_3440

عضو تیم مطالعاتی طرح تدوین برنامه مدیریت جامع آبریز تالاب بین المللی گاوخونی با اشاره به ثبت تالاب گاوخونی در سال 1975 در کنوانسیون رامسر، گفت: متاسفانه در حال حاضر 24 تالاب در کشور وجود دارد و ایران در مقام دوم به لحاظ تخریب تالاب‌ها در دنیا قرار گرفته است.
عاطفه چمنی با ارائه گزارشی از روند کاهش پرندگان مهاجر اظهار کرد: در گذشته 125 گونه پرنده، 49 گونه پستاندار، 42 خزنده و یک گونه دوزیست و هم‌چنین 12 گونه ماهی در این تالاب حیات داشتند و می توان گفت از میزان 40هزار پرنده مهاجر طی سال 62 امروزه میزان این پرندگان به 14 عدد در سال 93 رسیده است.
وی با بيان اینکه متأسفانه پنج تالاب ایران در فهرست مونترو قرار گرفته است، تصریح کرد: فهرست مونترو فهرستی است که تالاب هایی که به لحاظ حیات در خطر هستند را در خود جای داده است و از جمله این تالاب‌ها، تالاب ارومیه، ارژن، پریشان، میان کاله و گاوخونی است.

IMG_3448
محقق و کارشناس مسائل مرتبط با حوضه زاینده رود در بخشی دیگر از این برنامه با اشاره به ساختار فیزیکی حوزه ابریز تالاب گاوخونی اظهار کرد: 83 درصد این حوضه در اصفهان، 5/4 درصد در چهارمحال، 5/3 درصد در یزد و 9 درصد در فارس قرار گرفته است و میطلبد تا در راستای نجات و احیای گاوخونی وارد شویم.
لطف الله ضيايي با توجه به پیامد برداشت بیش از ظرفیت از این حوضه افزود: روند نابودی کمی منابع آب زیرزمینی در دشت های برخوار، مهیار، جرقویه و نجف آباد، روند نابودی کیفی و شور شدن منابع آب های زیرزمینی در اغلب دشت ها و فرونشست سراسری دشت ها موسوم به زلزله خاموش از جمله پیامدهای برداشت بیش از ظرفیت آبخوان ها است.
وی با اشاره به ماده 29 قانون توزیع عادلانه آب، تصریح کرد: در سالهای خشکسالی موظف به جیره بندی هستیم ولی آیا در سالهای اخیر در بالا دست رودخانه این جیره بندی صورت گرفت.

********************************

به گزارش اصفهان شرق، در این جلسه مباحث متعددی حول محور گاوخونی مطرح شد تا بتوان طرح جامعی برای پیگیری مطالبه های این سرزمین زیست بومی طبیعی تدوین شود ولیکن تا کنون کارگاه های متعددی در این رابطه برگزار و از نظرات ارزشمندی در این خصوص بهره برداری شده است لذا باید، همه با هم به فکر رفع عملیاتی مشکل در خصوص بحران گاوخونی باشیم تا به زودی در این خصوص نتیجه گیری شود.
جانی کم رنگ در بدنه تالاب در جریان است که اگر کارگاه ها و جلسات بدون نتیجه عملی از دل ان برگزار شود، باید در اینده نزدیک شاهد مرگ حتمی تالاب باشیم.

IMG_3381 IMG_3382 IMG_3389 IMG_3390 IMG_3402 IMG_3415

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.