سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 11:11 - شنبه 25 مهر 1394

دود ناهماهنگی اقتصادی دولت این‌بار به چشم کشاورزان

عدم اعلام نرخ تضمینی خرید محصولات کشاورزی پس از گذشت 25روز از فصل زراعت/ کشاورزان در بلاتکلیفی و سرگردانی به سر می برند

با وجود گذشت 25 روز از فصل زراعی جدید، کشاورزان اما به علت اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی، در سرگردانی و بلاتکلیفی به سر می‌برند.

به گزارش اصفهان شرق؛ با وجود گذشت 25 روز از فصل زراعی جدید، کشاورزان اما به علت اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی، در سرگردانی و بلاتکلیفی به سر می‌برند.کشاورزان براساس نرخ خرید تضمینی که دولت برای محصول اعلام می‌کند، هر سال اقدام به کشت می‌کنند و تأخیر در اعلام به موقع قیمت‌های تضمینی توسط دولت قطعا به تولید آسیب می‌زند.

براساس قانون قیمت تضمینی محصولات کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی و مطابق با تورم یک ساله، حداکثر باید تا پایان تیرماه هر سال به دولت اعلام شود و دولت هم پس از بررسی‌ قبل از آغاز سال زراعی باید قیمت‌ها را اعلام کند و کشاورزان براساس آن برای کشت و برآورد هزینه برنامه کنند.

سال گذشته قیمت‌های تضمینی محصولات کشاورزی به موقع اعلام شد و این اتفاق تأثیر مثبت خود را گذاشت.قانون به درستی در مورد زمان و نحوه اعلام قیمت‌های تضمینی موجود است و دولت هم باید براساس قانون و اعلام به موقع عمل کند.

عباس پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس  در این زمینه گفت: بهتر است دولت هر چه زودتر قیمت‌های تضمینی را اعلام کند تا کشاورزان از بلاتکلیفی خارج شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی تصریح کرد: سال گذشته نرخ تضمینی گندم براساس نرخ تورم اضافه نشد، بنابراین امسال انتظار می‌رود که دولت قیمت مناسب با نرخ تورم یعنی حدود 1350 تا 1400 را برای این محصول در نظر بگیرد.

اسماعیل اسفندیارپور مشاور وزیر جهاد کشاورزی برای حمایت از کشاورزان و افزایش بهره وری تولید گندم، اعلام هرچه سریعتر نرخ خرید تضمینی گندم را از دولت خواستار شد و افزود: در صورتی که کشاورزان با اطلاع و آگاهی تصمیم بگیرند، می توانند در افزایش تولید نیز نقش بسزایی ایفا کنند.

به گفته وی، کشت گندم دیم سرد در مناطق سردسیر کشور از ابتدای مهرماه سال جاری آغاز می شود و تا پایان مهرماه جاری ادامه دارد.

وی سطح زیرکشت گندم دیم سرد در مناطق سردسیر کشور را حدود 2 میلیون و 100 هزار هکتار برشمرد و اظهار داشت: تاکنون حدود یک میلیون هکتار از این اراضی زیرکشت گندم رفته است.

وی تاکید کرد: با وجود آنکه هنوز نرخ خرید تضمینی گندم از سوی دولت اعلام نشده اما وضعیت کشت نسبت به دوره مشابه سال گذشته روند مثبت را نشان می دهد.

خان محمدی مدیرعامل مجمع ملی کشاورزان خبره کشور در گفت و گو با فارس اظهار داشت: میزان کشت گندم در منطقه زنجان نسبت به مدت مشابه سال قبل به دلیل اعلام نشدن به موقع نرخ خرید تضمینی گندم تاکنون حدود 10 درصد کاهش داشته است.  خان محمدی با بیان اینکه توزیع کنندگان بذر تقاضایی برای خرید محصولشان ندارند، گفت: هر روز که زمان اعلام قیمت‌های تضمینی به تعویق بیفتد، زمان کشت محصول از دست می‌رود.

علی‌اکبر مهرفرد قائم‌مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه مراسم رونمایی از نشان تجاری محصولات صنعت زنبورداری کشور در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، که چرا اعلام قیمت‌های تضمینی محصولات کشاورزی به تأخیر افتاده است، گفت: بر سر تعیین قیمت‌های تضمینی محصولات کشاورزی در مجموعه کمیسیون‌های دولت اختلاف وجود دارد.

وی افزود: وقتی قیمت تضمینی برای محصولی اعلام می‌شود، باید بار مالی آن محاسبه شود و بنابراین تعیین قیمت کار ساده‌ای نیست و باید تبعات آن هم سنجیده شود.

وی افزود: در محاسبات تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید پیش‌بینی ضرر و زیان صورت گیرد و اینگونه مسائل زمان‌بر است و در کمیسیون‌های مختلف دولت یا کمیسیون شورای اقتصاد باید روی این موضوع بحث شود.

قائم‌مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: از زمان اعلام قیمت‌های تضمینی اطلاعی ندارم ولی وزارتخانه در تلاش است تا هر چه زودتر این قیمت‌ها از سوی دولت اعلام شود و از آنجایی که این موضوع در حوزه معاونت برنامه‌ریزی بحث می‌شود نمی‌توانم زمان دقیقی برای آن اعلام کنم.

وی در پاسخ به سوال دیگر فارس مبنی بر اینکه قیمت پیشنهادی وزارتخانه برای خرید تضمینی گندم چقدر پیشنهاد شده است، گفت: نمی‌دانم.

با این وجود دولت می بایست برنامه جدی برای حوزه کشاورزی و ترغیب کشاورزان برای کاشت محصولات کشاورزی بالاخص گندم را پیش بینی کند و سرگردانی و بلاتکلیفی را از دوش کشاورزان پایین آورد. خودکفایی و رونق در محصولات کشاورزی کاملاً وابسته به تصمیم دولت است و رونق اقتصاد کشور نیز به افزایش تولید و ایجاد بستر سرمایه گذاری مولد مخصوصاً در حوزه کشاورزی است که متاسفانه در سایه غفلت  دولت پیش می رود.

منبع:ایرنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.