سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:08 - چهارشنبه 22 مهر 1394

حکم برهنه شدن در سینه زنی ها

آنچه در روایات فراوان مورد سفارش و تأکید است عزاداری و محزون و گریان بودن در مصیبت شهادت و مظلومیت و فقدان اولیای الهی به ویژه سالار شهیدان، امام حسین(ع) است.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از جام، یکی از سوالات مطرح در خصوص عزاداری اینکه نظر مراجع در مورد برهنه شدن در سینه زنی چیست؟

پاسخ:
آنچه در روایات فراوان مورد سفارش و تأکید است عزاداری و محزون و گریان بودن در مصیبت شهادت و مظلومیت و فقدان اولیای الهی به ویژه سالار شهیدان، امام حسین(ع) است. شکل عزاداری و چگونگی آن به حسب عرف و عادت و مراسم و فرهنگ جامعه ای مختلف است و در روایات بر شکل خاصی از آن تأکید نشده است. لخت شدن در مراسم عزاداری که در بعضی جاها معمول است تابع همین عرف و عادت است و دارای فضیلت و ارزش خاصی نمی باشد و هیچ گونه تأکیدی بر آن نشده بلکه در جاهایی که این مراسم در معرض دید و تماشای خانم ها می باشد، ترک این کار و با لباس عزاداری کردن بدون شک بهتر و مناسب تر است. بلکه اگر کمک به گناه باشد جایز نیست.
نظر مراجع:
حضرت امام و آیت الله فاضل: اگر لخت شدن باعث مفسده نباشد، اشکال ندارد و بر زنان واجب است از نگاه کردن به بدن نامحرم اجتناب کنند.

(امام، استفتائات، ج 3، سؤالات متفرقه، س 46؛ فاضل، جامع ‏المسائل، ج 1، س 2163 و 2165.)

آیت الله مکارم: احتیاط واجب آن است که مردان از این کار خوددارى کنند.

(مکارم، استفتائات، ج 2، س 765.)
آیت الله تبریزى: اشکال ندارد

.(تبریزى، استفتائات، س 2004 و tabrizi.org، لخت شدن عزاداران.)
آیت الله صافى: اگر در معرض دید زنان نامحرم نباشد، اشکال ندارد.

(صافى، جامع‏ الاحکام، ج 2، س 1597.)
آیت الله بهجت: بنابراحتیاط واجب باید بدن خود را از نامحرم بپوشاند.

.(بهجت، توضیح‏ المسائل، م 1937.)
آیت الله  خامنه ای: در صورتى که نامحرم نباشد و مستلزم مفسده نباشد، برهنه شدن و سینه زدن جایز است ولى مناسب است با لباس عزادارى انجام بگیرد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.