سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 06:00 - سه شنبه 21 مهر 1394

یک کارشناس حوضه آبريز زاینده رود:

برداشت غيرمجاز آب در بالادست زاينده رود ادامه دارد

یک کارشناس حوضه آبريز زاینده رود با انتقاد از اینکه وزارت نیرو نتوانسته در اجرای طرح 9 ماده ای احیای حوضه زاینده رود مانع برخی بی قانونی ها شود، گفت: مطابق ماده 29 قانون آب، در شرایط کمبود، آب باید جیره بندی شود که این موضوع در استان اصفهان در حال اجراست اما در منطقه بالادست و چهارمحال و بختیاری هنوز اجرایی نشده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ لطف الله ضیایی در خصوص روند اجرایی طرح 9 ماده ای احیای حوضه زاینده رود بعد از گذشت دو سال از تصویب آن در شورای عالی آب، با تاکید بر اینکه طرح 9 ماده ای احیای حوضه زاینده رود، طرحی اصولی و منطقی، و ارزشمند است و نباید آن را زیر سوال برد، اظهار داشت: مشکل این طرح در اجرا مربوط به بالادست رودخانه است که قوانین، مقررات و حقوق آب توجهی نمی کنند و توسعه برداشت ها در آن منطقه همچنان ادامه دارد.
به گفته وی متاسفانه وزارت نیرو نتوانسته در اجرای طرح 9 ماده ای مانع این بی قانونی ها شود.
این کارشناس حوضه آبريز زاینده رود با بیان اینکه میزان برداشت ها در حوضه زاینده رود متناسب با آبدهی آن باید کم و زیاد شود، افزود: در شرایط خشکی و با کاهش آبدهی زاینده رود، باید برداشت ها در استان بالادست کاهش یابد که متاسفانه نه تنها برداشت ها کم نشده بلکه طی هشت سال خشکسالی اخیر، برداشت های آنها توسعه یافته است.
وی در خصوص میزان برداشت های دو استان اصفهان و چهار محال بختياري، از آب زاينده رود بیان داشت: دو مشاور  از سوي وزارت نيرو میزان برداشت ها را مشخص کرده اند اما وزارت نیرو به طور رسمی آماری  در اين زمينه اعلام نکرده است.
ضیایی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از این مصوبه تخصیص جدید آب بر زاینده رود صورت گرفته یا خیر، بیان داشت: بعد از این مصوبه سال گذشته در سفر رئیس جمهور به چهارمحال، اجرای طرح “بن – بروجن” وعده داده شد اما همچنان شاهد برداشت های اضافه و اتمام طرح های نیمه تمام در حوضه زاینده رود هستیم.
به گفته وی مطابق گزارش دو مشاور، وزارت نیرو به موارد تخلف آگاه است.
این کارشناس حوضه زاینده رود همچنین به یکی از بندهای دیگر این مصوبه در خصوص طرح “بهشت آباد و گلاب 2 “اشاره کرد و بیان  كرد: وضعیت طرح بهشت آباد تقریبا مشخص شده و قرار است به صورت سد و خط لوله اجرا شود؛ همچنین طرح “گلاب2″نیز در حال اجراست بنابراین می توان گفت این طرح ها تا حدودی از بلاتکلیفی درآمده اند.
وی با اشاره به اینکه برای اجرای کامل مصوبه 9 ماده ای شورای عالی آب باید به دو نکته توجه کرد، گفت: در بخشی از مصوبه تاکید شده باید جلو برداشت ها و بارگذاری ها گرفته شود و به طور قاطعانه عمل کرد همچنین طبق قانون توزیع عادلانه آّب در صورت کاهش آبدهی زاینده رود، متناسبا باید تمام برداشت ها از این حوضه کاهش یابد.
به گفته ضیایی استان بالادست نسبت به این ماده قانونی توجهی ندارد و نه تنها کاهش مصرف نداشته بلکه روند توسعه در آن ادامه دارد.
وی افزود: در مناطق بالادست اصفهان نیز که کنتور نصب شده شاهد این تخلفات هستیم اما با توجه به اینکه در اصفهان شبکه های نکوآباد، آبشار و رودشت جیره بندی می شود و رودخانه خشک نگه داشته شده این ماده قانونی خواه ناخواه در حال اجراست.
به گفته ضیایی مطابق ماده 29 قانون آب، در شرایط کمبود، آب باید جیره بندی شود که این موضوع در استان اصفهان در حال اجراست اما در منطقه بالادست و چهارمحال و بختیاری هنوز اجرایی نشده است.
وی تاکید کرد: نمی شود ماده 29 قانون توزیع عادلانه آب در منطقه ای از یک حوضه اجرایی شود و در بخش دیگر هیچ اقدامی صورت نگیرد.

منبع:ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.