سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:01 - دوشنبه 20 مهر 1394

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

سالانه 20 درصد از پرندگان مهاجر در مسیر تالاب گاوخونی تلف می‌شوند

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به خشکی تالاب گاوخونی و پرنده‌هایی که از این مسیر به جنوب مهاجرت می‌کنند به دلیل کمبود مواد غذایی و نبود آب، نزدیک به 20 درصد از جمعیت پرندگان مهاجر در این مسیر هر سال تلف می‌شوند.

به گزارش اصفهان شرق؛ اسماعیل کهرم با اشاره به مهاجرت پرندگان به اصفهان اظهار داشت: با توجه به اینکه گاوخونی چند سال است خشک شده فقط همان سال نخست پرندگان مهاجر گمراه شده و بین 10 تا 15 درصد تلف آن‌ها می‌شود و سال‌های بعد یاد می‌گیرند که از اصفهان کناره بگیرند  و این یک اشکال بزرگ است.

وی افزود: معمولاً در سال‌های اول خشک شدن تالاب اجساد پرندگان بسیاری در اطراف تالاب می‌بینیم که  تلف شده‌اند زیرا آن‌ها وقتی حرکت می‌کنند مقدار زیادی غذا مصرف می‌کنند و لایه زیادی چربی در بدن خود ذخیره کرده و از آن به عنوان سوخت استفاده می‌کنند.

مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: وقتی به گاوخونی می‌رسند، آن سوخت مصرف شده و درجه حرارت بدن بالا رفته و پرندگان نیاز دارند که در آن بنشینند تا خنک شده و تغذیه کنند تا انرژی از دست رفته را بازگردانده و در طول مهاجرت جبران کنند؛ اما حالا وقتی به گاوخونی می‌رسند انرژی ندارند.

وی بیان کرد: پرندگان  مهاجر گاوخونی را از نقشه مهاجرتی مغز خود جدا می‌کنند و به مکان‌های دیگر می‌روند در واقع گاوخونی برای آن‌ها حکم یک قهوه‌خانه سرراهی را داشته است.

کهرم خاطرنشان کرد: گاوخونی از نظر تعداد مهاجرت پرنده زیاد شایان اهمیت نبود و حدود 10 الی 12 هزار پرنده به آنجا مهاجرت می‌کردند اما در این بین خیلی از پرندگان می‌آمدند سوخت‌گیری کرده و به سمت جنوب حرکت می‌کنند و آن‌ها هستند  که بیشترین ضرر را می‌بینند.

وی افزود: با از بین رفتن گاوخونی تصور می‌کنم نزدیک به 20 درصد از جمعیت پرندگان مهاجر در این مسیر هر سال تلف می‌شوند.

مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: در اصفهان علاوه بر اینکه زاینده‌رود را از دست داده‌ایم که در آنجا  نیز پرنده مهاجر وجود داشت گاوخونی را هم از دست داده‌ایم؛ پرندگان به دلیل سردی هوا که مواد غذایی نایاب می‌شود مجبور به کوچ می‌شوند و این مهاجرت بستگی به دمای هوا و مواد غذایی که در آن منطقه کاهش یابد دارد؛ در واقع پرندگان به دلیل سردی هوا مهاجرت نمی‌کنند بلکه به دلیل کمبود مواد غذایی مجبور به کوچ می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه اگر تالاب گاوخونی احیا شود جریان زندگی نیز به‌زودی در آن جاری می‌شود اظهار داشت: طبیعت خودش را با محیط وفق می‌دهد و اگر جریان آب در تالاب گاوخونی جاری شود در مدت زمان کوتاه جریان زندگی شکل می‌گیرد و به‌محض اینکه تالاب احیا شود سال بعد پرندگان به این تالاب مهاجرت می‌کنند زیرا آن‌ها در ارتفاعات پرواز می‌کنند و اگر آب ببینند به تالاب گاوخونی باز می‌گردند.

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.