سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 06:00 - یکشنبه 19 مهر 1394

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان؛

جاری شدن 400 میلیون متر مکعب آب برای کشت پاییزه شرق اصفهان / کشاورزان اعتراض دارند

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان گفت: طبق مصوبه شورای عالی آب قرار است 400 میلیون متر مکعب آب از سد زاینده رود برای شرق اصفهان آن جاری می شود که این میزان مورد اعتراض کشاورزان است.

به گزارش اصفهان شرق؛ استاندار اصفهان اواخر هفته گذشته از بازگشایی دوباره زاینده رود از نیمه آبان ماه خبر و داد و تاکید کرد: جریان دائمی آن منوط به بارش های بیشتر و صرفه جویی در مصرف آب است.
حسین محمدرضایی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا در ارتباط با بازگشایی مجدد روخانه برای کشت پاییزه کشاورزان، اظهار داشت: طبق مصوبات وزارت نیرو قرار است آب زاینده رود برای کشت پاییزه در اختیار کشاورزان شرق اصفهان قرار گیرد.
وی افزود: بر طبق این مصوبه 400 میلیون متر مکعب از سد زاینده رود برای شرق اصفهان آن جاری می شود که این میزان مورد اعتراض کشاورزان است.
به گفته رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان، کشاورزان معتقدند این میزان آب باید از سد آبشار و نه از سد زاینده رود محاسبه شود چرا که تجربه سال گذشته نشان داد حدود 50 درصد آب در مسیر زاینده رود پرت می شود.
وی گفت: طول رودخانه از سد زاینده رود تا سد آبشار 211 کیلومتر است که تا رسیدن آب به شرق اصفهان علاوه بر نفوذ آب در سفره های زیرزمینی، شاهد برداشت های غیرمجاز از زاینده رود در طول این مسیر هستیم.
محمدرضایی با تاکید بر اینکه هنوز زمان دقیق بازگشایی آب زاینده رود و همچنین مدت زمان آن مشخص نیست، افزود: احتمالا تا دو هفته آینده در کمیته 5 نفره آب متشکل از نماینده جهادکشاورزی، شرکت آب منطقه ای، فرماندار، نماینده کشاورزان و همچنین نماینده وزارت نیرو تصمیمات نهایی گرفته خواهد شد.
وی همچنین در ارتباط با نصب کنتور هوشمند بر چاه های مجاز کشاورزان و اجرای این تصمیم در شرق اصفهان، گفت: وزارت نیرو به کشاورزان شرق فشار آورده که بر روی چاه های مجاز خود کنتورهای هوشمند نصب شود اما کشاورزان مخالف این موضوع بوده چرا که هم اکنون چاه های آنها یا خشک شده و یا فقط یک ششم حجم آب موجود در پروانه بهره برداری آنها قابل استحصال است.
به گفته رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان، نصب این کنتورها بستگی به حجم لوله برداشت آب، هزینه بالایی حدود 4 تا 6 میلیون تومان به کشاورزان شرق تحمیل می کند در حالیکه کشاورزان پولی برای امرار معاش خود ندارند.
وی تاکید کرد: نصب این کنتورها باید در مناطق بالادست رودخانه در اصفهان و استان چهارمحال و بختیاری انجام شود چرا که چاه هایشان آب دارد و یا مستقیم از رودخانه و یا از چاه های حریمی آب برداشت می کنند.
محمدرضایی گفت: اگر قرار است نصب کنتورهای هوشمند بر چاه های مجاز کشاورزان شرق اصفهان انجام شود به دلیل اینکه کشاورزان کشت مناسبی نداشتند و این کنتورها یا رایگان و یا با حمایت دولت باید نصب شود.

منبع:ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.