سرویس: سیاسی » دولت و مجلس 07:05 - سه شنبه 26 آذر 1392

در دیدار هیئت پارلمان اروپا

ظریف: دولتمردان اروپا و آمریکا به ناکارآمدی تحریم پی برده‌اند/به ژنو ۲ دعوت شویم بدون پیش شرط شرکت می‌کنیم

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه دولتمردان اروپایی و آمریکایی به ناکارآمدی توسل به تهدید و تحریم پی برده‌اند، گفت: سلاح اتمی هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ایران ندارد و آن را مخل و مضر منافع ملی می‌دانیم.

image30455

به گزارش واحد رصد اصفهان شرق: اعضای کمیته ایران در پارلمان اروپا به ریاست خانم ماریل گرونبرگ در ادامه دیدارهای خود در تهران بعدازظهر امروز (دوشنبه) با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و در خصوص مسائل مورد علاقه و اهتمام مشترک گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

ظریف در این دیدار با اشاره به سابقه تاریخی و دیرینه روابط ایران با کشورهای اروپایی، اتحادیه اروپا را شریک اقتصادی کشورمان توصیف و بر ضرورت توجه جدی کشورهایی اروپایی به منافع راهبردی خود در ایران با توجه به واقعیت‌های ایران و احترام به شان و حقوق ملت ایران تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به سوابق مذاکرات بین جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا در مباحث مختلف در گذشته خاطرنشان کرد: زمینه‌های همکاری و تعامل زیادی در خصوص مسائل و چالش‌های مشترک از جمله مقابله و مبارزه با پدیده‌های شومی مثل تروریسم و افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر بین ما وجود دارد.

وزیر امور خارجه موضوع مهم و اساسی در روند تعامل اروپا و به طور کلی غرب با ایران را این نکته دانست که غربی‌ها باید به واقعیات ایران در پرتو حضور گسترده مردم در انتخابات اخیر ریاست جمهوری توجه کنند و به شأن ملت و کشور ایران با تمدنی کهن و چندین هزار ساله و فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی آن به دیده احترام و تکریم بنگرند.

ظریف افزود: خود دولتمردان اروپایی و آمریکایی نیز به ناکارآمدی توسل به تهدید و تحریم پی برده‌اند و همین امر دلیل ورود دو طرف به مذاکره در بحث هسته‌ای است.

وزیر امور خارجه با اشاره به پویایی و نشاط حاکم بر جامعه ایران در طول دوران بیش از 30 سال گذشته و برگزاری انتخابات متعدد و تثبیت مردمسالاری دینی، ایران را کشوری غنی از همه ابعاد انسانی و مادی با برخورداری از ظرفیت‌های گسترده دانست و گفت: مولفه مردمسالاری در ایران در منطقه‌ای که هرگونه تغییر و تحولات سیاسی در بسیاری از کشورهای آن با شیوه‌های غیردموکراتیک صورت می‌پذیرد، یک پدیده کم نظیر است.

وی افزود: در ایران همانند بسیاری از کشورهای جهان، اصول و مبانی ثابتی در سیاست داخلی و خارجی وجود دارد و تغییر دولت‌های مختلف در نتیجه مشارکت گسترده مردم در انتخابات و مشارکت مستقیم در تعیین سرنوشت سیاسی منجر به انتخاب شیوه کارآمدتر و بهتری از مدیریت کشور بر اساس انتخاب و رای مردم می‌شود که در رویکرد سیاست و روابط خارجی کشور و تقویت و توسعه روابط با کشورهای مختلف جهان تاثیرگذار بوده است.

ظریف همچنین با تشریح رویکرد اعتدال و تعامل دولت یازدهم در عرصه سیاست داخلی و خارجی، ورود ایران به مذاکرات اخیر هسته‌ای که منجر به حصول توافق بین ایران و گروه 1+5 شد را منبعث از همین رویکرد دانست و افزود: بر اساس مبانی اعتقادی و فتوای مقام معظم رهبری و منافع راهبردی، نه تنها سلاح اتمی هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ایران ندارد، بلکه آن را مخل و مضر منافع ملی خود می‌دانیم.

وزیر خارجه همچنین در این دیدار موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در جهت ضرورت حل و فصل بحران سوریه از طریق راهکار سیاسی و شیوه دموکراتیک بدون مداخله خارجی را  تشریح کرد و گفت: در هرگونه راهکاری این مردم سوریه هستند که باید برای سرنوشت سیاسی و آینده خود تصمیم بگیرند و ایران هم از هرگونه تلاش و ابتکاری در این راستا حمایت می‌کند و آمادگی دارد در صورت دعوت و بدون هیچ پیش شرط، در اجلاس ژنو 2 شرکت کند.

خانم ماریا گرونبرگ رئیس هیئت پارلمان اروپا نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفرش به تهران و مذاکرات و ملاقات‌های انجام شده، ابراز امیدواری کرد که شاهد تداوم و گسترش این گفت‌وگوها و سفرها بین پارلمان اروپایی و ایران در راستای فهم و درک مشترک و بر اساس منافع و مصالح مشترک باشیم.

وی ایران را کشوری مهم و تاثیرگذار در عرصه تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی توصیف کرد و افزود: کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپایی برای ایران در روند این تغییر و تحولات نقش بسزایی قائل است.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.