اصفهان شرق

رامبد جوان عَلَم وحدت را بلند کرد

کدخبر: 77563
1394/07/17 در ساعت 09:00

به گزارش اصفهان شرق؛بسترهای فرهنگ سازی گسترده ای در کشور وجود دارد و گاه مبالغ هنگفتی برای آنها هزینه می شود تا در نهایت بتوانند رسالت اصلی خو را که فرهنگ سازی در زمینه مورد نظر می باشد را انجام دهند. اما گاه بی توجهی به ظرفیهای موجود و سکون و در نهایت انتقاد از دیگران به دلیل عدم حمایت و موضوعات دیگر چاره ای جز وقف کردن و به بن بست رسیدن آن  فعالیت و تفکر را در پی نخواهد داشت.

ظرفیتهای برنامه های تلویزیونی گاه فراتز از حد توان و حتی مسئولیت خویش حرکت می کند و می تواند اثرات مطلوبی را در جامعه ایجاد نماید. برنامه خندوانه با بکارگیری قویترین نیروها و در عین حال روحیه نشاط و (به گفته رئیس سازمان صدا و سیما در دیدار با تیم این برنامه) اتاق فکری مناسب توانسته است در کنار به وجود آوردن فضایی پر انرژی و جذاب، مهمترین مفاهیم فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی را با ساختاری متفاوت و در عین حال جذاب در کانال تولید قرار دهد. مجموعه این اتفاقات باعث می شود که به دلیل آمیخته شدن هنر با این مفاهیم اصیل جاودانگی و قوام مناسبی در ارائه عناوین مختلف پدیدار شود.

 رامبد جوان در برنامه خندوانه میزبان شهروندان سیستانی بود. برنامه ای که همچون برنامه های دیگر خندوانه با ساختاری متفاوت به روی آنتن رفت. نکاتی از این برنامه را می توان مورد توجه قرار داد که در ادامه ذکر خواهد شد:

1-  توجه رامبد جوان و مجموعه برنامه خندوانه حتی نسبت به پوشش و همراه شدن با آنها حرکتی است که شاید در این برنامه بارها دیده شده و در برنامه دیگر کمتر توجهی به آن شده است.موضوعی که از نظر روانی شاید بیشترین میزان محبت و نوع دوستی را درفرد ایجاد نماید.

2- توجه به موضوع وحدت خصوصاً در این سالهایی که تحولات عظیمی در منطقه در حال وقوع می باشد به نظر می رسد از هر موضوعی اهمیت بیشتری دارد. در این بین بی توجهی و اهمال دراین موضوع اشکالات جدی و حتی نسل کشی را در کشورهای منطقه به وجود آورده است. در عین حال لزوم وحدت رمز بقا و پیشرفت در شرایط کنونی است تا زیر پرچم اسلام بتوان در برابر مشکلات و تهدیدها مقابله کرد. اتفاقی که گردانندگان و اتاق فکر خندوانه با تیزبینی به آن توجه نمودند و اختلافات شیعه و سنی را با ایجاد محیطی صمیمی و متفاوت خنثی کرد.

025874

3- در شرایطی که هنوز جمع زیادی از مسلمانان و مردم عزیز کشورمان داغدار جانباختگان حادثه منا هستند و این موضوع شاید بهانه ای را برای عده ای به منظور تفکیک هایی همچون شیعه و سنی، عرب و عجم و هرگونه فرقه دیگر ایجاد کرده باشد، برنامه  خندوانه بار دیگر بر طبل اتحاد و برادری کوبید. بدین معنا که  لزوم داشتن جهانبینی به وسعت عالم و به دور از کینه توزی های بدون تدبیر تنگناهای فرهنگی و اجتماعی را برایمان رقم خواهد زد.

4- برنامه دیشب خندوانه پیام جدیدی را نیز برای مخاطب داشت. رسانه های معاند همچون هر زمان دیگر از آب گل آلودی که برایشان ایجاد شده بود ماهیگیری نمودند و برخی از آنها فضا را برای اختلاف افکنی بین شیعه و سنی نیز مهیا دیدند. در اینکه مسببین فاجعه منا باید مجازات شوند شکی نیست. اما نباید فراموش شود که جنایات و بی تدبیری های آل سعود، آل خلیفه و دیگر حکام، در هر کجای عالم که باشند نمی تواند اختلاف بین عرب و عجم، شیعه و سنی را نیز القا نماید.

5- در کشور ما ایران هموطنان عرب زبان در کنار فارس زبان، شیعه و سنی در کنار هم  زندگی می کنند. اما آنچه اهمیت دارد اعتلای اسلام و سربلندی آن در جهان می باشد. چه فارس باشد چه عرب. چه شیعه باشد و چه سنی. خندوانه با درایت نسبت به این موضوع اشاره کرد و کلیه اقوام کشور و مسلمانان را به همدلی و یکرنگی دعوت نمود. اتفاقی که در شبکه های اجتماعی با تقدیر فراوان عموم مردم همراه شد.

به راحتی می توان به این نتیجه رسید که جای خالی چنین برنامه هایی چه در فضای رسانه ملی و چه در سایر نهادهایی که به نوعی با موضوعات فرهنگی عجین هستند به چشم می خورد. توجه ویژه به موضوع اتحاد بین مسلمانان امروز فراتر از یک موضوع احساسی و اجتماعی است. اتحاد بین مسلمین در کنار محسنات فراوانی که دارد به عنوان یک وظیفه شرعی بر دوش متولیان فرهنگ و تمامی مسلمانان سنگینی می کند.