سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 06:00 - پنجشنبه 16 مهر 1394

معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان

توزیع آب بين کشاورزان به مدت یک ماه/نبض زاینده‌رود كُند مي‌زند

معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: در شرایط کنونی نمی توان همچون گذشته زاینده رود را پرآب ببینیم مگر اینکه اقدامات اساسی در زمینه طرح های انتقال آب بین حوضه ای و همچنین کاهش مصارف انجام شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ “علی بصیرپور” در خصوص وضعیت سد زاینده رود و بارش های چند هفته گذشته در اصفهان، اظهار داشت: این بارش ها به صورت رگباری و عمدتا در منطقه پایین دست سد زاینده رود بود و روی ذخیره سد زاینده رود تاثیر آنچنانی نداشت.
وی ذخیره سد زاینده رود را حدود 410 میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: با توجه به این میزان ذخیره و طبق برنامه ریزی قبلی قرار است آب را برای کشت پاییزه به کشاورزان اصفهانی تحویل دهیم.
معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با تاکید بر اینکه تحویل آب برای کشت پاییزه به مدت حدود یک ماه و برای کشت غلات است، بیان داشت: تقریبا در تمام اراضی تحت پوشش شبکه آبیاری زاینده رود برای کشت پاییزه آب تحویل کشاورزان داده می شود.
وي یادآور شد: آبیاری شبکه های برخوار و مهیار نیز در جلسه ای که در شرکت مدیریت منابع آب تشکیل می شود را پیشنهاد خواهیم داد که در صورت تصویب آب به این بخش نیز تخصیص می یابد.
بصيرپور در خصوص ارزیابی شرایط کنونی زاینده رود و برداشت های بی رویه آب از بالادست سد، بیان داشت: تا حدودی برداشت های غیرمجاز از بالادست رودخانه تحت کنترل درآمده اما برداشت های غیرمجاز و بیش از حد در منطقه اصفهان به وسیله چاه های غیرمجاز انجام می شود همچنین در منطقه چهارمحال برداشت ها به وسیله ایستگاه های پمپاژ بوده که عمدتا در دولت قبلی مجوز دریافت کرده اند.
وي اظهار کرد: در این شرایط بحرانی وزارت نیرو در تلاش است میزان برداشت های غیرمجاز را کنترل و محدود کند.
وی با تاکید بر اینکه نمی توان عدد دقیقی از میزان برداشت های غیرمجاز را اعلام کرد، گفت: به هر حال وزارت نیرو برای منطقه بالادست تخصیص آبی را در نظر گرفته و برداشت در سقف آن را مجاز می داند.
معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه میزان تخصیص برداشت آب در چهارمحال و بختیاری حدود 240 میلیون متر مکعب است، افزود: بخش زیادی از تخصیص های آب اصفهان به صورت حق آبه های قدیمی کشاورزان از هزاران سال قبل بوده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 60 میلیون مترمکعب آب زاینده رود به یزد و 120 میلیون متر مکعب به بخش صنعت اختصاص دارد.
بصیرپور در خصوص شرایط احیای زاینده رود و وعده رئیس جمهور مبنی بر احیای و جریان دائمی رودخانه، بیان داشت: با شرایط کنونی نمی توان همچون گذشته زاینده رود را پرآب ببینیم مگر اینکه اقدامات اساسی در زمینه طرح های انتقال آب بین حوضه ای و همچنین کاهش مصارف انجام شود.
وی به طرح تونل سوم کوهرنگ اشاره کرد و بیان داشت: هم اکنون سد تونل سوم کوهرنگ در حال اجراست اما به دلیل مشکلات اعتباری پیشرفت فیزیکی این طرح نزدیک 20 درصد بوده است.
بصیرپور تاکید کرد: امسال نیز برای این طرح اعتباری در نظر گرفته شده اما همچنان این طرح با مشکل اعتبارات روبرو است.
وی در خصوص برنامه ریزی برای پساب های آب شهر اصفهان، گفت: در برنامه ریزی پساب آب، برنامه ریزی شده که عمده آن به بخش صنعت و همچنین بخشی از آن برای طرح های بیابان زدایی شهر اصفهان مورد استفاده قرار گیرد.
معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان تاکید کرد: تخصیص پساب ها عمدتا به صنایع و فضای سبز بیرون شهرها و طرح های بیابان زدایی در استان اصفهان داده شده است.
وی در خصوص بازگشایی سد زاینده رود و میزان آب مورد نیاز برای آن، گفت: در حال حاضر ذخیره سد زاینده رود در حدی است که بتوان در پاییز آن را  در مدت زمان یک ماه توزیع کنیم اما بازگشایی دوباره آب بستگی به میزان بارش ها در سال آبی جدید دارد.
به گفته بصیرپور طبق پیش بینی های هواشناسی میزان بارش ها در سال آبی جدید متوسط و خوب خواهد بود.

منبع:ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.