اصفهان شرق

روزی که روستاهای شرق اصفهان فقط عنوان آن را یدک می کشند

کدخبر: 77370
1394/07/15 در ساعت 10:39

به گزارش اصفهان شرق/ پروانه شریفی، «روستاییان به عنوان پایه ی اساسی حفظ توان اقتصادی کشور و پشتوانه ی استقلال سیاسی و امنیتی میهن، مهم ترین نقش را در تحقق سیاست های اقتصاد مقاوتی اجرا نموده و شایسته بالاترین تکریم ها و تقدیرها می باشند. از آنجا که تاکنون به نحو شایسته مورد توجه و احترام نبوده اند ، این امر معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور را مصمم نمود با پیشنهاد و ثبت روز 15 مهرماه به عنوان روز روستا در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران این مهم را تجلی بخشد.»

این جملات و امثال آن با نزدیک شدن به روز ملی روستا از رسانه ها دیده و شنیده می شود ولی در چه اندازه پای بندی و مصمم بودن در رفع حداقل مشکلات روستا و روستاییان شده است؟؟؟ تا چه حد پتانسیل ها و ظرفیت های ناب در شرق اصفهان بررسی شد؟

همه قبول دارند که قرار نیست هیچ گاه دستی از غیب برسد و به درد روستاییان شرق اصفهان مرهم گذارد؛ ولی انتظار میرود همان گونه که امام راحل فرمودند رسالت انقلاب این است که باید به نقاط محروم و دور افتاده کشور توجه ویژه ای کرد.

قصد ما سیاه نمایی و نادیده گرفتن الطاف مسئولین نیست ولی با این وجود متاسفانه روستاهای شرق اصفهان با قطع شدن رودخانه زاینده رود با مشکلات عدیده ایی روبرو شدند, از مشکل اشتغال و درآمد تا مسائل فرهنگی و تفریحی و ورزشی و….

مهاجرت؛ تنها راهکار برای کسب درآمد

وقتی برای جوان روستایی در روستا کار وجود نداشته باشد حتماً باید یک جایی دنبال کار برود، مجبور می شود در شهر کارهای پایین تر هم قبول بکند. باید برای اشتغال روستایی یک تعریف جدی داد، کاری کرد که اگر این جوان تحصیلکرده دانشگاهی روستا که حتماً به روستای خودش علاقه مند هم هست احساس کند در روستای خودش می تواند یک کار آبرومندی با درآمد خوبی پیدا بکند, دهها نفر دیگر در کنارش مشغول بکند و بکارگیرد، به راحتی آنجا را رها نمی کند.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی

مسأله مهم دیگر جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی است. یک عده برای استفاده های نابجا اراضی خوب کشاورزی را به جای اینکه تبدیل کنند به تولیدات مهم استان، به قیمت های ناچیز اراضی را از کشاورز می خرند و با زد و بندهایی که با مسئولین اداری کشور می کنند از دهدار گرفته تا مقامات بالاتر اراضی را تبدیل می کنند به اراضی ویلاسازی و کارهای دیگری که انجام می گیرد.

این تغییر کاربری که گاها اجبارا و از روی ناچاری انجام می شود عواقب زیادی را گریبان گیر روستا و هم چنین شهر و استان و کشور می کند که قبلا به گوشه ایی از آن پرداخته شد« مهمانی های شبانه همچنان زیر پوست روستا در جریان است…»

فراموشی فرهنگ غنی روستاها

پرداختن به فرهنگ غنی روستاها به عنوان خاستگاه اصلی تمدن و فرهنگ اسلامی ـ ایرانی وتلاش برای ارج نهادن به آداب، سنن و فرهنگ اصیل روستائیان شرق اصفهان که متاسفانه امروزه به دلیل گسترش تکنولوژی و فن آوری جدید نه تنها کم رنگ شده بلکه با ورود  فرهنگ های غیربومی در معرض تهدید جدی  می باشد وظیفه ی اصلی مسئولین است.

توجه بیش از پیش دستگاههای فرهنگی ملی به روستاها به دلیل اهتمام فعلی این دستگاهها به مسائل فرهنگی شهرها و بی توجهی به مشکلات فرهنگی روستاییان به عنوان 30درصد جمعیت کشور که مورد غفلت قرار گرفته است.

ظرفیت‌های گردشگری روستاهای شرق اصفهان

گردشگری می تواند به عنوان هدف جدی در توسعه روستاها و عنصراصلی برای ایجاد خودکفایی و درآمد پایدار در روستاهای شرق اصفهان مطرح شود.

طرح استقرار کمپ های گردشگری یکی از برنامه های مهمی است که می تواند نقش بسزایی در آشنایی هم استانی ها و میهمانان نوروزی با جاذبه های گردشگری روستایی داشته باشد.نمایشگاه ها و دستاوردهای محلی به نمایش گذاشته شود تا مسافران در تار و پود این نمایشگاه های ارزشمند به سازه های فکری، فرهنگی، دینی و در عین حال با سلائق محلی روستاییان شرق اصفهان آشنایی پیدا کنند.

با توجه به مشکلات ناشی از خشکسالی های اخیر به ویژه در روستاهایی که کشاورزی محور اصلی اشتغالزایی آن ها بوده می توان امیدوار بود که با ایجاد زیر ساختهای گردشگری در روستاها بتوان سهم گردشگری را در ایجاد در آمدهای روستایی به شدت افزایش داد.

نان روستا، جان شهر

به شدت احساس نیاز می شود توجه برنامه ریزان و مسئولین نظام به روستاهای شرق اصفهان به عنوان قطب مولد استان جهت حمایت های مادی و معنوی از روستا و گوشزد نمودن این نکته که حدود 50 درصد چرخه اقتصادی کشور بدست روستاییان است: نان روستا، جان شهر

خودباوری در روستا

فضایی مناسب برای  ایجاد بالندگی و خودباوری در روستا و جلب اعتماد و دلبستگی بین روستائیان که بدانند مورد توجه نظام هستند. ایجاد اطمینان در روستاییان مهاجرت کرده به شهرها جهت ترغیب آنها به بازگشت به موطن اصلی حداقل از طریق پوشش مناسب برنامه ها توسط رسانه های مختلف گروهی

چند پیشنهاد و راهکار ساده:

کشف راهبردها و تفکرات جدید جهت توسعه روستاهای شرق و رفع مشکلات این مناطق از دل سخنرانیهای ایراد شده طی برنامه های مختلف.

شکل گیری و ایجاد فضای مناسب برای طرح راهکارهای خروج از مشکلات فعلی روستاها و بهره مندی از فضای هم اندیشی عمومی نخبگان استانی و روستایی جهت بهبود وضعیت روستاها.

پایه گذاری همایشی سالانه در شرق اصفهان که با استفاده از فرصت آن بتوان با فراخوان مقاله از دیدگاههای علمی اندیشمندان حوزه روستا در اقتصاد و فرهنگ استفاده کرد و توجه با این امر مهم که همه چیز فقط روی کاغذ حل نمی شود.

و اما کلام پایانی: روی سخنم با مسئولین محترمی است که فریاد حمایت از روستا و روستاییان آنها گوش فلک را کر کرده است؛ با دایه های ظاهرا دلسوزتر از مادر… آیا به دور از نگرانی از دست دادن موقیت شغلی و میز و منصب به روستاهای شرق اصفهان سری زده اید؟ آیا نگرانی های یک پدر روستایی که دختر و پسر دم بخت دارد و اشکهای روز و شب مادر روستایی را درک می کنید؟می دانید دغدغه های جوانان پاک روستا چیست و به دنبال اندک سرمایه ایی برای به ثمر رساندن ایده های ناب خود هستند؟تا به حال در بین فعالیت های فراوانتان کمک به حل مشکلات روستاها و استفاده از ظرفیت های آن فکر کرده اید؟؟

حرف در این زمینه برای گفتن زیاد است و از حوصله این نوشتار خارج…..

به امید باز شدن روزنه های توجه و امید روستاهای ما همچنان منتظر می مانند……..