سرویس: اجتماعی » حوادث 13:13 - سه شنبه 14 مهر 1394

گزارش

فرار عربستان از پاسخگویی در مورد فاجعه منا/خانواده‌های داغدار در انتظار اقدام انقلابی دولت

هنوز فرصت برای جبران مافات است و مردم ایران منتظر یک تصمیم انقلابی از طرف دولت و مجلس برای اخذ حقوق حجاج ایرانی هستند تا ذره ای از درد و آلام این داغ دیدگان کاسته شده و غیرت و استکبار ستیزی دولت مردان پر رنگ تر شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ اتفاقات ناگوار اخیر که به صورت پی در پی برای هموطنان ما در عربستان افتاد قلب هر ایرانی را جریحه دار کرد؛به دنبال این اتفاقات باید مراجع ذی ربط اعم از دولت،وزارت امور خارجه و همچنین مجلس برای بر طرف کردن و جلوگیری از وقوع اینگونه فجایع تمام هم وغم خود را مبذول دارند.

بعد از اتفاقاتی که در سالهای اخیر افتاد انتظار بر این بود که دولت و خصوصا وزارت امور خارجه از طریق  روابط دیپلماتیک پیگیر حوادث شوند ولی با این حال نه تنها این موضوع پی گیری نشد بلکه بی اهمیتی و بی توجهی  نسبت  به این موضع مهم نیز از طرف دولت و وزیر امور خارجه مشاهده شد.

اتفاقات بدی مثل قتل دو خانم  ایرانی در جده،هتک حرمت به دو نوجوان ایرانی در گیت فرودگاه،سقوط جرثغیل در مکه و بالاخره فاجعه منا، همه و همه در سال های اخیر دل هر ایرانی را جریحه درا می کند.بد تر از اینها اظهار نظر های مسئولین عربستانی است که نمک به زخم هر ایرانی باغیرت است؛ در حال حاضر هم این سوال مطرح است که چرا آل سعود به جای عذر خواهی پا را از گلیم خود دراز تر و دهان به فحاشی علیه ایرانی ها و مخصوصا شیعیان باز می کنند.

البته کار اینجا تمام نمی شود و به جایی می رسد که وهابی های ملعون هتک حرمت و جسارت نسبت به حجاج ایرانی و غیر ایرانی را تقصیر حجاجی می اندازند که هیچ گونه مسئولیتی در مناسک حج ندارند و تمام فکر ذهن آنها معطوف به این شده که مناسک را بدون هیچ کاستی به جا آورند.حالا این سوال مطرح می‌شود که حجاج باید مسئولیت این فاجعه را به عهده بگیرند یا آل سعودی که خود را به اصطلاح خادم حرمین شریفین می داند؟

حجاج مسئولند یا شرطه هایی که مسئول حفظ امنیت و نظم مناسک حج هستند؟این سوالات پاسخ های روشنی دارند که هر عقل سلیمی می تواند به  آنها پاسخ دهد.

همه اینها را که کنار بگذاریم توقع  بیشتر از مسئولین ایرانی به خصوص  وزارت خارجه است که کارهای سخیف و روابط  بی نتیجه خود را کنار بگذارد و تمام تلاش خود را معطوف به رسیدگی به شرایط نا گوار حجاج ایرانی کند نه این که به دنبال این باشد تا در سازمان ملل سخنرانی کند یا بد تر از آن  به سوی دشمن درجه یک  ایران دست دوستی دراز کند.

 

انتظار می رفت وزیر امور خارجه برای پی گیری این واقعه از طریق مجاری دیپلماتیک و دلجویی از داغ دیدگان این فاجعه،سفر خود را نا تمام گذاشته و به تهران مراجعت می کرد نه اینکه دولت وزیر بهداشت خود را به عربستان راهی کند که این وظیفه مسلما بر عهده وزرات خارجه و کنسولگری ایران در عربستان بود.

 

به هر صورت باید تصمیمی در خور شان مردم ایران گرفته شود،همچنان که مقام معظم رهبری مواضعی را اتخاذ کردند که باعث شد تا آل سعود ذره ای به خود بیاند و گامی را در راستای همکاری با مسئولین جمهوری اسلامی بردارد.

 

سید حسین نقوی حسینی عضو کمیسون امنیت ملی مجلس در همین رابطه به خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت:دولت آل سعود لیاقت و کفایت اجرای مناسک حج را ندارد و همین وجه مشترک همه اتفاقات اخیر در مناسک حج است.

وی در رابطه با پی گیری این موضوع در مجامع بین المللی  و محکوم کردن آل سعود بیان کرد:مجلس در سه سطح مشخص از دولت خواسته تا این موضوع را دنبال کند.اول پیگیری این موضوع در سازمان ملل متحد و مراجع بین المللی که باید دنبال شود و سپس پیگیری از طریق  نهادها و سازمان های کشور های اسلامی مثل سازمان کنفرانس اسلامی و بین المجالس اسلامی که برای مدیریت حج یک فکر اساسی اتخاذ شود و در نهایت نیز برای استیفای حقوق مسلم حجاج ایرانی باید دولت و وزارت امور خارجه  نهایت تلاش خود را برای این موضوع انجام دهند.

 

نقوی حسینی درباره برنامه های آتی کمیسیون امنیت ملی درباره فاجعه منا خاطرنشان کرد: در کمیسیون این بحث مورد بررسی قرار گرفته و همچنین پیشنهاد داده شده تا دو نفر از اعضای این کمیسیون همراه هیئت اعزامی از طرف دولت به عربستان سفر کنند تا اطلاعات دقیق از نزدیک برای مجلس مخابره شود.

 

عضو کمیسون امنیت ملی مجلس با انتقاد شدید از دولت و سهل انگاری های  صورت گرفته از طرف وزارت امور خارجه  گفت: ما همچنان منتظر یک تصمیم انقلابی و اساسی از طرف دولت هستیم که این جزء وظایف دولت است و برای رسیدگی به موضوع منا باید حتما تصمیمی اساسی اتخاذ شود تا التیامی باشد برای خانواده های داغدار.

نقوی در پایان درباره استیضاح وزیر امور خارجه نیز بیان کرد: شنیده ها حاکی از آن است که این موضوع در مجلس مطرح شود و وزیر برای پاسخ به سوالات کمیسیون به مجلس احضار شود ولی فعلا برای این موضوع برنامه مشخصی موجود نیست.

 

بی توجهی دولت و سهل انگاری وزارت خارجه باعث این اتفاقات شده

 

همچنین محمد صالح جوکارعضو کمیسون امنیت ملی مجلس نیز در این رابطه به خبرنگار دانا گفت:دوسال پیش در جده دو تن از هموطنان ما به صورت فجیعی کشته شدند و اعضای کمیسیون امنیت ملی به خاطر سهل انگاری وزارت خارجه و همچنین بی توجهی  مسئولین آل سعود نتوانستند برای سفر به عربستان و بررسی بیشتر ویزا بگیرند و این موضوع به فراموشی سپرده شد.

 

وی در ادامه بیان کرد: بعد ازاین  موضوع  برای دو نوجوان هموطن دیگر در گیت فرودگاه جده اتفاق ناگواری افتاد و متاسفانه در رابطه با این موضوع هم جدی برخورد نشد و عربستان حتی به تعهدات خود نیز جامه عمل نپوشاند و این اتفاقات ادامه داشت تا سقوط جرثغیل در مکه و فاجعه بزرگی که در منا روی داد که دل هر مسلمان و ایرانی را به درد آورد.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت :همه این اتفاقات و متاسفانه پی گیری های نصفه و نیمه دولت باعث شد تا دولت عربستان جری تر شود و همین سهل انگاری ها دلیل بر این است تا طرف مقابل احساس کند اتفاقات اخیر برای ایران اهمیت چندانی نداشته است.هرچند در رابطه با این موضوع از طرف دولت پی گیری مجدانه ای نشده ولی اعضای کمیسیون به دنبال این هستند تا با فشار به مراجع ذی ربط و مخصوصا دولت و وزارت امور خارجه حق حجاج ایرانی که در آن اجحاف شده را باز پس بگیرند.

 

نماینده مردم یزد در مجلس با انتقاد از دولت و وزارت امور خارجه گفت:دولت عربستان باید در مجامع بین المللی به صورت حقوقی و قضایی پاسخگو باشد و اگر از زیر بار این موضوع شانه خالی کند ایران باید حتی از ابزار ها و راه های دیگر استفاده کند تا دولت عربستان را وادار به پاسخگویی کند و پاسخ سختی به عربستان دهد.

 

وی همچنین در پایان با اشاره به سخنان هوشمندانه رهبری گفت:رهبر معظم انقلاب با موضع سختی که در برابر عربستان گرفتند باعث دلگرمی ایرانیان و ترس در دل آل سعود شدند و دولت و مجلس باید بیانات رهبری را سرلوحه خود قرار دهند و در رابطه با این  موضوع مهم مواضع سختی اتخاذ کنند.

 

با تمام این تفاسیر هنوز فرصت  برای جبران مافات است و مردم ایران منتظر یک تصمیم انقلابی از طرف دولت و مجلس برای اخذ حقوق حجاج ایرانی هستند تا ذره ای از درد و آلام این داغ دیدگان کاسته شده و غیرت و استکبار ستیزی دولت مردان پر رنگ تر شود.

منبع:راه دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.