سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:37 - یکشنبه 24 آذر 1392

بارش ها تاثیر زیادی بر آب سد زاینده رود نداشته، منتظر بهار شوید تا یخ بارش ها آب شود

معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان بیان کرد: در شرایط کنونی بارش‌ها نمی‌تواند تاثیر زیادی روی میزان آب پشت سد داشته باشد و باید برای ورود سیلاب‌ها به پشت سد منتظر بهار بود تا یخ این بارش‌ها آب شود.

sad shirindare

به گزارش واحد رصد اصفهان شرق، غلامحسین حیدر پور اظهار کرد: اکنون میزان آب پشت سد 102 میلیون متر مکعب است، در حالی که میران انباشته کمتر از 150 میلیون متر مکعب پشت سد محسوب می‌شود و این یعنی وضعیت در حالت هشدار است.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی بارش‌ها نمی‌تواند تاثیر زیادی روی میزان آب پشت سد داشته باشد و باید برای ورود سیلاب‌ها به پشت سد منتظر بهار بود تا یخ این بارش‌ها آب شود.

معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان بیان کرد: ورود آب به پشت سد در این روزها به طور میانگین 13 متر مکعب در ثانیه بود و خروجی از پشت سد هم که برای صنعت و شرب استفاده می‌شد، تقریبا به همین میزان بود، اما با بارش‌های اخیر، این ورودی به طور موقت به 35 متر مکعب در ثانیه رسید که پیش بینی می‌شود در روزهای آینده این میزان دوباره کاهش یافته و به حد روزهای پیش بازگردد.

وی افزود: حدود 80 درصد از ذخایر آب سد در اثر بارش‌های زمستانی و بهاره تامین می‌شود و در شرایط کنونی اوضاع و احوال خوب نیست.

حیدر پور ادامه داد: ما ذخایر آب‌های زیرزمینی و پشت سد زاینده رود را طی این سال‌ها از دست داده‌ایم و چنانچه از سال خشکسالی به سال نرمال برسیم، آثار خشکسالی همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: صرفه جویی در مصرف همچنان باید در دستور کار مردم قرار گیرد تا با عبور از بحران خشکسالی به وضعیت طبیعی برسیم.

معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان بارش‌های پاییز را در بالادست رودخانه زاینده رود موثر خواند و گفت: چنانچه این بارش‌ها با همین وضعیت ادامه داشته باشد احتمال ورود به یک سال آبی نرمال و یا بالاتر از آن وجود دارد.

سد زاینده رود معمولا در سال‌های نرمال بیش از 800 میلیون متر مکعب آب پشت خود ذخیره می‌کرد و چنانچه این میزان از 350 میلیون متر مکعب کمتر می‌شد، وضعیت آبی پشت سد مورد بررسی قرار می‌گرفت ، با این وضعیت برای نخستین بار طی چند سال گذشته این میزان از 150 میلیون متر مکعب هم کمتر شده و به 102 میلیون متر مکعب در این روزها رسیده است.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.