سرویس: غیر تولیدی » نقلی 06:06 - دوشنبه 06 مهر 1394

مذاکره با شیطان پشت نقاب هسته ای؛

چرایی مطرح شدن موضوعات حاشیه ای در دیدار ظریف و کری / آیا دولت یازدهم به دنبال مذاکراتی جدید است؟

چرایی مطرح شدن موضوعات حاشیه ای در دیدار ظریف و کری/ آیا دولت یازدهم به دنبال مذاکراتی جدید است؟

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از مرصاد بعد از ظهر شنبه جواد ظریف در نیویورک با همتای آمریکایی خود دیداری داشت که به نظر می رسد زمینه ساز برخی از حواشی جدید باشد. پس از این دیدار که محتوای آن آنچنان رسانه ای نشده است، ظریف و کری صحبت هایی را مطرح کردند که از تغییر تدریجی ادبیات حاکم بر دیدار های قبلی این 2 خبر می دهد.

 

پیش از این حداقل در تریبون های رسمی اعلام می شد که 2 طرف تنها بر سر موضوعات مربوط به توافق هسته ای مذاکره خواهند کرد اما سخنان مطرح شده در این دیدار نشان می دهد که حرکتی تدریجی به سمت موضوعات دیگری نیز آغاز شده است!

 

ظریف پس از این دیدار گفت:  «ما در این نشست بر اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک که پروژه‌ایست که با هم شروع کردیم و امیدواریم با اجرای کامل همراه با حسن نیت، بتوانیم بی اعتمادی‌هایی را که در چند دهه اخیر وجود داشته است، ترمیم کنیم.»

 

وی تصریح کرد: «این اولویت من بود اما شرایط در منطقه و تحولات تاسف بار هفته اخیر در عربستان سعودی فاجعه بود» و این تحولات نیازمند بررسی در صحنه بین المللی است.

 

20150926211844cb-152

 

جان کری وزیر خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «به این هفته به عنوان فرصتی اساسی برای ایفای نقش مهم از سوی شماری از کشورها در مسیر حل و فصل برخی از دشوارترین مسائل خاورمیانه می‌نگرم.»

 

کری گفت: «نیازمند دستیابی به صلح و راهی به جلو در سوریه و در منطقه هستیم. فکر می‌کنم این هفته از طریق این مذاکرات، فرصت‌هایی برای پیشرفت» به وجود خواهد آمد.

 

این سخنان کری و ظریف و طرح موضوعات منطقه ای و به طور مشخص سوریه نشان دهنده محتمل بودن مطرح شدن موضوعاتی جدید در مذاکرات طرف های ایرانی و آمریکایی است. هر چند که خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به این موضوع به نقل از شرمن نوشته بود که وی انتظار دارد گفت و گو درباره اوضاع سوریه، بخشی از دستور کار دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا را تشکیل دهد.

 

البته در این میان روحانی رئیس دولت تدبیر و امید نیز از احتمال گفتگوهایی میان ایران و آمریکا بر سر موضوعاتی جدید سخن گفته بود.

 

موارد مطرح شده در حالی رسانه ای می شود که پیش از این از سوی کارشناسان و اقشار مختلف مردم بارها بر عدم مذاکره با آمریکا در موضوعاتی غیر از موضوع هسته ای تاکید شده بود.

 

ybyby_0

 

سیر تدریجی حرکت دیپلماسی دولت یازدهم به سمت ادامه مذاکره با آمریکا در موضوعات غیر از موضوع هسته ای مسئله ای است که می توان آن را به نوعی بی توجهی به خواست ملت ایران محسوب کرد.

 

هر چند که در شرایط فعلی که سخنان 2 طرف به صورت کامل مطرح نشده و هیچ یک از طرفین به طور قطعی از مذاکراتی با موضوعی صرفا خارج از موضوع هسته ای سخن نگفته اند، باید منتظر ماند و دید که آیا دولت یازدهم بی توجهی خود به خواست مردم بی اعتماد به شیطان بزرگ آمریکا را باز هم ادامه خواهد داد و یا این احتمالات در خصوص مذاکرات جدید صرفا گمانه زنی بیش نیست…

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.