اصفهان شرق

استقبال گرم گلوله از پرندگان مهاجر تالاب گاوخونی / فرهنگ پرنده نگری را به محیط زیست هدیه کنیم

کدخبر: 76358
1394/07/05 در ساعت 18:52

دبیر انجمن دوستداران میراث ‌فرهنگی ورزنه در گفتگو با اصفهان شرق با اشاره به پتانسیل بالای تالاب بین المللی گاوخونی در جذب پرندگان مهاجر و به دنبال آن، افزایش شکارچیان در طبیعت گفت: مسلما دولت نمی تواند با شکارچیان به طور دائم برخورد کند و به دلیل اشرافیت شکارچی بر مناطق امکان جمع آوری آنها از طریق نیروهای محیط بان وجود ندارد و در این خصوص مسئولان ذیربط باید فرهنگ سازی کنند.

رضا خلیلی ورزنه با بیان این مطلب که باید طرح هایی را به منظور تشویق شکارچیان در خصوص جلوگیری از شکار پرندگان مهاجر قرار دهیم، اظهار کرد: با توجه به شروع فصل مهاجرت پرندگان، گونه های نادری به تالاب بین المللی گاوخونی خواهند آمد که اگر شکارچیان ورود بی رویه به منطقه داشته باشند، با معضل نابودی پرندگان مواجه خواهیم شد.

وی افزود: علی رغم اینکه تالاب گاوخونی جز کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است ولی متاسفانه جزء مناطق حفاظت شده قرار نگرفته است و محیط زیست در این رابطه ورود یابد تا بتوان با ورود به مناطق حفاظت شده، نگاه ویژه تری را به این سرزمین داشته باشیم.

دبیر انجمن دوستداران محیط زیست ورزنه از فراخوان ویژه شکارچیان ورزنه در خصوص اگاهی بخشی به انها خبر داد و گفت: با شناسایی شکارچیان بخش بن رود و دعوت از آنها در جلسه ای صمیمی، برخی مسائل در خصوص حفاظت از محیط زیست و گونه های نادر پرندگان مطرح تا بتوان با فرهنگسازی جایگزین تهدید، اقدام مفیدی انجام داد.

وی تاکید کرد: متاسفانه شکارچیان با گلوله گرم به استقبال پرندگان مهاجر می روند و این در صورتی است که باید زنجیره غذایی با حفظ پرندگان در تعادل خود باقی بماند.

خلیلی افزود: اگر آب را نمی توانیم به تالاب بازگردانیم، حداقل در حفاظت از این منبع زیستی و جلوگیری از شکار بی رویه ورود اگاهانه با حمایت همه جانبه از محیط زیست استان اصفهان داشته باشیم.

وی ضمن تشکر از ظهرابی رئیس محیط زیست استان اصفهان در بررسی مشکلات زیست محیطی تالاب بین المللی گاوخونی اذعان کرد: محیط بان نیاز دیگر تالاب است که با مساعدت محیط زیست در تامین نیروی انسانی و خدمات مالی، امیدواریم تحقق یابد زیرا حق تالاب داشتن محیط بان و قرار گرفتن در رده مناطق حفاظت شده است.

خلیلی در پایان از مسئولان خواست تا فرهنگ را به سمت پرنده نگری سوق دهیم تا لذت کافی را از این سرمایه های زیست محیطی ببریم.

تالاب گاوخونی ، تالاب گاوخونی