سرویس: سیاسی » بین الملل 15:02 - یکشنبه 05 مهر 1394

به نام "سرمایه گذاری" به کام "نفوذ"

چراغ سبز روحانی به سرمایه گذاران آمریکایی/ آیا مسئولین خطر نفوذ را نادیده گرفته‌اند؟

در حالی که بارها نسبت به نفوذ اقتصادی در کشور هشدار داده شده است، روحانی در نیویورک مدعی می شود که با ورود شرکت‌های آمریکایی به ایران مشکلی ندارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ روز گذشته رییس جمهوری در دیدار مدیران و مجریان ارشد رسانه های آمریکایی و بین المللی، با تشریح و تبیین مواضع منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران، به پرسش های آنان پاسخ داد.

 

روحانی در قسمتی از این نشست در پاسخ به سوالی درباره اقتصاد ایران و حضور سرمایه گذاران خارجی گفت: بعد از توافق شرایط برای حضور سرمایه گذاران مناسبت تر شده است. امروز شرکتهای مختلف اروپایی و آسیایی برای سرمایه گذاری به ایران می آیند و از طرف ایران مانعی هم برای صاحبان سرمایه و فناوری و شرکتهای آمریکایی نیست که در اقتصاد ایران حضور رقابتی و شفاف داشته باشند.

 

این پاسخ روحانی اگرچه در ظاهر دعوت از همه سرمایه گذاران برای حضور در ایران است، اما در حقیقت باز کردن راه برای ورود آمریکا به کشور است.

 

در جایی که رهبری در خصوص نفوذ بیگانگان به ویژه دشمنان جمهوری اسلامی و باز هم به ویژه آمریکا هشدار های زیادی را داده‌اند، تا جایی که در دیدار اخیر خود فرمودند: نفوذ اقتصادی و امنیتی البته خطرناک است و پیامدهای سنگینی دارد اما نفوذ سیاسی و فرهنگی دشمن، خطر بسیار بالاتری است که همه باید مراقب آن باشند.

 

بسیاری از کارشناسان مسئل سیاسی و اقتصادی در کشور زمینه نفوذ در کشور به ویزه زمینه نفوذ سیاسی را همان نفوذ اقتصادی می دانند و این موضوع را ابتدای ورود شرکت های چند ملیتی و تبدیل کانون های ثروت به کانون های قدرت و ثروت در کشور می‌دانند.

 

باید توجه داشت که یکی از اهداف مهمی که آمریکا در مقابل ایران پیگیری می‌کند و بعد از مذاکرات شدت یافته است، نفوذ در ایران و تسلط بر فضای امنیتی، سیاسی و قطعاً بر فضای فرهنگی ایران است.

در حال حاضر غرب به ویژه آمریکا از طریق شرکت های چندملیتی و بین المللی در کشورهای مختلف به ویژه ایران با جذب افراد بومی آن در پی تشکیل کانون‌های قدرت و ثروت بوده تا از این طریق راه ورود به سیاست و عرصه های دیگر را فراهم می کند.

این اقدامات در پی تغییر عرصه جنگ و استحاله کشور ها از درون و در تهایت فروپاشی ملت ها صورت می گیرد که خطری جدید از سوی کشورهای بیگانه بوده و نشان می دهد عرصه جنگ تغییر کرده است.

رهبری پیش از این نیز بر لزوم مراقبت از کانون‌های قدرت و ثروت هشدار داده بودند و تأکید می کردند که نباید عرصه فعالیت برای چنین نهادهایی باز شود که همین موضوع نشان می دهد نباید برای سرمایه گذارانی که تا کنون نه تنها برادری آنها برای ایارن ثابت نشده است، بلکه تنها مسیر دشمنی با ایران را پیش گرفته بودند، کارت دعوت فرستاد و مسیر را برای فعالیت آنها باز کرد.

مسئولین به ویژه روحانی نباید با ذوق زدگی در مجامع بین المللی مسیر ورود سرمایه گذاران خارجی به ویژه آمریکایی که تا کنون به آنها اعتمادی نداشته‌ایم را باز کند، بلکه بهترین کار می تواند تمرکز بر سرمایه های داخلی باشد.

انتهای پیام/ط

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.