سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:03 - شنبه 04 مهر 1394

آل سعود، خاندان فجایع بشری؛

آل سعود، کعبه را قتلگاه حاجیان کرد

در روزعید قربان، هزاران حاجی قربانی شدند. کسانی که دل ها را صاف کرده و در پناه خانه امن الهی به سمت رمی جمرات می رفتند تا شیطان بزرگ را سنگ باران کنند. اما این مسیر در نیمه راه به قربانگاه آنان تبدیل شد و صدها تن از انسان های از دنیا دل شسته، از دنیا پر کشیدند.

به گزارش اصفهان شرق؛ این اتفاق در مکه افتاد، هرچند ممکن است باورش سخت باشد مگر می شود در قرن 21 با اینهمه پیشرفت و فن آوری، بازهم در جاییکه میلیاردها دلار صرف پروژه های بلندپروازانه می شود، چنین حادثه ای با این ابعاد وسیع تلفات روی دهد. درحالیکه عربستان یکی از مرتعفع ترین هتل های جهان را درست در کنار کعبه ساخته است و قصد دارد رکورد بزرگترین و مرتفع ترین ساختمان را در دنیا در همان حوالی بشکند، توانایی مدیریت زائران را نداشته باشد!

ملک سلمان از زمان روی کار آمدن اشت به پادشاه فاجعه تبدیل شده است. درست چند ماه پس از جانشیسن ملک عبدالله که آیت الله جنتی او را ملک قارون نامیده بود، حمله کشور فقیر و مظلوم یمن آغاز شد. حمله ای که تاکنون هزاران تن از مردم بیگناه یمن را از زن و کودک به کام مرگ کشانده و یمن را به ویرانه ای از خرابی و تروریسم و هرج و مرج تبدیل ساخته است.

در تمامی بحران های منطقه غرب آسیا و حتی فراتر از آن، ردپای سعودی ها پررنگ تر شده و عادل الجبیر، وزیرخارجه سعودی، سیاست خارجی تهاجمی را برآن نام نهاده است. حمایت عریان از گروه های تروریست جنایتکاری مانند داعش، جبهه النصره و گروه های خرابکار تروریست در لبنان، نشان از کینه های سعودی ها از رقبای منطقه ای دارد.

هنوز غم و اندوه جان سپردن دهها انسان در حادثه سقوط جرثقیل تمام نشده بود که بی تدبیری و بی کفایتی سعودی ها بار دیگر خود را در قالب مرگ صدها نفر نشان داد. عمق این فاجعه چنان زیاد بود که سه روز عزای عمومی در ایران به سبب کشته شدن بیش از 130حاجی ایرانی اعلام شد.

farhangnews_148527-429028-1443249107

در زمان فاجعه تجاوز به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه عربستان توسط  ماموران سعودی، آل سعود حتی حاضر به عذرخواهی نشد تا در افکار عمومی مسلمانان جهان این تجاوز پررنگ نشود و مسئولیت آن متوجه رژیم سعودی نشود. علی رغم پیگیری های ایران، تاکنون هیچ حکمی از سوی دادگاه علیه ماموران خاطی اعلام نشده در حالیکه در موارد مشابه کارگران خارجی این کشور در صورت ارتکاب کوچکترین خطایی، گردن زده می شوند. در یک نمونه دو کارگر خارجی فیلیپینی، پس از اعدام ساعت ها توسط بالگرد بر فراز آسمان ریاض گردانده شدند تا درس عبرتی برای دیگر کارگران خارجی باشند.

در فاجعه یا به بیان بهتر جنایت روز پنج شنبه در منا، با وجود جان سپردن حدود 2000 حاجی، سعودی ها حاضر به پذیرش مسئولیت نیستند و ازدحام  و بی نظمی جمعیت را مسبب اصلی این جنایت می دانند. این درحالیست که دهها سال است که این مراسم عبادی در حال انجام است و دیگر محلی برای آزمون و خطا وجود ندارد که منجر به فاجعه شود.

همچنین دلیلی که سعودی ها مبنی بر ازدحام می آورند محلی از اعراب ندارد. سالانه دهها مراسم و فستیوال در سراسر جهان برگزار می شود که صدها هزار تن گردهم جمع می شوند و شاهد چنین فجایعی از نوع سعودی نیستیم.

در 30 سال اخیر حوادث مرگبار زیادی در جریان مراسم حج در عربستان روی داده است. در سال 1366 نیروهای خشن سعودی با دستور از مقامات آل سعود صدها زائر را در جریان مراسم برائت از مشرکین به قتل رساندند که حاجیان ایرانی بیشماری جز شهدای این جنایت بودند. امام خمینی (ره) عنوان داشتند اگر از صدام بگذرند از آل سعود نخواهند گذشت.

صحرای رمی جمرات به مکانی برای قتل عام مسلمانان توسط سعودی ها تبدیل شده است. در سال 1994، در جریان این مراسم 270 حاجی کشته شدند. سه سال بعد در جریان آتش سوزی در چادرهای زائرین حرم امن الهی 340 نفر کشته و 1500 نفر زخمی شدند. سال 1998 نیز شاهد کشته شدن 180 نفر در جریان حادثه بی تدبیری و بی کفایتی سعودی ها در جریان رمی جمرات بود. این حادثه در پی سقوط تعدادی حاجی از یک پل هوایی صورت گرفت. در  سال 2006 نیز 360 نفر قربانی عدم مدیریت صحیح ماموران سعودی شدند.

farhangnews_148527-429134-1443249107

تکرار این حوادث نیز سبب نشد سعودی ها راه حل اساسی برای امن سازی معابر بیندیشند. معابر تعبیه شده برای عبور حجاج به سوی مکان سنگ زدن به شیطان بزرگ و همچنین اطراف مراسم بسیار تنگ هستند و جوابگوی ازدحام جمعیت را نیستند. این مشکل معماری را کارشناسان و مهندسان زیادی تابه حال گوشزد کرده اند اما سعودی ها گوش به این نظرات کارشناسی نمی دهند و تنها این مکان مقدس را در محاصره انبوهی از جرثقیل های غول آسا درآورده اند و شکل و شمایل مذهبی و تاریخی کعبه را دگرگون کرده اند. همچنین ساخت و سازهای گسترده و بی برنامه در اطراف کعبه مانند هتل های لوکس و ساختمان های مرتفع، بافت کعبه را تغییر داده است.

ساختار اطراف مراسم حج به گونه ای ساخته شده که به ازای هر 7 نفر یک متر مربع فضا وجود دارد و در مراسم هایی که جمعیت انبوه صدها هزار نفری گردهم می آیند، فضا به نحوی تنگ و شلوغ می شود که هر موج شوک کننده ای می توان نفس کشیدن را نیز سخت کند. در حادثه روز پنج شنبه مسیری را که حاجیان برخی از کشورها در حال رفتن به سمت رمی جمرات بودند بنابر دلیلی نامعلوم مسدود شد که در نتیجه ازدحام بیش از ظرفیت مسیر، صدها نفر را به کام مرگ کشاند. برخی از رسانه ها عبور کاروان چند مقام سعودی از جمله جانشین ولیعهد عربستان را عامل اصلی این جنایت می دانند.

حدود 100 جرثقیل بزرگ هنوز هم مسجد اعظم کعبه را محاصره کرده اند که برای پروژه های ساخت و ساز در نظر گرفته شده اند اما مقامات سعودی در مقابل 2.5 میلیون زائر همچنان بلاتکلیف و بی تحرک هستند. جرثقیل ها کماکان بر فراز سر زائران وجود دارند و مشخص نیست در صورت برهم خوردن شرایط آب و هوایی چه فاجعه ای در انتظار آنان است.

علی رغم طرح ها و پروژه های بلندپروازانه سعودی ها در مکه که بالغ بر 35 میلیارد دلار می شوند، امور خدماتی در این شهر به طرز خطرناکی ناکافی باقی مانده است. نزدیکترین اورژانس بیمارستانی به کعبه تنها 52 تخت دارد و یک بیمارستان اندکی بزرگتر 4 مایل با کعبه فاصله دارد و یک بانک خون دارد. در آخرین مورد آتش سوزی در مکه، به خاطر کمبود امکانات باید از شهر طائف نیروهای کمکی می رسیدند که یک ساعت با مکه فاصله دارد. با بیش از 2.5 زائر در مکه چنین تسهیلات کمی به صورت شوک آوری کم است.

خانه خدا، خانه امن الهی در میان جاه طلبی های سعودی غریب شده است. در بین ساختمان ها و هتل های بلند مرتبه و بزرگ در مکه، خانه خدا همچون ریگی در صحرای سنگی به چشم می آید. جایکه سعودی ها آن را به قتل گاه مسلمانانی تبدیل کرده که با هزاران آرزو، دل خود را به خدای خود گره زده اند. 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.