سرویس: سیاسی » بین الملل 07:08 - شنبه 04 مهر 1394

گزارش سالانه دبیر کل سازمان ملل درباره حقوق بشر ایران منتشر شد

دبیر کل سازمان ملل متحد، در گزارشی جهت‌دار به تکرار ادعاهای اثبات‌نشده درباره وضعیت حقوق بشر ایران پرداخته است.

به گزارش اصفهان شرق؛ «بان‌کی‌مون»، دبیر کل سازمان ملل متحد، گزارش سالانه این سازمان درباره وضعیت حقوق بشر ایران را منتشر کرد.

بان‌کی‌مون، این گزارش را وفق قطعنامه شماره 69/190 مجمع عمومی سازمات ملل متحد منتشر کرده است. مجمع عمومی سازمان ملل در این قطعنامه از دبیر کل می‌خواهد پیشرفت‌های حاصل شده درباره این قطعنامه را به هفتادمین نشست این مجمع گزارش کند.

ایران پیش از این ضمن رد ادعاها درباره نقض حقوق بشر از گزارش‌های منتشر شده در این باره به دلیل روش‌شناسی نادرست، در نظر نگرفتن زمینه‌های فرهنگی و جامعه‌شناختی و عدم استقلال نهادهای گزارش‌دهنده انتقاد کرده است.

«بان‌کی‌مون» در گزارش روز جمعه از ایران به دلیل اجرای حکم قصاص و آنچه به ادعای او بالا بودن آمار بالای اعدام در ایران بوده انتقاد کرده است.

دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین ایران را به نقض حقوق زنان متهم کرده است.

«بان‌کی‌مون» علی‌رغم این، در بخش دیگری از گزارش روز جمعه خود تصریح کرده ایران همکاری سازنده‌ای با نهادهای مختلف سازمان ملل متحد داشته و گزارش‌های دوره‌ای مربوط را در موعد مقرر تسلیم دبیر کل کرده است.

دبیر کل سازمان ملل متحد بار دیگر از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 استقبال و خاطرنشان کرده این توافق می‌تواند به ایجاد صلح و امنیت در منطقه کمک کند. او همچنین اضافه کرده: «این توافق می‌تواند راه را برای رفع تحریم‌های اقتصادی، که برای ارتقاء حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و صیانت از آن مهم است، هموار کند.»

«بان‌کی‌مون» با بیان اینکه به اعتقاد او رفع تحریم‌های اقتصادی و اقدامات قهری یکجانبه به کاستن از اثرات منفی تحریم‌ها بر روی جمعیت عمومی منجر می‌شود، دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران را به اختصاص منابع کافی برای ارتقاء حقوق بشر دعوت کرده است.

هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل قرار است در نیویورک برگزار شود و رهبران کشورهای مختلف جهان، از جمله «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه و «شی‌جین‌پینگ»، رئیس جمهور چین برای شرکت در آن به این شهر سفر کرده‌اند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران هم در این نشست حضور دارد.

منبع:راه دانا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.