سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 13:01 - سه شنبه 31 شهریور 1394

رئیس اورژانس استان اصفهان:

اورژانس هوایی در آسمان شهر هرند پرواز می کند/ خدمت رسانی به مردم در کمترین زمان از اهداف اورژانس است

دکتر راستین گفت: به مردم شهر هرند قول خواهیم داد که فعلا از اورژانس هوایی با امداد خواهی از طرف درمانگاه هرند استفاده کنیم.

به گزارش اصفهان شرق، به دنبال درج خبر نبود اورژانس در شهرهرند در سایت اصفهان شرق و همچنین پیگیری های صورت گرفته در این خصوص، بر آن شدیم تا گفتگویی باب این مبحث از رئیس اورژانس استان اصفهان گرفته و سوالات متداول مردمی در این خصوص را به سمع وی برسانیم.

اصفهان شرق: خدمات رسانی اورژانس به شهروندان، به صورت زمان استاندارد در کلیه پایگاه های این مجموعه عنوان می شود، چه دلایلی بر عدم تحقق کامل استانداردها در این بخش عنوان می شود؟
اورژانس در جاده ها به فاصله ی هر ۴۰ کیلومتر باید یک کد جاده ای داشته باشد. یا حوادث ترافیکی و جاده ای وقتی از ما امداد خواهی می شود در ۸۰درصد موارد باید کمتر از ۱۵ دقیقه حضور پیدا کنیم. در سطح استان چیزی حدود ۷۰ درصد این زمان استاندارد تحقق پیدا کرده است یعنی هنوز برای رسیدن به ان کمتر از ۸۰ درصد موارد در کمتر از ۱۵ دقیقه ۳۰ درصد فاصله داریم واین می طلبد که ما کدهای بیشتری در جاده ها داشته باشیم که به ان برسیم.
در سطح شهر در همه ی شهرهایی که بالای پنجاه هزار نفر جمعیت دارند باید کد اوژانس پیش بیمارستانی داشته و به ازای هر ۵۰ هزار نفر جمعیت یک کد، بعد از ۵۰ هزار نفراول به ازای هر ۶۰ هزار نفر یک کد باید داشته باشیم.
از ۸۰ درصد موارد باید کمتر از ۸ دقیقه در بالین بیمار حضور پیدا کنیم و این مورد در دو حالت بررسی می شود که می توان گفت، در حدود ۶۰ درصد به این هدف دست یافته ایم.

اصفهان شرق: چه عاملی در سخت گیری اورژانس برای کد دهی ایجاد پایگاه در شهرهایی که همه امکانات نظیر ساختمان و اعتبار خرید امبولانس را دارند، دخیل است؟
زمانی اورژانس می تواند مدعی شود که ۸۰ درصد ماموریت خود را انجام داده و کم تر از 8 دقیقه در صحنه حادثه حضشور فعال یافته است که در هر شهری کد لازم را داشته باشد.
برای مثال در دو شهرستان استان اصفهان دو کد پایگاه اورژانس در کنار هم وجود داشته باشد ولی متاسفانه به دلیل برخی مشکلات نظیر، نبود نیروی انسانی، عدم فضای فیزیکی و آمبولانس مجهز شاهد عدم تحقق کامل آن هستیم.

اصفهان شرق: تمهدیدات شما در خصوص شهرهای کوچک شرق اصفهان نظیر هرند چیست؟
برای مکان های کوچکتر مثل هرند واژیه از کدهای جاده ای خود استفاده می کنیم. مسیر اصلی ترانزیت اصفهان به شرق از مسیر اصفهان به نائین است که در این مسیراورژانس در ملااحمد حضور یافته و تودشک هم آماده راه اندازی است. همچنین در کوهپایه و سجزی به دلیل بعد فاصله کم ولی به سبب جاده ترانزیت دو کد راه اندازی شده است. در مسیر شرق از هرند به سیان، اژیه و ورزنه دارای اورژانس جاده ای هستیم به غیر از ورزنه که منتهی علیه استان اصفهان قرار گرفته و دارای کد شهری است، بقیه بصورت اورژانس جاده ای فعالیت داشته و هر مکانی در این محدوده نیاز به امداد خواهی بشود، نزدیکترین کد اعزام خواهد شد که قطعا ممکن است کمتر از ۱۵ دقیقه به طول انجامد و طی این مدت با تداخل برنامه ای کدهای جاده ای گاهی این زمان به دقایقی بیشتر از 15 دقیقه می رسد.

اصفهان شرق: در قوانین خود، چه راهکاری را برای شهر هرند و ارائه آرامش بیشتر برای مردم این شهر خواهید داشت؟
هرند هم مانند همه ی شهر هایی که در این منطقه هستند، طبق قانون پوشش و فراگیر ما واجد آن دو شرط جاده ای وشهری نیست، اما قول می دهیم که فعلا از اورژانس هوایی با امداد خواهی از طرف درمانگاه هرند استفاده کنیم و اخیرا تفاهم نامه ی فوریت های پزشکی و معاونت بهداشتی وزارت خانه آماده شده که اگر این ابلاغ شود و تحقق پیدا کند، می توانیم از امکانات مر کز بهداشتی هرند برای انتقال مصدومان استفاده کنیم.

_DSC0213

اصفهان شرق: خبر خوبتان برای مردم شرق اصفهان چیست؟
تمام نیروهای ما در سطح استان اماده ی خدمت رسانی به مردم هستند، اگر کدهای اینجا اعزام شده باشند از کدهای شهرستان های دیگر می توانم استفاده خواهیم کرد زیرا ما هم به دنبال این هستیم که انشا ءالله بتوان بیمار ومصدوم چه در حوادث ترافیکی و چه در حوادث غیر ترافیکی در زمان استاندارد به یک مرکز درمانی مجهز انتقال پیدا بکند.

اصفهان شرق: برخی از مردم از تعداد بالای نیروهای هلال احمر در شرق اصفهان و عدم برنامه های متداوم گله دارند، در این رابطه آیا نمی توان در برخی موقعیت ها با بهره برداری از این نیروها اقدامات سودمندی را به انجام رسانید؟
نوید را بدهم که وزارت بهداشت ودرمان وکل کشور دنبال این هستند که ارگان های امداد رسان یکی شوند واز پتانسیل های هم استفاده کنند. من دخالتی در امر هلال احمر ندارم و آنها هم شرح وظایف خاص خودشان را دارند هر چند که در جاده ها کمک حال ما هستند، یعنی گاهی اوقات آمبولانس پایگاه ما در ماموریت است و آمبولانس هلال احمر مصدوم را جا به جا می کند و در این منطقه هم اگر چنین پایگاهی وجود داشته باشد می توانیم از وجود آنه هم در زمانی که کد فوریت ها پزشکی در دسترس نیست از وجود هلال احمر می توان استفاده کرد که اگر همکاران هلال احمر توانش را داشته باشند باید تقویت شوند و کمک حال ما باشند.

اصفهان شرق: رسیدگی به نیروهای اورژانس علی رغم سختی کار به چه صورت انجام می شود که رضایت نسبی را برای این گرامیان سبب شود؟
متاسفانه در قانون کاری بچه های اورژانس پیش بیمارستانی، محروم ترین قشری هستند که سختی کار برای انها دیده نشده است. قانون ارتقا بهره وری هنوز شامل آنها نشده است ولی الحمدالله اخیرا کارانه ی بیمارستانی به آنها داده می شود، اضافه کاری که بصورت غیر شمول فقط در سطح استان اصفهان دارد اجرا می شود نسبت به همهی کشور بالاتر است و ما هم تلاش کرده ایم که انشا ء الله آن حداقل رفاهیات را برای آنها ایجاد کنیم ولی متاسفانه دو تا قانون اصلی، یکی سختی کار و ار تقا بهره وری هنوز در سطح کشور و در سطح استان اجرایی نشده است.

اصفهان شرق: سخن آخر مدیر اورژانس استان اصفهان:
نهایت همدردی را با خانواده های مصدومین حوادث جاده ای دارم و امید آن دارم بتوان با کمک خداوند، خدمات برجسته ای را به مردم ارائه داد.
توجه ما به این نقطه است که باید اصل پیشگیری را رعایت کنیم و اگر حادثه ای رخ داد بتوان در حداقل زمان خدمت رسانی انجام دهیم.
اعتقامان این است که نجات یک انسان، نجادت همه ی انسان هاست و هیچ چیزی قابل قیاس با این نکته نیست.

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “اورژانس هوایی در آسمان شهر هرند پرواز می کند/ خدمت رسانی به مردم در کمترین زمان از اهداف اورژانس است”

  1. محد رضا گفت:

    حتمی باید یک نفر در یک تصادف کشته شود تا ما به فکر اورژانس بیفتیم . مثل قبل که کارخانه روغن سوخته اتش گرفت و سوخت بعد ما اتش نشانی اوردیم.چرا بزرگان شهر هرند جلوتر به فکر پیش گیری نیستند تا چنین اتفاقاتی نیفتد

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.