سرویس: غیر تولیدی » نقلی 06:00 - سه شنبه 31 شهریور 1394

کلاس اولی‌ها را راهی مدرسه کنید…

برای کودکان از خاطرات تلخ روز اول مدرسه نگویید چون در کنار اضطراب جدایی دردسر ساز می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ باز بوی مهر می‌آید و اشک‌ها و لبخندهای روز اول مدرسه را به یادِ ما می‌اندازد که تقریباً این روز به یاد همه‌ی بچه‌ها می‌ماند. بعضی‌ها آنقدر خوشحال بودند که این تجربه‌ی جدید برایشان لذت‌بخش بوده و بعضی‌ها آن‌قدر ناراحت که از این روز جز گریه و بهانه‌جویی‌ها چیز دیگری به یادشان نمی‌آید. اما در کنار این اشک‌ها و لبخندها گاهی کار به جاهای باریک می‌کشد و کودک به دلیل ترس از مدرسه و محیط جدید و دوری از خانواده دچار اضطراب شدید و حتی عوارض جسمی هم می‌شود. اما پدرها و مادرها چگونه می‌توانند در این روزهای سخت کودکان‌شان را همراهی کنند؟
اضطراب جدایی یا اضطراب روز اول مهر
دکتر علی باجلان روان‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه‌ی بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص علل اضطراب در کودکان سال اولی در روز اول مدرسه گفت: عوامل مختلفی برای اضطراب جدایی کودکان در روز اول مدرسه وجود دارد. گاهی وابستگی شدید کودک به خانواده بویژه مادر می‌تواند موجب اضطراب جدایی در کودک گردد و گاهی نیز این مادران هستند که اضطراب دارند و نمی‌گذارند کودک از کنار آن‌ها تکان بخورد و خود را تنها راه نجات کودک  می‌دانند و البته تنها فردی که کودک می‌تواند به او اعتماد کند‌، که این امر باعث ایجاد وابستگی و حس اضطراب برای کودک در زمان جدایی از مادر می‌شوند.
وی افزود: از علل دیگر که می‌تواند موجب اضطراب جدایی کودک شود، یادگیری از طریق والدین و اطرافیان است به گونه‌ای که بعضی والدین و اطرافیان و یا بچه‌های سال بالایی از خاطرات تلخ و بد مدرسه تعریف می‌کنند و کودک به این باور می رسد که مدرسه جای خطرناکی برای او است و احساس ناامنی و اضطراب می‌کند و نهایتاً برخی کودکان توانایی و مهارت ارتباط برقرار کردن با دیگران را ندارند و یا اعتماد به نفس پایین و قرار نگرفتن در محیط‌های اجتماعی موجب منزوی و گوشه‌گیر شدن آن‌ها گردیده است. همه‌ی این عوامل دست به دست هم می‌دهند و موجب اضطراب در کودک در روزهای اول مدرسه می‌شود. اضطرابی که در علم روان شناسی به آن اضطراب جدایی می‌گویند.
گام به گام تا روز اول مهر
دکتر علی باجلان در خصوص راه‌های کاهش میزان استرس کودک در روزهای اول مدرسه گفت: اولین گام برای کاهش اضطراب کودک در روزهای اول مدرسه، کم شدن وابستگی کودک به والدین است لذا والدین باید به کودک مسئولیت بدهند تا به تنهایی از پسِ کارهای خود بر بیاید مثلاً به تنهایی خرید کند، با بچه‌های دیگر بازی کند‌.
دومین گام بیان خاطرات شیرین و خوب از دوران مدرسه با هدف ایجاد آرامش ذهنی و روانی کودک است به گونه‌ای که یک فضای مجازی برای کودک در ذهنش از مدرسه به تصویر کشیده شود.
باجلان ادامه داد: راهی که برای کاهش اضطراب در بزرگسالان هم توصیه می‌کنیم، قرار گرفتن در محیط واقعی و آشنا شدن با محیط  است‌. کودکان را به مدرسه ببریم تا در مدرسه بازی کند و کلاس‌ها را ببیند تا از این طریق آمادگی ذهنی و روانی برای کودک فراهم گردد. والدین می‌توانند با تنظیم ساعات خواب کودک از یک ماه قبل از شروع مدارس و خریدن لوازم تحریر و وسایلی که جذابیت داشته باشد، انگیزه‌ی کودک را برای رفتن به مدرسه افزایش دهند.
باجلان درباره تاثیر حضور والدین در کنار کودک در روزهای اول مدرسه گفت‌: حضور والدین سر کلاس می‌تواند در کنترل کردن استرس و اضطراب کودک موثر باشد که به آن در روان‌شناسی تداعی می‌گویند یعنی وقتی با فردی که با او ارتباط خوبی داریم و وارد محیطی می‌شویم، موجب کاهش اضطراب و استرس‌ ما می‌گردد. اما برای این‌که کودک به بودن والدین در کنار خود عادت نکند راهکار آن این است که  زمان در کنار او بودن را کم کنیم و فاصله‌‌ی خود را از کودک بیشتر کنیم تا این وابستگی به تدریج کم شود.
حضور والدین در کنار کودک در روزهای اول مدرسه خیلی مهم است ولی مهم‌تر روابط حساب شده‌ی والدین است به گونه‌ای که بتوانند به تدریج اضطراب و وابستگی کودک را کاهش دهند و از او فردی مستقل و مسولیت پذیر با آینده‌ای روشن بسازند.
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.