اصفهان شرق

انتظار ما از مسئولین نگاه پیگیرانه به مشکلات منطقه است

کدخبر: 7543
1392/09/22 در ساعت 14:41

Vater Markkjhk

حجت الاسلام علیرضا فرهنگ در خطبه های نماز جمعه این هفته با دعوت همگان به تقوی الهی اظهار داشت: تقوی بهترین سفارش خداوند به بندگان است که موجب عاقبت امر و ختم بخیری می شود.

خطیب نماز جمعه در فرازی از خطبه ها به دیدار مقام معظم رهبری با اعضای شورای انقلاب فرهنگی و بیان نمود: فرهنگ و ارزش ها ی فرهنگی هویت و روح ملت است و فرهنگ در حاشیه اقتصادی و سیاست نیست بلکه این دو در حاشیه ی فرهنگ قرار دارند که متاسفانه عملا امروز این مطلب برعکس است و این اندازه که به اقتصاد و سیاست توجه می شود به فرهنگ توجه نداریم.

وی در این رابطه و با اشاره به بیانات آقا فرمود: جایگاه، زبان فارسی را حفظ کنیم و برای اینکه شتاب علمی در دانشگاهها متوقف نشود، نباید دانشگاه جولانگاه احزاب سیاسی شود که رکود علمی و از بین رفتن شتاب علمی دانشگاهها باشد و عامل رسیدن دشمن به خواسته هایش شود.

امام جمعه به شهادت آیت الله مفتح استاد حوزه و دانشگاه اشاره و گفت: 27 آذر روز اتحاد  دو مغز متفکر حوزه و دانشگاه است و هر دو با هدف پیشرفت مادی و معنوی در پرتو دستورات دین اسلام حرکت دارند.

وی با توجه به 25 آذر(روز پژوهش) گفت: اگر جامعه ای به سوی علم حرکت کند، برکت ثروت، قدرت و… شامل آن کشور می شود.

امام جمعه به جایگاه علم اشاره و پژوهش را از عناوین مهم علم دانست و افزود: مهم ترین عنوان پژوهش، امروز در حوزه تربیت و اخلاق در جامعه قابل پیگیری است. البته پژوهش ها میبایست کاربردی شود و در کتاب ها خلاصه نشود.

خطیب نماز جمعه به یاوه گویی های دشمن اشاره کرد و افزود: پیمان شکنی مهم ترین ویژگی استکبار است و آمریکا دوباره دهان نجس خود را باز کرد و ملت و مسئولان را به رعایت نکردن قوانین بین المللی متهم کرد واین همان عدم اعتماد امام و مقام ولایت بود که به همه فرمودند “من به آن ها اعتماد ندارم” انتظار ما از رئیس جمهوراین است که جواب قاطعی به یاوه گویی های دشمن بدهد.

امام جمعه به مشکلات بخش و منطقه اشاره و بیان نمودند: مردم ولی نعمت ما هستند و می بایست خدمت گذاری به مردم را در راس قرار دهیم و خدمت رسانی به مردم در مناطق محروم را توجه داشته باشیم.

وی به مشکلات بخش اشاره و فرمود:  ایجاد یک پایانه ی مسافربری مورد نیاز منطقه است و در این راستا کوشش خود را انجام دهیم.  نکته ی دیگر این است که حال که منطقه با کمبود آب مواجه است می بایست در این منطقه کار اقتصادی که منطقه را تحت الشعاع قرار دهد و وضعیت نا بسامان مردم در راستای بیکاری را از بین ببرد انجام دهیم.

امام جمعه با توجه به جلسات متعدد مسئولین بخش و شهر با مسئولین شهر سازی گفت: متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار بازسازی جاده ی نصرآباد تا محمد آباد تعطیل مانده است و آیا ما باید شاهد قتل و تصادف وسایل نقلیه باشیم تا به فکر بازسازی این جاده بیفتیم.

سخن امام جمعه در خطبه های این هفته با مسئولان این چنین بود: درد ما این است که بارها مسئولین در نماز جمعه شرکت کرده اند ولی اثری از پیگیری نیست. ما از همه شما مسئولین انتظار داریم تا دست ما را در یاری مردم بفشارید که اگر این کار انجام شود به نفع نظام و مسئولین نظام است.

حجت الاسلام علیرضا فرهنگ در فرازی دیگر از خطبه ها با اشاره به انواع گناهان اخر زمان و اثار ان در افراد گفت:  طبق حدیث از پیامبر، شهوت جنسی و شهوت شکم پرستی 2 گناه شایع در اخر زمان است و نگاه یکی از عوامل راههای تحریک شهوت است که به بررسی راههای این گناه می پردازیم. همانطور که گفتار منطقی بر اساس فرامین دینی و گفتگو با علما موجب تقویت ایمان و باور الهی می شود گاهی گفتگو اگر بر خلاف ارزشهای الهی واقع شود موجب سقوط افراد خواهد شد و در کل می توان گفت صحبت کردن گاهی حرام ، حلال و شبهناک است.

امام جمعه با اشاره به این مبحث گفت: از موارد صحبت کردن زن و مرد نا محرم بدون رعایت حریم است: اصل صحبت کردن بین زن و مرد اشکال ندارد و در مثال قرانی طبق ایه ی 23 و 24 سوره ی قصص و اشاره به حضرت موسی در مواجه شدن با دختران شعیب می توان به این نکات اشاره داشت:

موسی در کمک به دختران شعیب از خداوند طلب خیر و نیکی کرد و سخنی بیش از ضرورت مطرح نکرد و از این ایه متوجه می شویم که درست است که منعی در جهت صحبت کردن نیست ولی به جهت اینکه سوء استفاده هایی در این رابطه به وجود می آید و بعضا تمایلات نفسانی در این گفتگو مطرح می شود، می بایست جوانب احتیاط را در برخورد با نامحرم نمود.

حجت الاسلام فرهنگ در ادامه با توجه به رعایت صحبت با نامحرم و طبق حدیثی از حضرت علی(ع) بیان کرد : در حدیث داریم که ای بندگان خدا بدانید که گفتگو با زنان نا محرم سبب نزول بلا خواهد شد و دلها را منحرف می کند و این جمله شامل افرادی است که مراعات حدود شرعی را در صحبت بین محرم و نا محرم رعایت نمی کند.

وی با توجه به رساله علمی شرایطی را در خصوص صحبت کردن بین نا محرم بیان و افزود :

1-    گفتگو بین نامحرم می بایست به قصد لذت نباشد

2-    با صحبت کردن به گناه الوده نشوند 3

3-    زنان صدای خود را در برابر نامحرم نازک و ظریف نکنند

امام جمعه به ارتباطات جدید از قبیل تلفن و چت و ایمل در این زمان اشاره و افزود: شیطان قدم به قدم جلو می اید و ما نباید تبعیت از این قدم ها داشته باشیم، حال علت به دام افتادن در دام شیطان می تواند در ارضاع نشدن نیاز عاطفی، بی توجهی خانواده ها، نداشتن مساله شرعی و گناه نداستن این عمل، نظارت نداشتن در تربیت فرزندان عامل روی اوردن به ارتباطات مجازی افراد که زمینه ساز گناه است می باشد.

وی 4 عامل را وظیفه ی خانواده ها در جلوگیری از اشاعه گناه در این مسیر دانست:

1-    اموزش صحیح  شیوه ی ارتباط و تعادل با فرزندان از طریق کارشناس مذهبی خبره

2-    تشکیل کلاس آموزش در مدارس  و مراکز

3-    ارتباط با مسجد برای تقویت روحیه ایمان و خدا ترسی

4-    توجه به آثار گناه و اثرات کاذب
امام جمعه در پایان از مسئولین و خانواده ها درخواست کرد که آنچنان که در خور و شایسته است به مسائل مربوط به جوانان توجه داشته باشند.