اصفهان شرق

فرهنگ سازي در خصوص كريدور علم و فناوري بايد در سطح استان انجام شود

کدخبر: 75287
1394/06/28 در ساعت 17:15

به گزارش اصفهان شرق به نقل از اداره كل روابط عمومي استانداري اصفهان، دكتر رسول زرگرپور در جلسه ي هيات اجرايي استاني كريدور علم و فناوري اصفهان گفت: اصفهان اولين استاني است كه طرح آمايش سرزمين در برش استاني را تدوين نمود كه در اين طرح محورهاي توسعه ي استان به دلايل مختلف ديگر صنعت وكشاورزي نيست بلكه بايد علم و فناوري، گردشگري و ارتقاي فرهنگ هنر در نظر گرفته شده است.

استاندار اصفهان با اشاره به اينكه در حال حاضر امكاناتي در استان وجود داردكه مي تواند اين محوريت را تقويت كند، تصريح كرد: وجود 5 دانشگاه بزرگ كه در رنكينگ بين المللي قرار گرفته اند، بيش از 150 دانشگاه و آموزش عالي استاني كه 330 هزار دانشجو در آنجا تحصيل مي كنند از جمله امكانات موجود در اين زمينه است.

زرگرپور وجود شهرك علمي و تحقيقاتي را از ديكر امكانات برشمرد و اظهارداشت: اين شهرك در كشور انحصاري است و مكاني است كه دقيقا علم را به ثروت تبديل مي كند و از نيروي متخصص بسيار بالا برخوردار است و همچنين امكانات زيربنايي بسيار خوب مثل IT و … در استان وجود دارد كه مي توان براي ايجاد اين كريدور از آن ها بهره مند شد.

رسول زرگرپور اضافه كرد: اكنون به نحوي مرحله ي صنعتي شدن را در استان خود پشت سرگذاشتيم و اين آمادگي هست كه بتوانيم در علم و فناوري ايجاد نقش نماييم.

استاندار اصفهان با بيان اينكه از حدود 12 سال قبل بحث ايجاد كريدور علم و فناوري در اصفهان مطرح بود، اظهارداشت: فعاليت هايي در اين زمينه صورت گرفته ولي به دلايلي به تاخير افتاده و اجرا نشده بود كه بعد از تدوين سند آمايش سرزمين در اواخر سال گذشته ايجاد اين كريدور در شوراي عتف مجددا به تصويب رسيد و همگان اذعان داشتند كه اگر قرار است پايلوتي براي كشور ايجاد شود، اصفهان باشد.

مدير ارشد استان با اشاره به اينكه اين كريدور مرحله ي متعالي از شهرك علمي و تحقيقاتي است، افزود: طبق ضوابط اين كريدور در يك مساحت 1200 كيلومترمربعي شامل شهرهاي اصفهان، نجف آباد، شاهين شهر، خميني شهر است و اگر كسي بخواهد فعاليت هاي دانش بنيان را وجهه همت خود قرار دهد مي تواند از يكسري از تسهيلات، امكانات و معافيت ها استفاده كنند.

زرگرپور با بيان اينكه فعاليت در اين كريدور به مكان خاصي محدود نمي شود، گفت: هر كس در محدود ي 1200 كيلومتري حتي در منزل خود شروع به انجام كارهاي دانش بنيان در قالب يك شركت و … و با رعايت ضوابط و چارچوب هاي اين كريدور كند از يك مجموعه از امكانات، تسهيلات و معافيت ها برخوردار مي شود .

رسول زرگرپور اضافه كرد: با اين اقدام اگر در حال حاضر 400 شركت دانش بنيان در شهرك علمي و تحقيقاتي فعاليت مي كنند در اين فضا 10 هزار شركت دانش بنيان خواهيم داشت كه فارغ التحصيلان نخبه ي ما به فعاليت هاي دانش بنيان مي پردازند و سمت و سوي فعاليت هاي اقتصادي استان به سمت علم و فناوري حركت مي كند.

وي با بيان اينكه در كريدور علم و فناوري فعاليت هاي دانش بنيان حرف اول را مي زند، افزود: اين كريدور عبارت است از مجموعه اي از ضوابط، مقررات و نرم افزارهايي كه باعث مي شود شركت هاي دانش بنيان در اين فضا رشد و نمو و فعاليت نمايند.

استاندار اصفهان به روند اجراي اين كريدور و اقدامات صورت گرفته اشاره كرد و اظهارداشت: مصوبه ي ايجاد اين كريدور از هيئت دولت و همچنين شوراي عتف اخذ شده است و هيات اجرايي تشكيل شده و در حال تشكيل سازمان مستقر كننده ي كريدور بر اساس اساسنامه ي مصوبي قانوني هستيم تا فعاليت ها را در اين ارتباط آغاز كنيم.

وي به تشكيل شوراي 6 نفره ي راهبري اشاره كرد و افزود: منطقه ي ويژه ي علم و فناوري، تركيب منتخبي از دانشگاه ها، پارك هاي فناوري، مراكز تحقيقي و پژوهشي، شركت هاي با فناوري برتر با يك مديريت واحد و ويژه و هماهنگ است.

مدير ارشد استان با بيان اينكه براي تسريع در فعاليت ها نيازمند يكسري اختيارات دولتي هستيم، گفت: مسائل مربوط به كريدور بايد در هيئت دولت به تصويب برسد و نه شوراي برنامه ريزي استان و به همين دليل مديريت استان پيشنهاد نموده است كه دولت در قالب اصل 138 بخشي از وظايف خود را به هيات اجرايي كريدور تفويض نمايد كه در حال پيگيري است.

وي با تاكيد براينكه بايد در سطح ملي به اجراي اين كريدور پرداخته شود، افزود: بسياري از مسئولين در سطوح ملي نيز بر اهميت موضوع واقف هستند.

زرگرپور با بيان اينكه بايد در شوراي برنامه ريزي، شوراي اداري و فعالان اقتصادي فرهنگ سازي در اين خصوص صورت گيرد، افزود: در حال حاضر در تبريز و مشهد هم اين كار در حال پيگيري است و بايد با تسريع در روند اجرايي به گونه اي حركت كنيم جبران مافات گردد و بتوانيم اولين كريدور علم و فناوري كشور را در اصفهان با توجه به اينكه همه ي امكانات و چارچوب هاي آن فراهم است ايجاد شود.

مدير اجرايي كريدور علم و فناوري نيز در اين جلسه گفت:‌كارشناسانه ترين تركيب در خصوص كريدور انتخاب شده است و در 5 جلسه ي كارشناسي، تنظيم يك نظام مدون و كارشناسانه با راهكارهاي هماهنگ شده در گستره ي جغرافيايي منطقه ي ويژه با حفظ كليه ي منافع مشترك، از جمله اهداف ما در اين جلسات بود.

دكتر كشميري نيز در اين جلسه گفت: شهرهاي جهاني در عصر دانايي مبتني بر صنايع بزرگ نيستند بلكه مبتني بر علم، تكنولوژي و هنر و فرهنگ مي باشد.

وي افزود: تبديل اصفهان به شهري با حداقل مصرف آب در كشور و منطقه، با حداقل آلاينده هاي محيطي و غذايي و توسعه ي صنعت توريسم با تكيه بر تكنولوژي از برنامه هاي تدوين طرح هاي پيشران در كريدور علم و فناوري است.