سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:29 - جمعه 27 شهریور 1394

استاندار اصفهان خبر داد:

براي اولين بار در كشور منشور وفاق احزاب و تشكلهاي سياسي استان اصفهان به اتفاق آراء به تصويب رسيد

دكتر رسول زرگرپور اظهارداشت: منشور وفاق به منظور ايجاد فضايي ديني و اخلاقي، افزايش وفاق ملي و پاسداري دقيق از قانون و حقوق مردم تدوين و با اجماع كامل سران احزاب و تشكلهاي سياسي استان به تصويب رسيد.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از اداره كل روابط عمومي استانداري اصفهان، دكتر رسول زرگرپور در چهارمين جلسه سران احزاب و تشكلهاي سياسي استان از تصويب منشور وفاق احزاب و تشكلهاي سياسي استان براي اولين بار در كشور خبرداد و گفت: بلندترین گام در حوزه سیاست داخلي استان امروز برداشته شد و به عبارتي مبارک‌ترین اتفاق در حوزه ي سیاسي به وقوع پيوست.

استاندار اصفهان افزود: بعد از گذشت حدود یک سال از فعالیت مستمر و همکاری بسيار خوب و هماهنگ با جریانات سیاسی، سرانجام توانستیم منشور وفاق استاني كه در ارتباط با تشكل ها و جريانات سياسي استان است توسط خود اين جريان ها تهیه کنیم.

• منشوروفاق احزاب و تشكلهاي سياسي نويد بخش همدلي و همزباني و همكاري بين جريانات مختلف

وی با اشاره به اينكه این منشور به اتفاق آرا و بدون کمترین مخالفت، به تصویب رسید، تصريح كرد: این امر، نوید يك همکاری، همدلی و همزبانی میان جريانات و گرايش هاي سیاسی استان را مي دهد كه نتيجه ي آن ایجاد نشاط اجتماعی و سیاسی در سطح استان است كه در شرايط فعلي بسيار مورد نياز است.

زرگرپور با بیان اینکه سیاسیون کشور بر این باورند که اصفهان یک میدان مین سیاسی است و بايد در اين ميدان به گونه اي قدم برداشت كه خسارتي به شما وارد نشود، گفت: اين جمله از فرمايشات شهيد بهشتي است و واقعا هم جریانات سیاسی استان اصفهان جریانات بسیار قوی، باسابقه و دارای مطالبات بزرگ و مهمی هستند و تاثیرگذاری قابل توجهی در مسایل سیاسی کشور دارند.

رسول زرگرپور يكي از اقداماتي كه از روزهاي ابتدايي آغازش در استانداري پيگيري نمود را اجتماع جريانات و گرايش ها و تشكل هاي سياسي دور يك ميز عنوان كرد و افزود: حدود 6 ماه به طول انجاميد كه نخستین گردهمایی دبیران و نمایندگان گروه‌های سیاسی استان را برگزار نماييم.

وي با اشاره به اينكه مهمترين و اصلي ترين هدف از گردهم آوردن این جریانات، برنامه ریزی برای تشکیل منشور وفاق استان بود، اظهارداشت: تعداد گروه هاي سياسي در استان 34 جريان است كه 17 جریان اصلاح‌طلب و 17 جریان اصول‌گرا به صورت فعال عمل مي كنند.
زرگرپور با بیان اینکه من در ابتدای کار چندان به تشکیل این منشور امید نداشتم، اضافه کرد: بعد از یک سال فعالیت مستمر، به اين جمعبندي رسيديم كه جریانات سیاسی نیز شدیدا علاقه مند همكاري و همدلي و همزباني با يكديگر هستند و خواستار مشارکت جدی برای توسعه استان شدند.

مدير ارشد استان با ابراز خوشحالي از اينكه فضاي همدلي و وفاق بين جريانات سياسي استان ايجاد شده است، گفت: تهيه ي منشور وفاق بين جريانات مختلف بعد از انقلاب براي اولين بار است كه در فضاي سياسي استان اتفاق مي افتد.

استاندار اصفهان عنوان نمود: تدوين اين منشور نشان مي دهد كه احزاب در حال يافتن جايگاه واقعي خود هستند و برخلاف چيزي كه در اذهان عمومي وجود دارد نه تنها دور يك ميز جمع مي شوند بلكه براي توسعه استان با هم همكاري و مشاركت مي كنند.

وي با بيان اينكه مديريت استان در تبيين اين جايگاه در رسانه هاي ملي و استاني و دستگاه هاي دولتي تلاش خواهد كرد، اظهارداشت: احزاب بايد عليرغم سلايق خاص خود به نفع نظام سلايق شخصي را كنار بگذارند.

• تلاش همه ي احزاب در جهت اعتلای همه جانبه استان در دهه پیشرفت و عدالت

زرگرپور به جزئيات اين منشور اشاره كرد و افزود: این منشور سه سرفصل اصلی را شامل می‌شود: سرفصل اصلي اصول و مباني مشتركي است كه متکی بر قانون اساسی، وصیت‌های امام (ره) و فرمایشات مقام معظم رهبری. این بخش دارای 7 ماده است و می‌تواند در تمام کشور به عنوان مبنا قرار گیرد.

استاندار اصفهان اضافه كرد: سرفصل دوم فعالیت‌های سیاسی- اجتماعی احزاب را شامل مي شود كه اين سرفصل نيز داراي 7 ماده است و باز هم مي تواند در كل كشور مبنا قرار بگيرد.

وي اعلام نمود: فصل سوم كه عبارت است از “تلاش در جهت اعتلای همه جانبه استان در دهه پیشرفت و عدالت”يكي از اصلي ترين نكات اين منشور اين است زيرا به مقوله ي اعتلاي استان مربوط مي شود و آن هم در 7 ماده تدوين شده است.

رسول زرگرپور ادامه داد: جريانات و تشكل هاي سياسي با همه ي گرايش ها و اختلاف سلايقي كه با هم دارند توافق كردند كه اين 21 ماده را مبناي فعاليت هاي خود و هواداران و علاقه مندان خودشان قرار دهند.

• منشوروفاق احزاب و تشكلهاي سياسي از بروز تنازعات سياسي جلوگيري خواهد كرد

استاندار اصفهان با بيان اينكه در اصفهان، همواره رقابت‌ها جای خود را به تنازعات سیاسی داده و بستر توسعه از استان گرفته شده بود، خاطر نشان كرد: با اجرايي شدن اين منشور ، از بروز تنازعات سياسي جلوگيري خواهد شد و رقابت‌ها و رفاقت‌های سیاسی جای آن را خواهد گرفت.
وي اضافه كرد: با اجراي اين منشور ضمن تقويت فضاي شور و نشاط سياسي در جامعه، همدلي، همزباني و همكاري در بين جناح هاي سياسي مختلف افزايش خواهد يافت و می‌شود امیدوار بود که موانع موجود در طول دو سال گذشته از سر راه توسعه استان برداشته شده است.
استاندار اظهار داشت: سه نفر از جریان اصلاح‌طلب و سه نفر از جریان اصول‌گرایی از سوی حاضرین انتخاب شده و در بیش از 8 جلسه طولانی، این سند را در 21 ماده تدوین کردند.

مدير ارشد استان افزود: این اقدام یک گام بسیار بلند و اتفاقی مبارک در فضای سیاسی استانی مانند اصفهان است و اکنون نه تنها طرح‌های نیمه تمام عمرانی استان بر روی ریل تکمیل قرار گرفته است بلکه فضای سیاسی نیز در حال حرکت در مسیر درست خود است و نتایج حاصل از آن را در انتخابات آینده مشاهده خواهیم کرد.

• تشكيل خانه ي احزاب اصفهان در آينده ي نزديك

رسول زرگرپور در ادامه از تشکیل خانه احزاب استان خبر داد و اضافه کرد: گرچه تشکیل خانه احزاب در کشور تجربه موفقی نبوده است اما با این همدلی و همزبانی که میان جریانات سیاسی استان به وجود آمده است، می‌توانیم نمونه موافقی از خانه احزاب را داشته باشیم.
استاندار اصفهان دلیل اصلی نیاز به این خانه را ایجاد بستر اجرایی برای منشور وفاق عنوان کرد و گفت: منشور وفاق یک سند بالادستی به شمار می‌آید و به برخی اجزا، دستورالعمل‌ها و همچنین يك فضای فیزیکی و نرم‌افزاری نياز دارد.

وي با بيان اينكه خانه ي احزاب اصفهان مي تواند عليرغم تجربه ي ناموفق تهران موفق عمل كند، گفت: قرار شد ما تا جلسه ي آتي تجربيات و نقاط ضعف و قوتي كه وجود داشته را بررسي كنيم و از رییس جدید خانه احزاب کشور نیز برای مشاوره در این عرصه دعوت به عمل خواهد آمد.
زرگرپور ادامه داد: اگر به جمع بندي رسيديم براي اولين بار خانه ي احزاب استاني را نيز ايجاد خواهيم كرد و با توجه به اينكه براي اولين بار منشور وفاق استاني احزاب و جريانات سياسي را خواهيم داشت اين امر مي تواند براي بقيه ي استان ها نيز مورد توجه قرار بگيرد.

رسول زرگرپور به‌ضرورت عدم تمرکز فعالیت تشکل‌های سیاسی در مرکز استان اشاره کرد و گفت: استانداری اصفهان از توسعه شعبه‌های شهرستانی تشکل‌های سیاسی استقبال کرده و مجوز فعالیت احزاب در شهرستان‌ها را طی 45 روز صادر می‌کند.

استاندار اصفهان اجرایی کردن شعار سال که توسط مقام معظم رهبری مطرح شد را از دیگر اولویت احزاب و تشکل‌های استان نیز برشمرد و افزود: اين اولويت نيز مورد بررسی قرار گرفته، موانع بررسي شده و قرار است در نشست بعدي به جمعبندي برسد.

گفتني است منشور وفاق احزاب و تشکل های سیاسی استان در سه بند و در 21 ماده با حضور 6 نفر از نمایندگان احزاب و تشکل های سیاسی استان اصفهان در مدت شش ماه با برگزاری هشت جلسه مستمر و580 نفر ساعت کار کارشناسی تدوین شده است.

بند اول این منشور بر پایبندی احزاب و تشکل های سیاسی استان اصفهان به اصول و مبانی مشترک با تکیه بر قانون اساسی، وصایای امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و فرمایشات رهبر معظم انقلاب تاکید دارد و در هفت ماده كه شامل پايبندي به اصول اخلاقي و احكام اسلامي، اعتقاد به اصل ولايت فقيه و پايبندي به انديشه هاي امام راحل و مقام معظم رهبري، حفظ وحدت نيروهاي خودي، احترام به آزاد انديشي و نقد منصفانه، ترويج و آموزش فرهنگ همدلي، سعه صدر و كار جمعي، پايبندي به رعايت سياست راهبردي مبارزه با فساد، دوري از افراط و تفريط و توجه به اعتدال و ميانه روي و احترام به حقوق و تمكين به آن تدوین شده است.

بند دوم این منشور به فعالیت های سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی احزاب استان اشاره دارد و دارای هفت ماده ي ترجيح منافع ملي بر منافع حزبي و گروهي، تلاش در جهت تحقق مشاركت حداكثري، احترام كامل به انتخاب مردم و نتايج آرا، دفاع از حقوق ساير احزاب و گروه هاي سياسي، تلاش در جهت حفظ آرامش و گسترش نشاط در عرصه انتخابات، تلاش در جهت شفاف سازي منابع مالي و شفاف سازي ديدگاه ها و مواضع و پاسخگويي در قبال آن ها است.

تلاش درجهت اعتلای همه جانبه استان اصفهان در دهه چهارم انقلاب که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری شده است بند سوم این منشور را تشکیل می دهد و در هفت ماده ي پيگيري براي ارتقا جايگاه استان در امور سياسي، فرهنگي اجتماعي و اقتصادي، اهتمام جدي به تحقق مولفه هاي اقتصاد مقاومتي، اعتلا و گسترش علم و فناوري استان، برنامه ريزي كارشناسانه براي رفع چالش هاي زيربنايي استان، توجه جدي به امر سلامت، مسائل زيست محيطي استان، تلاش براي رفع مشكلات رودخانه ي زاينده رود و تلاش براي رفع چالش هاي اجتماعي و فرهنگي تنظیم شده است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.