سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:06 - جمعه 27 شهریور 1394

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد؛

افزایش مصرف ترامادول در کشور/کشف ۲۶۷ تن انواع مواد مخدر از ابتدای امسال

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در پنج ماهه امسال ۲۶۷ تن مواد مخدر در کشور کشف و ضبط شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش اصفهان شرق؛ دکتر علیرضا جزینی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به معضل اعتیاد در جامعه جهانی گفت: اعتیاد چهارمین بحران جهان به شمار می‌رود که ۱۷۰ کشور جهان با این پدیده شوم دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

وی افزود: تولید روزافزون مواد مخدر صنعتی در افغانستان رو به افزایش و سود حاصل از تجارت بین‌المللی مواد مخدر نیز برای قاچاقچیان هنگفت است، سودی معادل ۵۰۰ میلیون دلار قاچاق مواد مخدر به همراه دارد که سهم ایران ۳ میلیون دلار است که نیازمند پیشگیری جدی در مصرف موادمخدر هستیم.

 

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: سال گذشته افغانستان هزار تن تولیدات موادمخدر داشت و امسال این آمار به ۷ هزار و ۵۰۰ افزایش یافته است، از سوی دیگر مواد صنعتی در کنار موادمخدر سنتی قرار گرفته و این جامعه را مورد تهدید قرار داده است.

 

جزینی بیان کرد: توانسته‌ایم تا حدودی در ایران بر روی این معضل کنترل داشته باشیم و از این رو بیشتر اقدامات ما در بحث مواد پیش ساز است که خود سبب افزایش قیمت مواد مخدر صنعتی شده که خود در کاهش مصرف بسیار سازنده بوده است.

 

وی افزود: ۴۰ درصد جرایم خرد نیز ناشی از اعتیاد هستند واعتیاد اولین آسیب اجتماعی است که در حال حاضر شاهد تقویت نگرش‌های غلط درباره مصرف مواد هستیم،  در بسیاری از آرایشگاه‌ها مواد روانگردان صنعتی عرضه می‌شود که به یک مصیبت تبدیل شده در حالیکه باید بدانیم آرایشگاه‌ها محل توزیع داروهای لاغری نیستند که بیشتر دانشجویان و دانش‌آموزان ما را در زمان امتحانات به خود جذب کرده است.

 

جزینی نسبت به خرید داروهای ترک اعتیاد و لاغری از عطاری‌ها هشدار داد و گفت: برخی از داروهایی که از این واحدها کشف شده حاوی مواد مخدر «شیشه» بوده‌اند و وزارت بهداشت و نیروی انتظامی باید موظف به نظارت و کنترل بر عرضه این مواد در عطاری‌ها باشند لذا به شهروندان توصیه می‌کنیم این اقلام را به هیچ عنوان از عطاری‌ها تهیه نکنند.

 

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزایش و ترویج مصرف موادمخدر را هربه دشمن دانست و اظهار کرد: در حقیقت ترویج موادمخدر صنعتی نسل جدیدی جنگ نرم دشمن است که علیه جوانان این مرز و بوم طراحی شده و قصد دارند تا آینده‌سازان کشور را به اسارت خود درآورند که در این زمینه باید به دنبال اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی باشیم.

 

افزایش مصرف ترامادول و قرص‌های روانگردان در کشور 

 

جزینی افزود: هر ساله طبق آمار جهانی ۲۰۰ هزار نفر مرگ و میر ناشی از اعتیاد داریم که براساس آمار پزشکی قانونی سهم ایران از این آمار ۳ هزار نفر است، ۵۰ درصد ورودی به زندان‌های ما سالانه مجرمین موادمخدر هستند و ۴۵ درصد طلاق‌ها به سبب مصرف مواد رخ می‌دهد.

 

وی ادامه داد: امسال ۳ میلیون عدد قرص ریتالین و آمفی‌تامین در کشور کشف شد که به شکل غیرمجاز ارائه می‌شدند و سال گذشته این آمار ۸۸ میلیون عدد قرص ترامادول بود که نشان از اقدامات سازنده در بحث پیش‌سازها است.

 

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: پیشگیری در این بخش بسیار می‌تواند کارساز باشد ولی متاسفانه ۸ درصد مدارس تحت پوشش پیشگیری هستند چرا که عده‌ای اعتقادی به اطلاع‌رسانی ندارند و تصور می‌کنند که آگاهی در سنین پائین ممکن است عواقب نامطلوبی را به همراه داشته باشد.

 

جزینی تاکید کرد: در حقیقت ما به دنبال یک جریان‌سازی در قشر دانش‌آموز هستیم و در ۲ سال گذشته می‌بینیم که در حد ۲ یا ۳ صفحه درباره موادمخدر در کتب درسی دوره متوسطه گنجانده شده که امیدواریم توسعه یابد و اطلاع‌رسانی بیشتر شود، متاسفانه مصرف ۳ درصدی جامعه دانشجویی و یک‌درصدی دانش‌آموزی مصرف کننده جای نگرانی دارد.

 

وی تصریح کرد: در استان مرکزی مصرف موادمخدر پس از بیکاری معضل مهمی است و مصرف «گل» در میان جوانان استان جای بسی نگرانی است و باید مسئولان توجه بیشتری داشته باشند متاسفانه خوابگاه‌های دانشجویی در استان بسیار حساس هستند و نیازمند اطلاع‌رسانی هستیم تا بتوانیم این معضل را کنترل کنیم.

 

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: در حوزه اطلاع‌رسانی با صدا و سیما برای پخش ۸۴ برنامه قرارداد بسته شده و حتی در نظر داریم تا به شکل شفافی مصرف سوء موادمخدر در جامعه را منتشر سازیم به نحوی که در برنامه «شوک» این این امر رخ داد و تاثیرات سوء موادمخدر علنی‌تر نشان داده شد.

 

ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه شهرها خود مامنی برای مصرف کنندگان شده که شورای شهر باید نظارت بیشتری در این زمینه داشته باشد، تورهای ایست و بازرسی بسیاری در سطح کشور از جمله استان مرکزی ایجاد می‌شود تا کنترل بیشتری در ورودی شهرها داشته باشیم.

 

تبصره ماده ۱۶ درباره زنان معتاد در استان اجرایی شده و در راستای توانمندسازی زنان معتاد اقدامات موثری را انجام داده به نحوی که در کارگاه‌های اشتغالزایی سال گذشته یک‌هزار و ۴۵۰ نفر آموزش دیده و ساماندهی شده‌اند.

 

وی طرح «کارزار رسانه‌ای» را مفید ارزیابی کرد و گفت: کارزار رسانه‌ای طرحی سازنده است و امیدواریم که با این طرح شاهد کاهش مصرف باشیم، در حوزه درمان معتادان نیز با وزارت بهداشت رایزنی‌هایی شده و مشکلات درمانی آنان مرتفع می‌شود.

 

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: سیستم اطلاعاتی کشور نظارت گسترده‌ای بر بحث توزیع و تولید موادمخدر دارد و اولویتی که در دستور ستاد مبارزه قرار گرفته برخورد با سرشاخه‌ها و نیز ضربه اقتصادی به قاچاقچیان است که در این راستا سال گذشته باند «تمساح خلیج» که ۴۰۰ تن موادمخدر جابه‌جا کرد دستگیر شد و خود ضربه محکمی برای قاچاقچیان بود.

 

خزینی افزود: در ۵ ماهه نخست امسال میزان کشفیات در سطح کشور ۲۱ درصد رشد داشته که ۲۷۶ تن موادمخدر کشفیات داشتیم، مهم‌ترین نگاهی که باید بر آن متمرکز شویم محیط کارگری است چرا که رصدهای ما نشان می‌دهد ۲۱ درصد محیط‌های کارگری و صنعتی ما مصرف کننده هستند.

 

وی افزود: اگرچه در بحث اشتغالزایی تعهدی بر عهده نداریم اما سال گذشته برای اشتغال بیش از ۲ هزار نفر و امسال نیز ۳ هزار نفر را هدفگذاری کردیم، متاسفانه ۸۰ درصد معتادان بهبود یافته بازگشت مجدد دارند و خوشبینانه‌ترین آماری که می‌توان اعلام کرد که به دام مواد باز گشت نداشته‌اند ۲۰ درصد است و در این زمینه پذیرش و همراهی خانواده می‌تواند مشکل را رفع کند.

 

جزینی بیان کرد: شهرداری‌های مناطق با جمعیت بالای۵۰۰ هزار نفر طبق قانون موظفند ۱۰ درصد اعتبار خود را در زمینه پیشگیری از مواد مخدر هزینه کنند در حالیکه برخی از شهرداری‌ها در این زمینه همکاری ندارند.

 

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح  کرد: رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر یکی از اولویت‌هایی است که از سوی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور مطرح و پیگیری شده و استفاده از نیروی سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در موضوع مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری مهم است.

 

وی با اشاره به سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر با نگاه بر برنامه ششم توسعه افزود: در حال حاضر در حال تدوین و تنظیم برنامه ششم توسعه هستیم و در این برنامه مبارزه همه جانبه با انواع مخدرها و روانگردان‌ها با هدف کاهش ۲۵ درصدی مصرف تا پایان برنامه ششم از اهداف ماست.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.