سرویس: غیر تولیدی » نقلی 15:05 - چهارشنبه 25 شهریور 1394

اقتصادهای ورشکسته دنیا در ایران به دنبال چه هستند؟

بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و تمرکز دولتمردان به سیاست خارجی، تمایل کشورها برای مشارکت های اقتصادی با ایران افزایش یافته است. این موضوع بخصوص بعد از به نتیجه رسیدن جمع بندی مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای 5+1 افزایش یافته است.

به گزارش اصفهان شرق؛ بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و تمرکز دولتمردان به سیاست خارجی، تمایل کشورها برای مشارکت های اقتصادی با ایران افزایش یافته است. این موضوع بخصوص بعد از به نتیجه رسیدن جمع بندی مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای 5+1 افزایش یافته است.

دعوت اتاق بازرگانی شیراز از هیئت بازرگانی تایوان در خصوص صادرات و واردات، برگزاری جلسات هئت بازرگانی کشورهای ایتالیا و فیلیپین با اتاق بازرگانی شیراز، سفرهیئت های تجاری اقتصادی برخی از کشورهای اروپایی به تهران در هفته های اخیر، امضای تفاهم نامه همکاری اتاق بازرگانی اصفهان با اتاق خجند تاجیکستان، برگزاری نمایشگاه های مشترک و… از مصادیق این موضوع می باشد که نشان از افزایش تمایل کشورها برای همکاریهای اقتصادی با کشورمان پس از برجام دارند.

این در حالی است که عملاً در فضای واقعی حوزه اقتصادی کشور اتفاق خاص و چشمگیری روی نداده و رکود بازار داخلی و مشکلات اساسی این حوزه همچنان به قوت خود باقی است.

اخیراً هر کشوری که به ایران برای مذاکره وارد شده است اقتصاد بی ثباتی دارد. این کشورها به دلیل پیروی از اقتصاد لیبرالیستی بدهی و رکود بیشتری داشته اند. کشورهایی نظیر آلمان و انگلیس که وارد کشور شده اند از نظر اقتصادی وضعیت اقتصادی مناسبی را در کشورهای خود سپری نمی کنند و بدهی زیادی دارند. انگلیس با مشکلات اقتصادی و مالی شدیدی مواجه است. باید توجه داشت که چند سال پیش انگلیس تقریبا در لبه پرتگاه قرار گرفته بود. البته این مشکل درباره اکثر کشورهای اروپایی و جهان نیز صادق بود.  مهمترین شاخص ارزیابی ریسک اعتباری کشورها، شاخص بدهی آنها به تولید است هر چه قدر بدهی به تولید بیشتر باشد ریسک معامله با آن کشور بیشتر می شود.

کشوری مثل یونان یک اقتصاد کاملاً ورشکسته محسوب می‌شود و بابت پرداخت بدهی‌هایش مجبور به فروش جزایر خود شده و اتحادیه اروپا ریاضت اقتصادی را به این کشور تحمیل کرده است در حال حاضر هر کشوری که بخواهد به یونان وام بدهد با بهره 25 درصد می دهد زیرا وضعیت این کشور مناسب نمی باشد و الان نرخ بهره در دنیا 2 تا 3 درصد است.

فرانسه، انگلیس و ژاپن هم در حال حاضر با مشکلات اقتصادی عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و پیش بینی می شود در آینده مانند یونان شوند. اصولاً هر کشوری که بالای 40 درصد بدهی به تولید داشته باشد اقتصادی با ریسک بالا محسوب می‌شود و به عبارتی وارد یک وضعیت نارنجی شده است و اگر این عدد از 70 درصد بالاتر باشد اقتصاد آن کشور وارد مرحله قرمز یا بحران شده است.

نسبت بدهی به تولید در عمده کشورهای دنیا زیر 70 درصد و در کشورهای موفق زیر 30 درصد است اما در برخی کشورها این شاخص از 70 درصد هم عبور کرده است. در حال حاضر شاخص بدهی ژاپن به حوزه تولید 246، فرانسه 97، ایتالیا 133می باشد. لذا سفر هیئت های این کشورها بیشتر به منظور برطرف کردن مشکلات خود است تا رونق اقتصادی کشور ایران.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.