اصفهان شرق

ساخت صحن 220 هزارمتری در جوار حرم حضرت علی (ع) / ساخت صحن حضرت زینب (س) در کربلا

کدخبر: 74878
1394/06/25 در ساعت 06:06

به گزارش اصفهان شرق؛ علی حیدری در آئین رونمایی از روپوش ملیله‌دوزی شده قبور مطهر دو طفلان حضرت مسلم (ع)، کتیبه ملیله‌دوزی شده ضریح مقدس امامین جوادین (ع) و فرش نفیس دستباف حرم مطهر حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) گفت: ستاد بازسازی عتبات عالیات اصفهان از اواخر سال 1381 با عنوان مؤسسه «کوثر» فعالیت امدادی خود را آغاز کرد.

وی افزود: از سال 1382 مجموعه‌ای تحت عنوان ستاد بازسازی عتبات عالیات فعالیت خود را رسماً شروع کرد و پس از گذراندن دوران جنگ و ناآرامی‌های شهرهای عراق توانست بخش زیادی از حرمین مطهر ائمه اطهار (ع) را بازسازی و گسترش دهد.

*اتمام 150 پروژه بازسازی و توسعه‌ای عتبات عالیات

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان خاطر نشان کرد: با افتخار اعلام می‌کنم که با حمایت‌های مردمی و مدیریت‌های انجام شده، 150 پروژه بازسازی و توسعه‌ای عتبات عالیات به اتمام رسیده و پروژه‌های جدید توسعه حرم آغاز شده است.

وی با اشاره به شرایط سخت کشور عراق برای بازسازی حرمین عسگریین، اظهار داشت: بازسازی و توسعه حرم‌های مطهر اهل بیت (ع) در جغرافیای ناسازگاری یک حکومت پس از سقوط یک دولت و استقرار نیروهای نظامی آمریکایی در آن کشور با مشکلات زیادی همراه است و اگر حمایت‌های مردمی نبود نمی‌توانستیم هیچ ‌کاری را پیش ببریم.

*ساخت صحن 220 هزار متری در جوار حرم حضرت علی (ع)

حیدری تصریح کرد: صحن حضرت فاطمه زهرا (س) با فضایی خاص و معماری اصیل اسلامی و با وسعتی بالغ بر 220 هزار مترمربع در جوار بارگاه ملکوتی حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) که 8 برابر کل فضاهای قبلی بوده، اکنون با همت مردم در حال ساخت و توسعه است که خوشبختانه دو سال از زمانبندی مقرر جلوتر هستیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های عمرانی، هنری و فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان نیز تأکید کرد: سازه بناهای جدید در بازسازی حرمین عسگریین یکی از توانمندی‌های مهندسی فعالان کشورمان را به رخ کشیده که این فعالیت‌ها ضمن رعایت موارد امنیتی در عمق و سطح از بهترین نوع مصالح و هنر معماری صورت بهره‌ می‌گیرد.

*ساخت صحن حضرت زینب (س) در کربلا

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان اذعان داشت: ساخت صحن حضرت زینب (س) در کربلای معلا نیز از دیگر افتخارات دیگری است که بالغ بر 70 هزار مترمربع مساحت دارد.

وی اضافه کرد: با افتخار بیان می‌کنم که استان اصفهان از دیرباز در امر احیا و بازسازی حرمین اهل بیت (ع) دخیل بوده و اجداد ما بدون استفاده از تکنولوژی‌های روز و فراصنعتی آثار را خلق کرده‌اند که اکنون با بهترین اساتید و به‌کارگیری بهترین مصالح در حال مرمت و بازسازی است که این نشان دهنده معنویت در تولید این آثار هنری است.

حیدری بیان داشت: گلیم دور گنبد حرم حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) از جمله دیگر آثار است که منقش به اشعاری به سه زبان است و توسط یک هنرمند اصفهانی در 350 سال قبل از خود به جا گذاشته است.

وی ادامه داد: رژیم منحوس بعثی تلاش زیادی داشته تا تغییرات اساسی در ترکیب معماری و هنر به کار رفته در حرمین ایجاد کند که از جمله این تغییرات حذف نام زیبای علی با جابجایی برخی از قطعات میناکاری شده بوده است و فرهنگ خود را به کلی نفوذ دهند که با دقت و تلاش هنرمندان اصفهانی از ریزترین آثار هنری تا بالاترین و مشخص‌ترین آنها مورد بازرسی، دگرسازی و نوسازی قرار گرفته است.

*بافت 10 هزار مترمربع فرش دستباف اصفهانی

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان افزود: ساخت سرویس بهداشتی مجهز در شهر سامرا با کمک سازمان نظام مهندسی و دفترفنی و مهندسی نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی خاطر نشان کرد: از جمله اقدامات دیگر انجام شده می‎‌توان به قلم‌زنی درب‌های حرمین شریفین، دوخت روپوش‌های قبور ائمه اطهار، ساخت لوسترهای بالاسر ضریح مطهر و ده‌ها طرح هنری، معماری و عمرانی دیگر اشاره کرد.

حیدری اظهارداشت: استفاده از توانمندی‌های نانوتکنولوژی در تولید آثار هنری از دیگر اقداماتی است که در حال پیگیری و انجام است؛ همچنین بافت 10 هزار مترمربع فرش دستباف توسط هنرمندان و قالی‌بافان اصفهانی در حال پیگیری است.

*بازسازی ایوان شرقی حرمین مطهر عسگریین

وی تصریح کرد: بازسازی ایوان شرقی حرمین مطهر عسگریین یکی از دیگر پروژه‌های ستاد استان اصفهان است که با کاشی‌کاری معرق خاصی در حال انجام است؛ همچنین ترمیم کاشی‌های قدیمی ایوان باب‌القبله و نماکاری صحن مطهر حضرت فاطمه زهرا (س) در حرم حضرت علی (ع) بر عهده ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان است.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان تأکید کرد: در ماه‌های آینده چندین پروژه هنری دیگر به پایان خواهد رسید که امیدوارم بتوانیم با حضور همه مردم نسبت به رونمایی و ارسال این آثار هنری اقدام کنیم.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان در پایان گفت: از مردم، مسئولان، شهرداران و … برای فراهم آوردن فضای فعالیت‌های هنرمندان جهت ترمیم و بازسازی عتبات عالیات کمال تشکر و قدردانی را دارم.

منبع:فارس