سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:01 - سه شنبه 24 شهریور 1394

اخلاق حلقه مفقوده در امر همسر گزینی؛

واکاوی موانع پیش روی ازدواج جوانان / شاه کلیدی برای رفع این موانع

اخلاق؛ تنها حلقه مفقوده در امر ازدواج است که مغفول مانده و کسی به آن توجه ندارد، در حالی که یکی از مهمترین مسائل در امر ازدواج تناسب اخلاق زوجین است.

به گزاش اصفهان شرق؛ اکثریت مردم کشور ما این روزها با مشکلاتی که پیش روی ازدواج فرزندان و خانواده شان وجود دارد دست و پنجه نرم می کنند و این موضوع را دریافته اند که ازدواج ها مانند گذشته نیست؛ ازدواج ها کم شده، سن ازدواج بالا آماده و آمار طلاق افزایش پیدا کرده است.

این که چه باید کرد؟ مسئله مهمی است که هنوز کسی نتوانسته برای آن راه حل مناسبی بیابد اما اگر بخواهیم این موضوع نگاهی ویژه بیندازیم بی شک موانع بی شماری سد راه جوانان برای ازدواج کردن قرار گرفته است.

در گذشته افراد کمی به کسب علم و دانش می پرداختند اما امروزه اکثر جوانان به دانشگاه ها راه پیدا می کنند و به همین میزان داشتن همسری با شرایط بهتر و سطح سواد بالاتر را توقع دارند و به موازات آن انتظار دارند که همسرشان شغلی با شرایط ویژه داشته باشد تا بتوانند در مقابل سری بین سرها باشند.

در گذشته اختلاف طبقاتی بین مردم کم بود، از ماشین های لوکس و خانه های مجلل و تجملات خبری نبود، خورد و خوراک ها و تفریحات مردم به هم شبیه بود، ولی امروز این اختلاف طبقاتی باعث شده تا هر کس به دنبال لقمه چرب و نرم تری برای خود بگردد و توقع دارد با فردی که شرایط اقتصادی خانوادگی آن ها بهتر است وصلت کند.

در گذشته معیار بر جوانان برای ازدواج زیبایی سیرت و ایمان، نجابت و غیرت آن ها بود اما امروزه با انجام انواع عمل های زیبایی و روی کار آمدن حجاب های غربی، زیبایی یکی از مهمترین ملاک های همسرگزینی حتی برای دختران شده است.

در گذشته سطح مهاجرت ها از روستا به سوی شهرها و یا از شهری به شهر دیگر بسیار کم بود و مردم هر منطقه بومی بوده و سطح شناخت بسیار خوبی از یکدیگر داشتند و به محض احساس نیاز جوانان به ازدواج می توانستند با خیال راحت همسری مناسب برای فرزندشان انتخاب کنند اما امروزه به دلیل افزایش انواع مهاجرت ها این سطح شناخت بسیار کاهش یافته و به قولی همسایه دیگر همسایه را نمی شناسد و به همین دلیل انتخاب ها سخت شده و یا بنیان ازدواج ها به دلیل نداشتن شناخت کافی سست می باشد.

به علاوه این که مهاجرت ها باعث می شود تا جوانان با فرهنگ های مختلف با یکدیگر ازدواج کنند و چه بسا همین اختلافات فرهنگی در آینده می تواند زمینه داشتن ازدواجی ناپایدار را برای آن ها رقم بزند.

در گذشته بزرگترهای هر خانواده یا فامیل برای ازدواج فرزندان خود تصمیم گیری می کردند و فردی همکف را برای او بر می گزیدند اما در شرایط کنونی جوانان خود به انتخاب همسر خود می پردازند و به همین دلیل گاهی احساسات بر عقل آن ها حاکم شده و در نتیجه انتخاب درستی انجام نمی دهند.

در گذشته گرایش جوانان به مواد مخدر بسیار کم بود اما امروزه پسران و دختران زیادی با این معضل اجتماعی دست به گریبان شده و سدی را برای ازدواج خود و نیمه گمشده خود فراهم می کنند تا جایی که طبق آمارها به ازای هر ۱۰۱ مرد در جامعه ۹۹ زن وجود دارد اما دختران زیادی به دلیل کمبود پسران سالم از معضلات اجتماعی مجرد به زندگی خود ادامه می دهند؛ هر چند نمی توان نقش جنگ تحمیلی را در از دست دادن و شهید شدن جوانان زیادی که هر یک می توانستند دامادی برای این دختران باشند را انکار کرد.

* پسرها برای ازدواج به دنبال چه می گردند؟

همانطور که اشاره شد معیارها برای همسرگزینی تفاوت یافته است، این تفاوت تا جایی زیاد شده که ملاک های پسرهای جامعه برای همسرگزینی از نجابت، حیا، پاکدامنی و خانواده سالم به زیبایی ظاهری و شیک پوش بودن، داشتن خانواده ای با طبقه اقتصادی و اجتماعی بالاتر، داشتن تحصیلات و روابط اجتماعی بالاتر و شغلی مناسب تغییر یافته است. پسرها دخترانی را انتخاب می کنند که شبیه یکی از بازیگران سینما باشد، خوش سر و زبان بوده و همه جا نقل محافل باشد، پدری داشته باشد که از نظر اجتماعی و اقتصادی در خانواده و فامیل روسفیدش کند و جهیزیه ای بی نظیر به خانه او بفرستد اما …

 

* دخترها برای ازدواج به دنبال چه هستند؟

ملاک دختران برای ازدواج نیز تغییر یافته، دخترانی که تا دیروز پدرانشان به جای آن ها تصمیم می گرفتند حالا خود را تحصیل کرده و دارای علم کافی برای انتخاب همسر آینده شان می دانند در حالی که همین دختران تحصیل کرده از روی احساسات تصمیم می گیرند و به آن نتیجه مطلوب نمی رسند. دخترانی که ملاک های آن ها از سلامت و ایمان و غیرت به تحصیلات بالا، شغل با کلاس، قیافه جذاب و خانه و ماشین و مهریه آنچنانی تغییر پیدا کرده است اما …

*اخلاق حلقه مفقوده ازدواج جوانان

اینکه مراسم ازدواج و … از چه میزان تجملات برخوردار باشد یا نباشد بسته به شرایط اقتصادی خانواده های زوجین دارد اما این موضوع چندان آسیبی به ازدواج وارد نمی کند.

جامعه شناسان و روانشناسان بر این باورند که دانشگاه و مدارس دختران و پسران را برای زندگی خانوادگی آماده نکرده اند. یکی از موضوعاتی که در این میان مطرح می شود و در تداوم زندگی زوجین نقشی اساسی دارد، اخلاق است.

اخلاق؛ تنها حلقه مفقوده در امر ازدواج است که متاسفانه با وجود مسائل ظاهری قضیه که در بالا به آن پرداخته شد مغفول مانده و کسی به آن توجه ندارد، در حالی که یکی از مهمترین مسائل در امر ازدواج تناسب اخلاق زوجین است. تناسب که از آن به نام تفاهم یاد می شود و به گفته برخی از صاحبنظران به معنای “توانایی تحمل تفاوت ها” در هر یک از زوجین است.

* اسلام برای ازدواج چه پیشنهادی دارد؟

قرآن کریم و روایات معصومان(ع) ملاک های مهمی را برای امر ازدواج پیش روی ما قرار داده اند که به اختصار بیان می کنیم:

امام صادق(ع) درباره اهمیت توجه به ملاک های انتخاب همسر فرمودند: «انظر این تضع نفسک و من تشرکه فی مالک و تطلعه علی دینک و سرک؛ خوب دقت کن که خودت را در کجا می نهی و چه کسی را در مالت شریک می گردانی و بر دین و اسرارت آگاه می سازی.» و نیز فرمودند: «انما المرائه قلاده فانظر ماتتقلد؛ زن به منزله گردنبندی است که به گردن می افکنی، سپس مراقب باش که چه چیزی را به گردن می افکنی.»

ایمان و دینداری، عقل و هوش، اخلاق نیک، عفت و پاکدامن و شرافت خانوادگی ملاک هایی هستند که هم باید در مردان باشد و هم در زنان و چنین نیست که تنها زنان باید این صفات و ویژگی ها و ملاک ها را دارا باشند و مردان از آن مستثنا شوند.

نتیجه گیری:

برای داشتن ازدواجی موفق لازم است، ملاک های منطقی و درستی در دست داشته باشیم که بهترین آن ها در آیات قرآن کریم و روایات معصومان (ع) بیان شده است که توجه به آنها می تواند زمینه ساز ازدواجی سالم و هدفمند باشد چرا که این ملاک ها از سوی خالق هستی و اولیاء الهی بیان شده اند که با اسرار هستی آشنایند و بهترین راهنمایان زندگی بشر هستند.

باید دانست که برخورداری از این ملاک ها نسبی بوده و داشتن همه ملاک ها در حد عالی در یک فرد تقریبا محال به نظر می رسد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.