سرویس: سیاسی » بین الملل 06:06 - سه شنبه 24 شهریور 1394

چرا در موسم حج کار ساخت و ساز تعطیل نشده است؟

حادثه عصرجمعه در مسجد الحرام یکی از دلخراش ترین حوادث در این مکان مقدس است که اما و اگرهای زیادی را در تمام جهان اسلام پراکنده کرده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ حادثه عصرجمعه در مسجد الحرام یکی از دلخراش ترین حوادث در این مکان مقدس است که اما و اگرهای زیادی را در تمام جهان اسلام پراکنده کرده است.

عده ای این حادثه دلخراش را که منجر به کشته شدن ۱۰۷ زائر بیت الله الحرام و زخمی شدن بیش از ۲۳۸ نفر شد را در نتیجه سهل انگاری و کوتاهی مسئولین عربستان دانسته و خواستار پاسخگویی و بررسی شفاف و بدون سانسور این حادثه شده اند.

این در حالی است  که وبگاه خبری پانوراما الشرق الاوسط به نقل از منابع مطبوعاتی در عربستان فاش کرد که جرثقیلی که عصر جمعه بیش از ۳۰۰ زائر را از اعمال حج بازداشت متعلق به شرکت نسما است که مالک آن پسر سلمان بن عبدالعزیز است.

اما در این میان عده ای تلاش می کنند که این اتفاق را یک امر طبیعی و عادی جلوه داده و احساسات مسلمانان دنیا در مقابل این اتفاق را ارام کنند.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) نیز با اعلام این خبر سعی کرد که علت برزو این حادثه را باد و توفان و صاعقه معرفی کرده و مسئولین کشورش را از هرگونه کوتاهی و سهل انگاری مبری کنند.

این خبرگزاری از زبان احمد بن محمد المنصوری سخنگوی رسمی امور مسجد الحرام و مسجد نبوی اعلام کرد: ساعت پنج و ده دقیقه عصر جمعه در نتیجه باد و توفان و باران شدید یکی از جرثقیل‌ها در مسجدالحرام سقوط کرد و بخشی از مسجدالحرام و مطاف را تخریب کرد.

اما آنچه از شواهد و قراین مشخص است این است که مسئولین عربستان نتوانسته اند در موسم حج که یکی از بزرگترین اتفاقات در جهان اسلام و برزگترین برنامه دینی و رسمی در کشور عربستان است را به خوبی مدیریت و برنامه ریزی کنند.

چرا در موسم حج کار ساخت و ساز تعطیل نشده است؟

حال جای این سوال باقی است که در حالی که در موسم حج میلیون های مسلمان از سراسر دنیا برای انجام اعمال حج به این کشور سفر می کنند چرا کار جرثیل ها و ساخت و ساز تعطیل نشده است؟

این حادثه در فاصله چهار روز مانده به آغاز ماه ذی‌الحجه و ادای مناسک حج تمتع رخ داد که تا آن زمان نزدیک به یک میلیون نفر از حجاج وارد عربستان شده بودند.

این در حالی است که دستورات قانونی برای توقف کار ساخت و ساز در موسم حج صادر شده بود ولی این جرثقیل در زمان وقوع حادثه در حال کار بوده است.

عربستان مسئول جمعه خونین مکه است

در میان همه تلاش ها برای عادی سازی این حادثه از سوی مسئولین کشور عربستان آنچه مسلم است اهمال کاری و سوء مدیریت در برگزاری موسم حج تمتع توسط مسئولین این کشور می باشد.

هیثم ابوخلیل فعال سیاسی و رئیس مرکز قربانیان وابسته به حقوق بشر در مصر در صفحه شخصی خود در توئیتر از رویکرد برخی مسئولان عربستان در قبال این حادثه انتقاد کرد و گفت: سخنگوی رسمی مسجد الحرام قبل از اینکه تحقیقات آغاز شود، مسئول حادثه را وزش باد اعلام کرد و از سران حکیم و رشید عربستان تمجید کرد.

او با بیان اینکه پایه جرثقیل می‌بایست بتون‌ریزی و کاملا ایمنی‌سازی می‌شد اما نشده بود و به جای آن روی «شنی متحرک» قرار گرفته بود، علت را اهمال‌کاری مسئولان دانست و نوشت: برخی می‌خواهند بگویند علت حادثه صاعقه بوده اما باید بگوییم که پایه آن به زمین متصل بود و با صاعقه ساقط نشده است.

منبع:راه دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.