اصفهان شرق

زنگ خطر کاهش جمعیت با افزایش سن ازدواج به صدا در آمد/ طرح رحمت مورد بی مهری قرار گرفت

کدخبر: 74746
1394/06/24 در ساعت 02:07

به گزارش اصفهان شرق، در آستانه اول ذیحجه و خجسته سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) برآن شدیم تا دقایقی از حضور مشاور فرماندار در امور بانوان فرمانداری اصفهان بهره مند شویم. سوالات امروز ما در زمینه مسائل و مشکلات پیش روی جوانان اصفهانی و همچنین بی مهری به طرح رحمت که از طرح های زودبازده فرمانداری به شمار می رفت، عنوان شد.

عفت رمضانیان، در این گفتگوی صمیمانه به شرح ذیل به سوالات ما پاسخ داد:

اصفهان شرق: الگوبرداری جوانان از زندگی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) را در چه قالبی باید به تصویر کشید؟

ضمن تبریک این روز خجسته به همه عاشقان ولایت و امامت، ازدواج این زوج آسمانی در نهایت سادگی، سرشار از معنویت و درکمال زیبایی برگزار شد. حضرت علی بنا بر نقلی در سن 25 سالگی و حضرت فاطمه در سن 9 سالگی ازدواج کردند که البته حضرت زهرا(س) از نظر رشد فکری، ایمانی و جسمی سرآمد دختران عصر خودشان بودند. در تاریخ اسلام این ازواج حائز اهمیت است و پیامبر(ص) بارها تاکید کردند که در مورد حضرت زهرا(س) منتظر وحی الهی هستند و باید همسری شایسته و در خور شان دخترشان پیدا کنند.
نکته مهم ازدواج حضرت علی(ع) و زهرا(س) این بود که حضرت علی وقتی درخواست خواستگاری را مطرح کردند به سوابق درخشان خود در اسلام اشاره کردند که پیامبر(ص) می فرمایند: شما از همه این ویژگی ها بالاتری.
ملاک مهم و قابل ذکر به جوانان در ابتدا و اولویت ارکان ازدواج، ایمان و تقوای فرد است و ملاک های دیگر را می بایست در رده های پایین تر قرار داد.

اصفهان شرق: ملاک ایمان و تقوا تا چه میزان می تواند، در تداوم زندگی زوجین نقش اصلی را ایفا کند؟

اولویت قرار دادن ایمان و تقوا، از جمله آموزش هایی است که از زندگی حضرت علی و زهرا برای جوانان باقی مانده است. در ضمن مسلما اگر زوجین به این مساله توجه اصلی داشته باشند که تقوا و ایمان از زیباترین و کامل ترین ملاک های زندگی است بسیاری از مشکلات فراروی جوانان در امر ازواج حل می شود.

اصفهان شرق: دلیل اصلی نامگذاری روز ازدواج در اولین روز ماه ذیحجه از منظر شما چیست؟

ترویج زندگی ساده و آسان و سرشار از مهر و محبت از دلایل اصلی در نامگذاری این روز است. الگو گیری از نحوه زندگی و ازدواج این دو زوج بزرگوار و نحوه زندگی آنها باعث پایداری و استحکام زندگی جوانان می شود و لیکن باید این الگوبرداری به نحو شایسته انجام شود.

اصفهان شرق: در تاکید رهبر معظم انقلاب در زمینه افزایش جمعیت، به نظر شما بالا رفتن سن ازدواج تا چه میزان می تواند به عنوان عامل سو در این رابطه مطرح شود؟

امروز کاهش ازدواج و افزایش روز افزون امر طلاق در کشور را شاهد هستیم و طبق آمار شهرستان اصفهان نزدیک به یک سوم آمار ازدواج به طلاق منجر می شود که متاسفانه آمار تاسف باری است و این کاهش ازدواج می تواند زنگ خطری برای کاهش جمعیت باشد.
ازدواج طی سالیان اخیر به مشکل اصلی تبدیل شده است و دلیلش را می توان به ( نبود شرایط اشتغال، تجملات و چشم و همچشمی ها، قراردادن مهریه های سنگین ) عنوان کرد.

اصفهان شرق: متاسفانه برخی مهریه های سنگین را دلیلی برای پشتوانه زندگی دختران خود عنوان می کنند، به نظر شما می توان این استدلال را برای قرار دادن مهریه های دور از عرف و بسیار سنگین آورد؟

متاسفانه برخی گفته ها در بین خانواده ها رواج یافته است که مهریه سنگین نشان از اهمیت قائل شدن خانواده داماد نسبت به دختر است و همچنین باعث دوام بیشتر خانواده ها می شود و پشتوانه ای برای زندگی دختر است ولی باید گفت اگر تقوا و ایمان در ابتدای مسیر درست ارزیابی شود، می تواند پشتوانه زندگی سالم و سعادتمند جوانان شود و چه بسا دخترانی که با مهریه های بسیار سنگین راضی به طلاق خواهند شد.
سعی کنیم تا فرهنگ سازی خوبی را در بین خانواده ها رواج دهیم تا بیشتر با معنویات اهل بیت و الگوبرداری از زندگی انها قرار گیرند.

ê

اصفهان شرق: مسئولان چه مسائلی را باید در راس رسیدگی به مشکلات جوانان قرار دهند؟

نداشتن شغل و مسکن مناسب برای جوانان از جمله مشکلاتی است که برای تاخیر در امر ازواج، به عنوان بهانه ای از سوی زوجین مطرح می شود. در این خصوص مسئولان باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که بتوان وام های بیشتر با تسهیلات بهتر و سختی کم تر برای جوان در نظر گرفته شود.

متاسفانه فضای اشتغال ما بیش از آنکه مختص به مردان باشد، توسط زنان اشغال شده است و همین امر باعث به وجود امدن برخی بیکاری ها در بین پسران جامعه خواهد شد.

سطح بالای تحصیلات دختران و برخی مقایسه هایی که به عنوان ملاک اصلی ازواج در نظر می گیرند هر یک به عنوان معضلی در بین نسل امروز قرار دارد. در این خصوص مسئولان باید فرهنگسازی کنند تا بتوان در بحث تحصیلات تکمیلی برخی اولویت ها به متاهلین اختصاص یابد و همچنین تخویف شهریه خوبی را در محیط دانشگاه برخوردار شوند. همچنین فرهنگ سازی در بحث ازواج حرف اول را می زند تا بتوان ملاک زندگی را در ابتدا روی تفاهم در سطح تحصیلات و وضع زندگی اقوام قرار ندهیم.

اصفهان شرق: چه کسانی متولی اصلی در ترویج سبک زندگی اسلامی و دینی هستند؟

در جامعه امروز اساتید بر کرسی دانشگاه و روحانیت بر منبر، به درستی می توانند برخی از ویژگی های زندگی سالم را بازگو کنند و این امر می تواند اثرات خوبی از نظر کیفی داشته باشد.
نکته ای که در این خصوص باید مد نظر قرار داد این مساله است که متاسفانه گاهی از طریق برخی برنامه های سیما ترویج تجمل گرایی در خانواده ها مطرح می شود که به نوعی مساله ازدواج را در نگاه خانواده ها به موضوعی سخت تبدیل کرده است.
گفتنی است متاسفانه به وفور مشاهده می شود که بعضا خانواده ها بهای کافی را به امر ازدواج فرزند نداده و این به عنوان یکی از موانع ازدواج اسان مطرح می شود.

اصفهان شرق: طرحی طی سالهای 91 به نام طرح ملی رحمت از سوی دفتر امور بانوان استانداری و فرمانداری کلید خورد که سرشار از تجربه اندوزی های خوبی برای مربیان و متربیان شد ولیکن طی دوسال اخیر این طرح به چشم نیامده است، دلیل اصلی را بیان کنید؟

برگزاری طرح رحمت با هدف تکیه بر بنیان خانواده و تامین باورهای دینی هرساله در بیش از 60 پایگاه بسیج، مهد کودک، مراکز فرهنگی و آموزش و پرورش دنبال می شد و هدف اصلی آن تبیین سبک زندگی اسلامی در بین خانواده ها بود که به دلیل برخی تغییر رویکردها متاسفانه این طرح مورد بی مهری قرار گرفت و امیدواریم بتوان طرحی قوی، گرانبها و سودمند جایگزین این طرح شود تا بتوان خلا نبود دو ساله این طرح را جبران کنیم.

اصفهان شرق: چرا فرهنگ ها و رسوم غلط بسیاری طی سال های اخیر در بین روستاییان در جریان است و برخورد مسئولان ذیربط با آنها به چه نحو باید باشد؟

متاسفانه ورود فرهنگ مهاجم غربی در بین خانواده ها یکی از موراد مه تجمل گرایی است و همچنین مهاجرت روستاییان به شهرها، ارتباط آسان با شهرها و دنیای مدرن بیرون، ارتقاء جایگاه تحصیل در بین روستاییان و مهاجرت های فصلی به شهرها، همه و همه از عوامل ورود فرهنگ بیگانه به محیط مقدس خانواده است.

اصفهان شرق: سخن آخر با مسئولان:

مسئولان در حالی که برای اوضاع اقتصادی و فرهنگی قبل از ازدواج، جلسات مشاوره و همچنین برنامه های تربیتی ویژه ای را برگزار می کنند می بایست تلاش کنند که مهارت های زندگی پس از ازدواج فرا گرفته شود.