سرویس: تولیدی » مقاله و یادداشت 11:34 - دوشنبه 23 شهریور 1394

به بهانه فراموشی آداب و رسوم ازدواج آسان؛

روزگار خوش روستا با ازدواج های ساده دیروز کوک می شد

ازدواج هایِ دیروز ” دیگر خواهی ” بود و ازدواج هایِ امروز ” خودخواهی “؛ دیروز میخواستیم کسی را خوشبخت کنیم و امروز فقط میخواهیم خوشبختمان کنند.

به گزارش اصفهان شرق/ پروانه شریفی، در آن روز پيوندي آسماني شکل گرفت و زن و مردي الهي به عقد و نکاح هم درآمدند که يکي رشد يافته در دامن مصطفی(ص) بود و ديگري پرورش يافته در سايه آن حضرت. همزمان با اول ذيحجه، سالروز اين پيوند آسماني ميان علي و فاطمه بود که به نيک در تقويم کشور به روز ازدواج ثبت شده است. روزي که يادآور ارزش ها و اهداف آسمانی شکل گيري بنيان خانواده است و البته آداب و قواعد آن را به سبک و سيره معصومان متذکر مي شود. ازدواجي که براساس معيارهاي انساني و اسلامي به سهولت قابل شکل گيري است. امروزه با دوري از اين معيارها دست و پاي بسياري از جوانان و خانواده ها بسته شده است.

قدیمی‌های روستا در ازدواج به مسائل ریزی اهمیت می‌دادند و آنها را به صورت سنت درآورده بودند، زیرا تصور آنها این بود كه ازدواج مثل یك هندوانه در بسته است كه نمی‌توان به شرط چاقو خرید. جوان‌ها هم آن روزها روی حرف بزرگ‌تر‌ها حرف نمی‌زدند و همیشه مطیع آنها بودند. زندگی‌ها هم استحكام بیشتری داشت. اما امروزه با تغییر سبك زندگی این مسائل هم در صندوقی در پستوی خانه ها به فراموشی سپرده شده است.

بدون تردید همه از وجود مشکلات اقتصادي و معيشتي به عنوان سد راه ازدواج جوانان آگاه هستند و بر آن باور دارند اما نبايد از پيچ و خم ها و حتي انحرافاتي که گاه خود افراد در مسير انتخاب شريک زندگي ايجاد مي کنند غافل بود. بنايي که بايد از اساس درست پي ريزي شود تنها در سايه صداقت، نجابت، اخلاق، اعتماد و توکل شکل مي گيرد.

*بهانه ها سد راه ازدواج جوانان
متاسفانه آنچه در این روزگار سرد شاهد آن هستیم، این است که آثار سستی باورها، به بهانه های مختلف و در سیماهای گوناگون خود را نشان می دهد. برخی تحصیل را مقدمه شغل و شغل را مقدمه روزی می دانند و بهترین مقطع زندگی(جوانی) را فدای مقدمات روزی می سازند و پس از خزان جوانی، تصمیم به ازدواج آسان می گیرند !تأخیر در ازدواج، از سستی اعتقاد به وعده های الهی ریشه می گیرد.

در سال‌های اخیر مهاجرت روستایی‌ها افزایش یافته و این با افزایش تعداد طلاق‌ها و کاهش ازدواج روستایی‌ها همراه بوده است. حالا و با این اتفاق، نباید انتظار داشت که با مشکلات معیشتی ازدواج هایی موفق شکل بگیرد. مشکلات اقتصادی در روستاها وجود دارند و در افزایش طلاق‌ها تأثير مستقیمي دارد.

*سبک زندگی نوین عاملی در تاخیر ازدواج
موضوع دیگری که این روزها گریبان گیر شده چیزی به نام تحولات فرهنگی، دسترسی به رسانه‌ها، ماهواره و دسترسی به سبک زندگی نوین است. وقتی که فرد تحت ‌تأثیر سریال فلان شبکه ماهواره‌ای یا حتی داخلی قرار می‌گیرد به آن سبک زندگی گرایش پیدا می‌کند و این فاصله فرهنگی باعث می شود افراد بیشتر در مخاصمه قرار بگیرند.

بالارفتن سن ازدواج، کم رغبتي و حتي بي رغبتي جوانان، سخت گيري ها و … از يک طرف و دوري از شيوه هاي اصيل ازدواجي موفق اعم از رسوم خواستگاري و برگزاري مراسم عقد و عروسي، نا آشنايي با وظايف همسرداري و …از طرف ديگر، جوانان را از تشکيل کانون گرم خانواده يا تحکيم و تداوم آن دور کرده است.

یکی دیگر از معضلاتی که امروزه در کنار ازدواج قد علم کرده، تجملات و رسم و رسومات نامناسب است: مهریه ی سنگین، جهیزیه ی کمرشکن، جشن عروسی مفصل همراه با رقابت های ناروا و اسراف فراوان، توقعات بیش از حد مانند داشتن کار با درآمد زیاد، خانه ی آن چنانی، ماشین و… آن هم در روستاهایی که روزگاری آداب و رسوم زیبای ازدواج زبانزد مردمان اصفهان بود.

اما آنچه بايد مدنظر مسئولین و متوليان امر باشد تحقيق درباره ريشه يابي عوامل بي رغبتي جوانان روستا و حتي امتناع آنان از ورود به موضوع ازدواج و صد البته مهم تر از آن بررسي راهکارها و همت و تلاش براي رفع موانع است.کاري که تاکنون با وجود طرح ها و پيشنهادهاي مختلف در عمل نتيجه مفيدي از آن دیده نشده است.

به باور خيلي ها اگرچه ازدواج در هر سن و سالي امکان پذير است اما به کيفيت آن نيز بايد دقت کرد و اين نکته که چه بسا با افزايش سن، بسياري از اين جوانان شانس ازدواج و تجربه تشکيل يک زندگي مشترک را از دست بدهند.

*چشم و هم چشمی هایی که زندگی را بر باد می دهد
اگرچه برخي افراد سخت گيري خانواده ها در شکل گيري زندگي فرزندان، افزايش چشم و هم چشمي ها براي برگزاري مراسم و مقدمات ازدواج، مهريه هاي سنگين، بيکاري پسران و هزينه هاي بالاي مسکن را در اين امر دخيل دانسته اند ولي بايد به اين نکته توجه داشت که بسیاری از این شرایط با شناخت و تدبير خانواده ها قابل حل است و اين خود، بخش بزرگی از اين مسير پر پيچ و خم را هموار مي سازد.

رشد منفي ازدواج در روستاها به عنوان مناطقي که هنوز دستخوش تغييرات چنداني نشده، قابل تامل و البته مايه تاسف است. البته ثبت روزافزون واقعه طلاق در این روزها در شرق اصفهان روي خاکستري موضوع است که مناسب نديديم در روز ازدواج به آن بپردازيم.

ازدواج هایِ دیروز ” دیگر خواهی ” بود و ازدواج هایِ امروز ” خودخواهی “؛ دیروز میخواستیم کسی را خوشبخت کنیم و امروز فقط میخواهیم خوشبختمان کنند.
خدایا ؛ من … دلم دیروز می خواهد ؛ صمیمیت، فداکاری، ….

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.